O alpském stylu s Márou Holečkem

O alpském stylu s Márou Holečkem

Za pár dní odjíždí expedice dvojice českých horolezců do Himálaje. Marek Holeček a Zdeněk Hrubý se pokusí vylézt alpským stylem na himálajskou osmitisícovku Gasherbrum I (8068 m) a na přelomu roku v Antarktidě na ostrově Smith Island chtějí zdolat nejvyšší horu ostrova Mount Foster (2105 m). S Márou Holečkem jsme exkluzivně pro Svět outdooru hovořili o alpském stylu a o potřebném vybavení.

Za pár dní odjíždí expedice, která po dlouhých dvaceti letech plánuje pokus o prvovýstup dosud neslezenou cestou na himálajskou osmitisícovku. V první části expedice s názvem Klattermusen New Decision se dvojice českých horolezců Marek Holeček a Zdeněk Hrubý pokusí vylézt alpským stylem na himálajskou osmitisícovku Gasherbrum I (8068 m).

Na cestu se horolezci vydávají 9.července, návrat je plánován 2. září. Druhá polovina expedice proběhne na přelomu roku v Antarktidě na ostrově Smith Island, kde chtějí zdolat nejvyšší horu ostrova Mount Foster (2105 m). Alpský styl představuje lezení, které ctí hory a vrací pokoru před jejich majestátem, ale ne všichni vědí přesně v čem rozdíl spočívá. Proto jsme si s Márou Holečkem exkluzivně pro Svět outdooru povídali o alpském stylu a o potřebném vybavení.

Na těle mám na první a druhé vrstvě vlněného prádla pro maximální tepelnej komfort péřový svetr (Klattermusen). To je jedna z dalších vychytávek, která váží 270 g i s kapucí a protože se dá sbalit do malého balíčku, tak udělá lepší službu než flísová bunda. Musím ale samozřejmě předpokládat, kde se pohybuju. Když bude někde, kde je hodně deštivo, tak to peří dostává hodně na frak. Do vlhka bych si vzal asi flísku, ale pokud se pohybuju v mrazech, tak peří nemá moc šanci zvlhnout a plní tady svoji funkci dokonale. A na to dávám úplně papírově průhlednou, přes hlavu přetahovací bundu (Bergans), která má zabránit průstup vichru a případného poletujícího sněhu. Na nejvyšší místa, jako poslední záchranu pro uchránění tělesného tepla, přidávám péřovou bundu (Klattermusen), které sundavám kapucu, jelikož ji mám už od péřového svetru.

Důležitá věc, která by neměla být opomenutá, jsou výškové boty. Já používám La Sportivy, jelikož zatím nebylo z mého pohledu vymyšleno u bot nic výrazně lepšího. Jedinou vychytávku, kterou si tam dávám, že rychloupínací zdrhovadla na obou vnitřních botičkách vyměňuju za klasické tkaničky, které když se přetrhnou, tak se dají bez problémů zauzlovat a mají lepší schopnost stáhnout nohu, která pak nevyklouzává.

Rukavice, to je problém odjakživa. To mi vlastně poprvé vyřešil zase Klattermusen, a to neříkám z toho důvodu že bych musel být poslušen jen stále jmenovat sponzora. Ty rukavice se skládají pouze z dvojité membrány a v uvnitř jsou vydnavací vlněné rukavice, které se dají zdvojit. Jedna je tenoulinká a druhá silnější a na to přijde ten membránový jakoby převlek. Ten má úžasnou schopnost, že zaprvé nepustí vodu dovnitř, a když tam kondenzuje voda z potu ruky, tak stačí nechat rukavici přes noc vymrznout, otočit, vyklepat a rukavice je suchá a jako nová. A vnitřní rukavičky se vyhřejou na těle. Takhle funguje zabezpečení, aby neomrzaly ruce. Totéž i ponožky, které se vymění a také se nechají vysušit na těle.

Poslední důležitou součástí oblečení ve vichru je čepice, která by měla mít určitě překryv přes uši. Ideální je na čele všitá tenká páska (obdoba nějakého windstopperu) nebo jiné zesílení, aby nenamrzaly dutiny a v neposlední řadě i již zmiňovaná ochrana uší. Jinými slovy taková helmutka, kterou jsem sehnal od Dale of Norway.

Co se týká bydlení, tak teprve na poslední chvíli se rozhodneme, jestli s sebou vezmeme útočný stan (od Outdoor Designu nebo od Bergansu), ty mají kolem 1400 g, nebo mám ještě speciálně ušitý žďárák s výztuhou. Žďárák má určitě velkou výhodu, že nemusíte kopat žádnou plošinu. Dá se zavěsit a jenom si do toho sednete a dáte smyčky, abyste nesklouzli do údolí. Ještě nemáme úplně jasno, pro co se ve finále rozhodneme. Všechny tři věci, které jsem jmenoval, bereme s sebou a vymyslíme to na místě.

Na pití máme čokodrinky,kafíčka tři v jednom a iontový nápoj, který by neměl být moc kyselý, aby žaludek nebyl drážděný. Většinou ho hodně ředíme, tak aby chuťová stopa tam byla, ale není to žádný silný koncentrát.

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz!Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

foxy

Věřím, že redakce bude tak soudná a dodatečně označí tento článek jako PR firem Devold a Klattermusen. PR články mi nevadí, ale vadí mi, když ze svých čtenářů děláte b…e.

Rujir

Blbec je len ten, kto si nedokaze prebrat sam, co je prenho PR a co nie. 😉
Inak chvalim za rozhovor a hlavne Maru, ze sa mu chcelo tie odpovede tak rozpisovat. 🙂

jojo

Ja som naopak vdacny, ked mi povie clovek ako mara, akym sposobom riesi oblecenie, co je pre neho dolezite a co nie. urcite ma viac skusenosti nez ja, tak to len ocenim. a co sa tyka faktu, ze obcas sa tam vyskytne nazov sponzora….mam to u prdele. hlavne ze clanok je prinosny pre man…;-)

bobo

Myslim, ze tento clanok ma obrovsku informacnu hodnotu bez ohladu na to, aky vyrobca sa tam vyskytuje, akurat mozno nie pre kazdeho 🙂 A hlavne, urcite nebol pisany s umyslom spravit z toho PR pre Northtrappers, ktory sa v texte nevyskytuje 😉 .

Koles

1) Pochybuji, že by měl Mára potřebu veřejně diskreditovat svoje jméno. 2) Ano, i mě to zní tak trochu PR, ale je to rozhovor a beru si z toho jen to co mě zajímá. 3) Kdo kdy dělal nějakou expedici, byť jen trochu sponzorovanou, tak dobře ví co je to plnění sponzorům a chápe tyhle věci v jiných souvislostech. 4) Ser… mě záběry hlavně komerčních televizí kde jsou schopni rozmazávat kdejaké titěrné a pomalu neznatelné logo, jen aby nedejbože to nebyla reklama …

bobo

je to skratka skvely clanok aj keby to bolo to najpriehladnejsie PR na svete…len nech je viac takych :))

Jiří Červinka

Otázka PR článků je věčné a nikoliv jednoznačné téma. V textu skutečně jsou názvy značek a rozumím, že někteří čtenáři budou s Foxym souhlasit. Důvody, které nás vedly k uveřejnění jsou velmi přesně popsány v následujících komentářích. K tomu jen tolik – přísně vzato, veškeré rozhovory jsou tak trochu PR, obzvlášť třeba debaty s politiky v TV. V tomto případě jsme usoudili, že informační hodnota převažuje. Alpský styl by se jistě dal nastudovat a udělat vlastní článek i bez uvádění příkladů… ale jednak jde o zcela speciální výbavu, kterou je stejně třeba popsat, jednak by dal článek minimálně třikrát tolik práce a navíc by nebyl tak konkrétní. A to ujišťuju, že tenhle článek nebyl hotov za hodinu ani za dvě. Jako PR ale nemůže být označen, tak se označují firmou dodané a zaplacené texty, které sdělují něco, co by jinak redakce těžko sama od sebe zveřejnila, to není tento případ. Ale velmi si cením, že se Foxy podepsal a stejně tak děkuju všem diskutujícím za konstruktivní přístup.

Croog

Diky moc za perfektni clanek, opravdu zajimave cteni.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: