Kam plují kajaky na divokou vodu

Kam plují kajaky na divokou vodu

Za posledních několik let prošly plastové lodě převratným vývojem. Obecně lze říci, že podstatných změn se dočkaly snad všechny typy vhodné na divokou vodu. Čas, kdy se jezdilo na jakékoliv divoké vodě na jednom typu lodi, je pryč, ale vývoj jde ještě dál a lodě se víc a víc specializují…

Za posledních několik let prošly plastové lodě převratným vývojem. Obecně lze říci, že podstatných změn se dočkaly snad všechny typy vhodné na divokou vodu. Čas, kdy se jezdilo na jakékoliv divoké vodě na jednom typu lodi, je pryč, ale vývoj jde ještě dál a lodě se víc a víc specializují. Skoro bych to přirovnal k lyžování – i tam už dávno nejsou jen běžky a sjezdovky, ale sjezdovky carvingové, freeridové, freestylové…

Kde tedy začít? Nejlépe u lodí nejvíce rozšířených a to jsou všestranné turistické kajaky. Mohlo by se zdát, že se tu vývoj zastavil, ale opak je pravdou. Všeobecně se dá říci, že dnes takový ten klasický turistický kajak, jak jej známe z minulého století, má už odzvoněno. Celá sekce turistických kajaků se rozdělila na několik podskupin a ty si vybudovaly pevné místo na trhu. Hlavními skupinami jsou tady turistické kajaky na divokou vodu, allround (univerzální), rekreační kajaky a tzv. river-play kajaky.

Turistické kajaky na divokou vodu
Vývoj turistických kajaků na divokou vodu zasáhl především jejich délku. Dnes už nejde o pětimetrové dlouhány, ale běžná délka se pohybuje kolem 3 až 3,5 metru. Dalším zásadním prvkem je vzhled a výbava, která se přiblížila moderním lodím. Tvar „turisťáku“ má stále typické prvky, jako např. užší špičky, dlouhé kulaté dno, ale design lodí napoví, že jsme se posunuli z nevýrazných a tupých oblých tvarů do designově vydařených křivek. Přibývají také moderní detaily, především bezpečnostní prvky na palubě lodi. Vnitřní výbava také není tak spartánská, jak bývala, sedačka je anatomická, posuvná, s oky pro uchycení nafukovacích vaků, házečky nebo třeba láhve na pití. Posuvné kolenní a nožní opěrky jsou už také standardem.

Freeride
Kajaky třídy river-play nebo freeride jsou sportovnější, či jak se říká, „radikálnější“ obdoby turistického kajaku na divokou vodu. Tyto lodě jsou většinou v délce pod tři metry a záď lodi nebývá tak výtlačná. Tyto kajaky nejsou určeny do extrémních obtížností, ale i průměrný vodák s nimi sjede vodu WW III, a přitom si bude moci více užít překážky v proudu, pohrát si na rozhraních atd. Kategorie freeride byla v posledních několika letech trochu v ústraní, jelikož rodeové (freestylové) a creekové kajaky byly v módě, a překotně tak zaplavovaly trh spoustou nových modelů. Dnes se ale stává kategorie river-play kajaků znovu oblíbenou a vyhledávanou jezdci, kteří netouží po extrémech a dávají přednost bezpečné a pohodlné sportovní jízdě.

Hybridní kajaky
Do nové podskupiny se vyprofilovala také část kajaků, dříve často přiřazovaných k univerzálním allroundům, dnes označovaných novým názvem river-touring nebo také kajaky hybridní. Tyto kajaky nejsou u nás tolik rozšířené, jako třeba v západní Evropě, ale jedná se určitě o zajímavou kombinaci nebo spíš mezičlánek mezi čistokrevnými cestovními kajaky, seakajaky a turistickými kajaky na divokou vodu. Tyto hybridní kajaky jsou rychlé a stabilní, a proto vhodné pro delší, často vícedenní plavby po více i méně peřejnatých řekách. Standardem se u nich staly vodotěsné komory v zadní části lodi, kam si vodák může uložit věci pro několikadenní výpravu za dobrodružstvím. Často je tyto lodě možné dokonce vybavit i kormidlem. Jsou tak opravdu všestranným plavidlem pro splouvání velkých řek – včetně jejich horních, divočejších toků, logicky se ale noc nehodí na malé říčky, nebo dokonce potoky, a pro krátké plavby jsou až příliš velké a poněkud neohrabané.

Rekreační kajaky
Další odnoží turisťáků jsou rekreační kajaky. U nás je tato kategorie zatím na pokraji zájmu, ale v zahraničí se těší velké oblibě pro svou jednoduchost a stabilitu.  Vyhovují především úplným začátečníkům, kteří se sotva naučili držet pádlo, protože si mohou vychutnat nenáročné vodní toky bez velkých obav z nestability kajaku. Tyto lodě jsou skoro nepotopitelné, vypadají trochu jako allround kajaky, ale mají široké stabilní dno. V zahraničí se rozmohly především v půjčovnách na plážích, jezerech a řekách do obtížnosti WW II.

Freestylové kraťasy
Freestylové (rodeové) lodě měly ohromný „boom“ zhruba před deseti lety. Tehdy bylo na každém mistrovství světa vidět stále kratší a radikálnější lodě. To se zastavilo až na MS v Austrálii v roce 2005. Délka dosáhla nejmenší možné hranice (freestyle kajaky se během několika let zkrátily skoro o metr), za kterou už přestává fungovat směrová stabilita, a tak délka dnešních freestylových lodí je někde kolem 1,8 až 2 m. V posledních letech se dbá spíše na atraktivní design, ladí se hrany a plochy dna, jinak jsou si freestylové lodě velmi podobné tvary i proporcemi. Zdá se, že optimální tvar pro současné freestylové soutěže byl nalezen, podobně jako k tomu došlo před lety třeba u slalomových lodí. I přesto jsou některé modely freestylových lodí lepší do válce, a jiné zase do vlny. Ty na vlnu jsou rychlejší a objem je více rozložený po celé lodi, naopak předností lodě do válce je co největší výtlak kolem jezdce, aby loď vyskakovala co nejvíce do vzduchu. Novým trendem se stávají kompozitové freestylové lodě, které jsou  mnohem lehčí než plastové, ale vhodné jsou pouze pro ty nejlepší závodníky kvůli omezenému využití a životnosti. Není bez zajímavosti, že špičkové závodní freestylové plastové kajaky dnes vyvíjejí a vyrábějí v podstatě už jen dva výrobci, kteří si náročný vývoj mohou dovolit, a ostatní se zaměřují na jiné, komerčně zajímavější segmenty. Jasně to ukázalo loňské mistrovství světa ve Švýcarsku.

Creekovky
Další zásadní vývoj zažívají lodě na divokou vodu vyšších obtížností. Před 5 až 10 roky spousta lidí jezdila na freestylových lodích i obtížnou divokou vodu nebo se jezdilo na turistických kajacích. Pak se začaly objevovat první creekovky, které jsou v poslední době velkým hitem. Ty se, narozdíl od rodeovek, postupným vývojem spíše prodlužují, není to tak markantní, ale standardem se dnes stávají lodě lehce pod tři metry. V sekci tzv. creekovek jsou odlišné tvary na různou divokou vodu. Krátké objemné lodě na malé toky s velkým spádem, delší a rychlejší jsou určené na velké průtoky, kde důležitejší než obratnost je, aby loď držela přímý směr a dobře akcelerovala. Tyto lodě se staly oblíbené i mezi závodníky v extremních sjezdech. Společným jmenovatelem pro všechny creekovky je robustní špička lodě a dno, které se na přídi lodi prudce zvedá do vysoké špičky, což napomáhá dobrému projíždění válců. U creekovek se kromě vyváženého tvaru lodi klade důraz také na vnitřní vybavení a bezpečnostní prvky. Hlavním požadavkem u lodí na extrémní divokou vodu jsou bezpečnostní úchyty vhodně rozmístěné na palubě (nejčastěji 3 až 5), za které je možné loď – ať s jezdcem či bez něj – vytáhnout s pomocí lana a karabiny ze zaklínění nebo zachraňovat v prudkém proudu.

River-run kajaky
River-run kajaky jsou odnoží creekovek a tak trochu se vracejí k původním proporcím klasických, dnes už spíš historických kajaků. Dobře drží přímý směr, bývají delší a také stabilnější než běžné creekovky. Dalo by se říct, že mají optimální tvar pro rekreační sjíždění divoké vody, jejich vlastnosti jsou vyvážené, s důrazem na dobrou ovladatelnost a vysokou stabilitu v divoké vodě. Lodě tohoto typu jsou ideální jak do kajakářských škol, tak i na sjíždění obtížné divoké vody. Kvůli ploššímu a delšímu dnu (ve srovnání s creekovými) nejsou tolik vhodné na strmé a prudké toky, ale na vodnatých řekách jsou spolehlivé, nezáludné a stabilní a díky dostatečné délce i objemu nebývá problém v nich podniknout vícedenní splutí na divoké řece.

Expediční kajaky
Trendem poslední doby se staly expediční lodě. Ty vlastně jen dále rozvíjejí cestovatelský potenciál výše uvedené skupiny river-runnerů. Také většinou vycházejí z osvědčených tvarů creekovek a jsou jen lehce vylepšeny z pohledu výbavy a zvětšeny. Díky tomu mají ze jmenovaných skupin největší výtlak (počítá se s nezanedbatelným nákladem, který expediční kajakář musí vézt) a ve výbavě a doplňcích se klade značný důraz na bezpečnost a spolehlivost. V zádi lodi bývá umístěná vodotěsná komora na náklad nebo jsou vhodně uzpůsobeny opěrky a sedačka tak, aby se náklad snadno ukládal dovnitř kajaku. Od skupiny river-touringových kajaků se tyto posledně jmenované liší především délkou a tvarem vhodnějším pro extrémně obtížnou vodu.

Lze tedy konstatovat, že vývoj lodí na divokou vodu rozhodně nestagnuje, což dokazuje neustálý přísun nových modelů a nových značek. Některé lodě se od sebe liší opravdu už jen v detailech, ale v pozadí se vynořují nové výzvy pro výrobce. Dnes už je standardem mít dobrou loď, ale rozhodují tu doplňky, jako je třeba dobrá vnitřní výbava nebo kvalita plastu. Myslím, že vývoj se nyní bude zaměřovat nejen na tvary lodí, ale na trochu pošramocenou pověst o nerozbitnosti plastových lodí.

© Svět outdooru 2010, převzato z MP 10, připravil Honza „Zajíc“ Lásko

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: