RECENZE KNIH: Severní a Jižní stezka Via Czechia – Českem od západu k východu

RECENZE KNIH: Severní  a Jižní stezka Via Czechia – Českem od západu k východu

Obejít Česko je letos velký hit! Pro všechny, kteří mají v plánu vydat se aspoň na nějaký úsek z 2110 kilometrů dlouhého putování kolem České republiky, máme tip na dobrého průvodce. Světoběžník Jan Hocek připravil vydařené obrazově působivé publikace s nedocenitelnými radami a tipy na cestu.

Pěší turistika má v Česku dlouholetou tradici a precizní turistické značení KČT je svou kvalitou a hustotou v evropském i světovém měřítku unikátem. Právě vyznačení turistické stezky využívá v hojné míře síť dálkových stezek Via Czechia. Po obvodu naší republiky vedou trasy Severní a Jižní stezky od nejzápadnějšího po nejvýchodnější bod České republiky. Každá z tras měří přes 1000 kilometrů a některé jejich úseky je možné projet na kole nebo na lyžích.

Via Czechia – Severní stezka v číslech

• 1058 km pěší trasy
  • 1140 km cyklistická varianta
  • 632 km lyžařská varianta
  • 47 denních etap po 20-25 km
  • 15 úseků podle geomorfologických celků
  • 18 pohoří
  • 51 tisícovek
  • 2 národní parky a 8 chráněných krajinných oblastí
  • 24 křesťanských poutních míst

Via Czechia – Jižní stezka v číslech

• 1052 km pěší trasy
  • 1080 km cyklistická varianta
  • 319 km lyžařská varianta
  • 44 denních etap po 20-25 km
  • 15 pohoří či geomorfologických celků
  • 20 tisícovek
  • 2 národní parky a 6 chráněných krajinných oblastí
  • 18 křesťanských poutních míst poblíž trasy

Vše prochozeno

Jan Hocek má za sebou několik vydařených publikací, které nás provedly po nejkrásnějších trecích či místech světa, ale připravil také dvě knihy o dobrodružných toulkách českou a slovenskou přírodou: Nejhezčí dobrodružné výpravy po Česku a Slovensku a 100 nejhezčích výletů po Česku a Slovensku. Jako znalec české krajiny se rozhodl propojit zajímavá místa české přírody v ucelený okruh kolem republiky ve formě Severní a Jižní stezky Via Czechia. Na knížkách Severní stezka a Jižní stezka oceňuji, že si autor dal práci a strávil čas procházením a mapováním jednotlivých úseků.

Velkou výhodou je rozdělení do denních etap tak, aby nabízely možnost spaní pod střechou, u asi u poloviny etap je k dispozici kemp nebo oficiální tábořiště. Stezku lze projít celou, ale také po částech. Je logicky rozčleněna do 15 úseků podle pohoří, které začínají a končí v uzlových bodech dobře dostupných veřejnou dopravou.

Podrobný průvodce na cestu

Abych nemátla: kniha je velkého formátu v pevné vazbě a čítá odhadem několik stovek fotografií čili drobný průvodce do kapsy to opravdu není. Spíš průvodce určený k načtení a nastudování určitého úseku, kam plánuji vyrazit. Každý úsek (nejčastěji konkrétní pohoří či jiný geomorfologický celek) nejprve autor představí z hlediska geografických a historických souvislostí a načrtne základní trasu Severní stezky daným úsekem pěšky, na kole i na lyžích.

Dál je podrobně popsaná každá denní etapa s mapou, výškovým profilem, vypíchnutím hlavních zajímavostí na trase, mnoha fotografiemi profesionální kvality i autorovými osobními poznámkami o trase. Člověk tak získá cenné informace, kde udělat malou odbočku, čeho si všimnout, jaké historické události se s místem pojí, odkud je nejlepší výhled apod.  V neposlední řadě je knížka svým velkorysým formátem a precizním zpracováním příjemným společníkem pro večerní listování a hledání, kam příště vyrazím 😊

Knížky Severní stezka – Českem od západu k východu a Jižní stezka – Českem od východu k západu jsou dostupné v kamenných i online knihkupectvích. Dobrým doplněním na cesty je cestovní Vandrovník.

Šikovným doplňkem ke knize jsou také mapové podklady (odkaz na mapy.cz a možnost stažení gpx) a podrobný itinerář jednotlivých úseků na www.viaczechia.cz.

Via Czechia Severní stezka - detail denní etapy.
Via Czechia Severní stezka – detail denní etapy.

A jak se knihy osvědčily v reálu?

Rodné Krkonoše mám prochozené křížem krážem, hřebenovku po cestě Česko-polského přátelství znám téměř zpaměti, navíc jsem si ji čerstvě osvěžila loni při přechodu s roční dcerkou. I tak jsem v knížce Severní stezka našla několik zajímavostí, které pro mě byly nové, i tip na pěkný málo navštěvovaný vyhlídkový vrchol Tabule na východním cípu Krkonoš, přes který Severní stezka prochází.

No zkrátka už se těším, až díky knížkám Via Czechia zas objevím nová zákoutí jak v pohořích, která znám, tak i v těch dosud neobjevených.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace