HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

RECENZE KNIHY: Severní stezka Via Czechia – Českem od západu k východu

Obejít Česko je letos velký hit! Pro všechny, kteří mají v plánu vydat se aspoň na nějaký úsek z 2110 kilometrů dlouhého putování kolem České republiky, máme tip na dobrého průvodce. Světoběžník Jan Hocek připravil vydařenou obrazově působivou publikaci s nedocenitelnými radami a tipy na cestu.

Pěší turistika má v Česku dlouholetou tradici a precizní turistické značení KČT je svou kvalitou a hustotou v evropském i světovém měřítku unikátem. Právě síť turistických stezek využívá v hojné míře dálková stezka Via Czechia – Severní stezka. Stezka vede od nejzápadnějšího po nejvýchodnější bod České republiky po hřebenech hor na severní hranici republiky. V celé délce měří 1058 kilometrů a některé její úseky je možné projet na kole nebo na lyžích.

Via Czechia – Severní stezka v číslech

• 1058 km pěší trasy
  • 1140 km cyklistická varianta
  • 632 km lyžařská varianta
  • 47 denních etap po 20-25 km
  • 15 úseků podle geomorfologických celků
  • 18 pohoří
  • 51 tisícovek
  • 2 národní parky a 8 chráněných krajinných oblastí
  • 24 křesťanských poutních míst

Vše prochozeno

Jan Hocek má za sebou několik vydařených publikací, které nás provedly po nejkrásnějších trecích či místech světa, ale připravil také dvě knihy o dobrodružných toulkách českou a slovenskou přírodou: Nejhezčí dobrodružné výpravy po Česku a Slovensku a 100 nejhezčích výletů po Česku a Slovensku. Jako znalec české krajiny se rozhodl propojit zajímavá místa české přírody v ucelený okruh kolem republiky ve formě Severní a Jižní stezky Via Czechia. Na knížce Severní stezka oceňuji, že si autor dal práci a celé léto 2020 strávil procházením a mapováním jednotlivých úseků.

Velkou výhodou je rozdělení do denních etap tak, aby nabízely možnost spaní pod střechou, u asi u poloviny etap je k dispozici kemp nebo oficiální tábořiště. Stezku lze projít celou, ale také po částech. Je logicky rozčleněna do 15 úseků podle pohoří, které začínají a končí v uzlových bodech dobře dostupných veřejnou dopravou.

Podrobný průvodce na cestu

Abych nemátla: kniha je velkého formátu v pevné vazbě a čítá odhadem několik stovek fotografií čili drobný průvodce do kapsy to opravdu není. Spíš průvodce určený k načtení a nastudování určitého úseku, kam plánuji vyrazit. Každý úsek (nejčastěji konkrétní pohoří či jiný geomorfologický celek) nejprve autor představí z hlediska geografických a historických souvislostí a načrtne základní trasu Severní stezky daným úsekem pěšky, na kole i na lyžích.

Dál je podrobně popsaná každá denní etapa s mapou, výškovým profilem, vypíchnutím hlavních zajímavostí na trase, mnoha fotografiemi profesionální kvality i autorovými osobními poznámkami o trase. Člověk tak získá cenné informace, kde udělat malou odbočku, čeho si všimnout, jaké historické události se s místem pojí, odkud je nejlepší výhled apod.  V neposlední řadě je knížka svým velkorysým formátem a precizním zpracováním příjemným společníkem pro večerní listování a hledání, kam příště vyrazím 😊

Knížku Severní stezka – Českem od západu k východu můžeš objednat tady. Dobrým doplněním na cesty je cestovní Vandrovník.

Šikovným doplňkem ke knize jsou také mapové podklady (odkaz na mapy.cz a možnost stažení gpx) a podrobný itinerář jednotlivých úseků na www.viaczechia.cz.

Via Czechia Severní stezka - detail denní etapy.
Via Czechia Severní stezka – detail denní etapy.

A jak se kniha osvědčila v reálu?

Rodné Krkonoše mám prochozené křížem krážem, hřebenovku po cestě Česko-polského přátelství znám téměř zpaměti, navíc jsem si ji čerstvě osvěžila loni při přechodu s roční dcerkou. I tak jsem v knížce Severní stezka našla několik zajímavostí, které pro mě byly nové, i tip na pěkný málo navštěvovaný vyhlídkový vrchol Tabule na východním cípu Krkonoš, přes který Severní stezka prochází.

No zkrátka už se těším, až díky knížce zas objevím nová zákoutí jak v pohořích, která znám, tak i v těch dosud neobjevených.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace