SOS v divočině – Volání o pomoc

SOS v divočině – Volání o pomoc

Kamarád si vymknul kotník. Ztratili jste se. Už nemůžete dál. To všechno se vám může nejenom v přírodě stát. Jak si přivolat pomoc a co udělat nejdřív, vám poradí odborníci, kteří sestavili tento článek.

Před tím, než vyrazíte

• Důležitá je samozřejmě prevence. Tedy do situace, kdy potřebujete přivolat profesionální pomoc, se vůbec nedostat.
• Výlet či trasu si pečlivě naplánujte.
• Kromě trasy sledujte počasí a místní podmínky (sníh, ledovka, vodní toky).
• Nespoléhejte pouze na elektronické mapy v telefonech. Mějte i papírovou mapu.
• Nepřeceňujte síly.
• Mějte časovou rezervu. Určete si i body návratu. Mějte náhradní plán a zálohy.
• Před tím, než vyrazíte, dejte vědět kamarádům či známým, jaký máte úmysl a kam jedete.
• Buďte náležitě vybaveni. To však neznamená být přetížení a postupovat tak pomalu nebo se vysilovat.

Správné vybavení

Kromě toho navigačního vybavení (navigace, mapa, busola, nabitý mobil) mějte i to nouzové. U většiny záchranných akcí se potkávají profesionálové s nevhodným nebo nedostatečným vybavením. A to hlavně s nevhodnou obuví a oblečením. Používejte „battery pack“ a mějte nabitý telefon. Šetřete na telefonu energii. Vypněte všechny nepotřebné funkce. Udržujte jej v teple a suchu (nepromokavý obal). V telefonu mějte uloženy potřebná telefonní čísla. Ty nejdůležitější si pamatujte. Dvě lékárničky jsou více než jedna. Ideální stav je, když lékárničku mají všichni členové výpravy. Pak je dost materiálu na ošetření včetně izofólie apod. Nezapomínejte ani na čelovku. V opravdové divočině se používají pro přivolání pomoci GPS přístroje se satelitním signálem, který dovoluje podle typu zařízení přivolat pomoc nebo po připojení s telefonem i odesílat zprávy (Garmin InReach Mini, Garmin InReach SE+ a Explorer+, Spot Gen3, ACR Eletronics ResQLink+ aj.)

Podle náročnosti výpravy může nabýt lékárnička různých rozměrů. V batohu by ale neměla chybět ani při jednodenní túře v horách
Podle náročnosti výpravy může nabýt lékárnička různých rozměrů. V batohu by ale neměla chybět ani při jednodenní túře v horách.

ČÍSLA NOUZOVÉHO VOLÁNÍ

  • 112 – nouzové volání v Evropě (číslo je platné i v ČR a SR). U mobilních telefonů GSM je možné na toto číslo volat i bez SIM karty.
  • TÍSŇOVÁ VOLÁNÍ PRO ČESKOU A SLOVENSKOU REPUBLIKU 150 – Hasiči, 155 – Záchranná služba, 158 – Policie
  • HORSKÁ SLUŽBA ČR +420 1210
  • HORSKÁ SLUŽBA EU, USA, CANADA (0)450531689 – PGHM Chamonix, 18300 – Slovensko, 140 – Rakousko, 1414 – Švýcarsko, 144 – Švýcarsko Valais a Lötschental, 118 – Itálie, Jižní Tyroly, Val d´ Aoste, 911 – USA a Canada
  • Všechny telefonní čísla si před odjezdem ověřte a uložte do více telefonů ve skupině. Případně poznamenejte písemně.

Kam je nejlepší volat?

V ČR a SR je určitě nejefektivnější Aplikace Záchranka, která lokalizuje okamžitě místo události a nově umožňuje i videopřenos.

112 je univerzální číslo nouzového volání pro Integrovaný záchranný systém v Evropě. Pokud ovšem známe nouzová čísla jednotlivých složek (záchranná služba, hasiči, policie) v jednotlivých zemích EU, vyplatí se volat přímo na tato čísla. Zásah se zkrátí a informace jsou méně zkreslené.

Tj. v případě úrazu/naléhavého zdravotního problému v ČR/SR určitě rovnou volat 155, nikoliv 112.
Ztraceni na horách: buď 112 nebo místní horskou službu
Úraz či nehoda na horách: buď 112 nebo místní horskou službu
Ztraceni v krajině (v přírodě): Horská služba (ČR + 420 1210)
Autonehoda: App Záchranka, 155
Úraz nebo mdloba ve městě, budově či v civilizaci: App Záchranka, 155
Požár: 150
Lavinová nehoda: App Záchranka, Horská služba + 420 1210
Pád ve skalách (Česko): App Záchranka, 155
Úraz na kole (Česko): App Záchranka, 155

Aplikace Záchranka
Stáhni si aplikaci Záchranka do svého telefonu.

Než zavoláte o pomoc

V případě, že začínají potíže, volejte dříve než později. Například stačí zavolat na chatu, že máte problémy a dorazíte později nebo se vracíte. Nejdůležitější je však vědět, kde jste. Zkuste si před voláním tohle ujasnit a dát dohromady všechny informace, které máte. Během hovoru pak šetříte čas a energii. V případě, že nevíte, snažte se popsat, odkud jste vyrazili, kam jste měli namířeno, po jaké značce, jak dlouho jste na cestě z bodu XY, kdy jste naposledy viděli značenou cestu, tyče nebo například horskou chatu či boudu. Dále co se stalo a kolik lidí je zraněno nebo ztraceno. Najděte si případně bezpečné místo, které pokud možno neměňte a nepřesouvejte se jinam. Důležité je být vidět! V případě, že někde čekáte na pomoc skryti, označte vaše místo pomocí přebytečného vybavení (zapíchnuté lyže, hole, šála, prázdný batoh, natažené lano, apod.).

Ne vždy je „letovo“ a pomoc může přijít po zemi, a to může trvat i dost dlouho. Takže nespoléhejte pouze na profesionální pomoc. Když je situace zoufalá? Připravte se na nejhorší a doufejte v nejlepší. Myslete na vlastní bezpečnost. Zraněný nebo dokonce mrtvý další člen výpravy situaci komplikuje.

Integrovaná píšťalka do hrudního popruhu batohu je velice užitečná věc.

Nemáte signál nebo je telefon nefunkční – Volání o pomoc

Vizuální kontakt

YES a NO signál. V případě, že se blíží pomoc (po zemi nebo vzduchem), můžete na sebe upozornit i pouhým postavením se do vzpřímené pozice a s rukama nad hlavou do tvaru písmene Y (jako YES). Vhodné zvláště, když v údolí nebo na kopci se pohybuje více skupinek tak, aby vás záchranná skupina lehce identifikovala. V případě, že nepotřebujete pomoc a nad vám stále krouží vrtulník, postavte se do pozice písmene N (jako N).

YES – potřebuji pomoc. NO – nepotřebuji pomoc.

Volání či signály

ALPSKÝ NOUZOVÝ SIGNÁL

Vysílání viditelných (baterka, blesk fotoaparátu…atd.) nebo zvukových signálů (píšťalka, volání…atd.). Nejsnazší a nejčastější je použití baterky, píšťalky nebo blesku fotoaparátu, které máme vždy pravděpodobně s sebou. My signál vysíláme (volání o pomoc) a záchranáři odpovídají.

VOLÁNÍ O POMOC

6 x za minutu v pravidelných intervalech – 1 minuta pauza – 6 x za minutu v pravidelných intervalech atd…

ODPOVĚĎ ZÁCHRANÁŘŮ

3 x za minutu v pravidelných intervalech – 1 minuta pauza – 3 x za minutu v pravidelných intervalech atd…

Alpské signály, které můžete signalizovat píšťalkou nebo třeba čelovkou.

Nemáte mobilní signál

Během túry se snažte zapamatovat místa, kde jste signál ještě měli. Ideální je občas signál vyzkoušet. Například v sedle, na vrcholu nebo při vstupu do údolí.

Telefonní hovor – NAHLÁŠENÍ ÚRAZU

KDO – Jméno, pohlaví, telefon

CO – Co se stalo, jak se to stalo

KOLIK – Kolik lidí potřebuje pomoc

KDY – Kdy se stal úraz

KDE – Místo úrazu, jsou na místě letecké překážky (elektrické vedení, lanovky… atd.)

POČASÍ – V místě nehody (mlha, vítr, viditelnost atd.) Nikdy nekončit hovor jako první – hovor končí vždy záchranáři nebo operátor.

Budete-li vyzváni, abyste nezavěšovali, zůstaňte na telefonu a vyčkejte na navázání dalšího kontaktu (hluché místo, kdy operátor řeší Vaši událost, která se jeví jako ukončený hovor). Naučte se u Vašeho mobilního telefonu zapínat tzv. handsfree (v překladu – volné ruce). Právě pro případy, kdy budete potřebovat v poskytování první pomoci obě ruce volné. Operátoři Vás budou na tísňové lince 155 vyzývat k poskytování první pomoci nebo neodkladné resuscitace, do příjezdu profesionálního týmu ZZS.

Voláte-li z mobilního telefonu, nechte jej zapnutý, aby se Vás operátoři mohli v případě jakýchkoliv nejasností nebo komplikací dovolat zpět.

Mobilní aplikace Záchranka – Aplikace, která pomáhá, www.zachrankaapp.cz

Pro jednoduchý a rychlý kontakt Zdravotnické záchranné služby. Ke stažení zdarma! První pomoc. Nouzové tlačítko. Pouhým stiskem nouzového tlačítka přivoláte první pomoc, varovná upozornění, horská služba, vodní záchranná služba. + nově možnost videopřenosu z místa události

Mapy

Mějte uložené mapy offline tak, abyste nepotřebovali signál a mobilní data. V offline mapách vám stačí zapnout GPS (Umístění) a zjistíte tak svoji polohu.

Rady zkušených

karel-kriz-horsky-vudce-uiagmKarel Kříž, Horský vůdce UIAGM/IFMGA, www.karelkriz.cz

První pomoc, horskou službu nebo zkrátka záchranáře jsem už musel za těch 20 let, co se pohybují v guidovském řemesle, volat hodně krát a většinou je to stresová situace. Jedna z nejdůležitějších věcí při volání záchrany je určitě znát, a hlavně umět popsat svou polohu. Pokud mám signál a nabitý mobilní telefon, je to v současnosti úloha poměrně snadná. Bohužel i v horách platí Murphyho zákony a jen málokdy se pos*** jen jedna věc. A tak se občas stává, že v okamžiku, kdy potřebuji urgentně volat záchranu, jsem mimo signál nebo mi dojdou baterky v mobilu.
Vím, že není v lidské povaze (díky bohu ;-)) v době, kdy je krásně a vše je zalito sluncem, myslet na katastrofické scénáře. Ale hory všeobecně a pohyb v nich je zkrátka nebezpečné prostředí, a tak bych k tomu měl od začátku přistupovat a mít naučené něco jako „guidlines“ (zásady), o kterých se nediskutuje. Co tím mám na mysli? Mít se sebou správné vybavení, na túru se vždy připravit (počasí, orientace, sníh a laviny, plánování túry), mít časový plán a znát klíčová místa túry a také si stanovit nějaký break point (zlomový bod). Co to znamená a proč zrovna toto zdůrazňuji? Break point je jednoduše řečeno místo, kde túru raději otočím a vrátím se zpět, pokud tam nejsem v určeném čase anebo je to také místo, které když překročím bude již návrat složitější než nucený postup vpřed. A proč mluvím o tomto bodu? Jelikož se domnívám, že největší množství nehod nebo situací, kdy lidé potřebují volat pomoc, je právě kvůli tomu, že si nestanoví takové místo anebo jej ignorují. Touha túru dokončit nebo dosáhnout vrcholu je později přivede do neřešitelné situace. Vím, že je to někdy těžké, zvlášť, když má člověk v hlavě nějaký plán nebo touhu. Ale jak říkají staří horolezci, vrátit se můžeme vždycky. Hory tu zůstanou, ale na život máme jen jeden pokus.
Hore zdar!

petr-novotny-adventura-ckPetr Novotný, vodák s horský průvodce s 30letou zkušeností plánováním a přípravou dobrodružných cest a výprav, ředitel CK Adventura, www.adventura.cz

Moje praktická rada a zkušenost z pozice toho, kdo skupinu vede, je – úkolujte a koordinujte s citem, ale razantně celou skupinu. Jeden volá, druhý ošetřuje. A ještě jedna zdánlivá drobnost, ať jste již kdekoliv, promyslete si a ověřte si, komu a kam byste v případě nehody či jakéhokoliv problému volali. A ještě rada zkušeným – mapujte si i ve známém prostředí místa s dobrý signálem, ať jej nemusíte v případě potřeby zdlouhavě hledat.

K satelitním telefonům bych rád doplnil: možná, že dobu, kdy jsme v odlehlých oblastech, ale třeba i v Alpách ukončí globální pokrytí internetem. Přesto do té doby – naučte se a vyzkoušejte si, jak takový satelitní telefon v reálu funguje. Zmapujte si u každé sítě reálný dosah pokrytí v rámci regionu, kde se pohybujte. A pozor – i vzdálené celosvětové pokrytí má svoje limity – jsou země, které použití této techniky zcela zakazují, nebo omezují za podmínek lokální včasné registrace.

kristina-hoschlova-kurz-horske-medicinyKristina Höschlová, lékařka záchranářka, zakladatelka Kurzu horské medicíny, www.kurzhorskemediciny.cz

Pokud nemáte aplikaci „Záchranka“, nevadí, je třeba se pokusit co nejlépe lokalizovat a popsat místo události. Jedná-li se o odlehlé místo, užitečné jsou i informace o aktuálním počasí (viditelnost, vítr, srážky). Do doby příchodu záchranářů je na vás, o zraněného/nemocného pečovat. Pokud si nejste jisti první pomocí, vše můžete konzultovat s operačním střediskem záchranky. Nemocného vždy dobře tepelně izolujte a sledujte jeho stav. Mobilní telefon mějte zapnutý při sobě, to kvůli spojení se záchranáři kvůli lokalizaci místa a informování o průběhu zdravotního stavu pacienta.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: