Výstup na vrchol Bavški Grintavec

červen, červenec, srpen, září
neuvedeno
Mírně náročný
bez lezení, úseky s řetězy či lany

Vrchol Bavški Grintavec leží poněkud stranou hlavního zájmu návštěvníků Julských Alp. Jistě k tomu přispívá jeho relativně špatná dostupnost a velké převýšení, které musíme překonat. Přesto se vytrvalým šlapačům odmění krásnou zajištěnou cestou a zajímavým velkolepým rozhledem.

Výstup od severu (Koča pri Izviru Soče)

Nejkrásnější a asi také nejvíce vyhledávaný výstup. Od chaty Koča při Izviru Soče jdeme širokou cestou až po rozcestí Flori. Zatímco cesta č. 1 (transverzála) zde odbočuje vpravo, naše kroky pokračují dále do překrásného údolí Zadnja Trenta. Cesta vede řečištěm Suchého potoka (Suhi potok), který rozhodně nedělá svému jménu ostudu, neboť je po celou dobu ukryt v podzemí. Náš horský cíl zcela ovládá závěr doliny jako majestátní skalní pyramida, vlevo vidíme skalní okno v Trentske Pelci. Po hodině dojdeme k salaším Zapotok na líbezné horské louce (pramen vody, několik salaší vhodných pro nouzový bivak). Pod planinou se nalézá v nepřístupném terénu vodopád Zapotok, vysoký 73 m. Překročíme nevýraznou proláklinu a stoupáme lesem ve směru na sedlo Vrata. Samotného sedla však nedosahujeme, stezka se stáčí doprava do mohutného skalního amfiteátru pod severovýchodní stěnu vrcholu Bavški Grintavec. Stezka stoupá na sedlo Kalski preval a jakmile dosáhneme hřebene, přichází ke slovu „železo“. Mnohé úseky jsou odvážně vedeny nad roklinami po obou stranách hřebene. Čeká nás náročné překonávání častých štěrbin a skalnatých prahů. Pozor na orientaci, značení je v žalostném stavu. Z vrcholu krásný pohled na jižní výběžky Alp, které jsou o poznání zelenější než sever obzoru, jemuž dominují kamenní obři Mangart a Jalovec.

Sestup vedeme buď stejnou cestou, nebo použijeme některou z následujících variant výstupu od jihu a jihozápadu.

Výstup z údolí Soča

Tato trasa je určena jen turistům – masochistům, neboť zde na poměrně malé vzdálenosti musíme překonat takřka 1 900 m převýšení, což je na samé hranici únosnosti. Navíc touto cestou takřka nikdo nechodí, takže můžeme mít problémy jak se značením, tak s orientací. Z osady Soča vyjdeme od autobusové zastávky na pravém břehu řeky na sever. Nejprve přes les až dojdeme k chatám na louce Lemovje. Před námi je překonání úvodního, velmi strmého terénního prahu zvaného Sončni vrh. Serpentinová cesta celý práh obchází po východní straně a vyjde na nádherné prosluněné louky Planina Nad Sočo (cca 1 400 m, hájovna poskytující nouzový nocleh). Směr výstupu se mění na severovýchod a podél hřebene Kol (1 924 m) vyjdeme až do výše kolem 2 000–2 100 m. Zde končí snadnější část výstupu a jde do tuhého. Následující úsek je velmi exponovaný, ale celkem slušně zajištěný. Stoupáme přímo po spádnici jižní stěny našeho cíle. Takto se dostaneme přímo na vrchol Bavški Grintavec. Celkem 6–6,5 hod. pouze ve výstupu!

Výstup z doliny Bavšica

však nejsnadnější. Především pak přechod hřebene Malého Grintavce je zajímavým zpestřením túry. Prvním krokem je dosažení doliny Bavšica, kam lze dojet autem z města Bovec (konec cesty je u střediska Mladinski center v dolině Zgorna Bavšica). Značená stezka pokračuje soutěskou Tesne a vyjde na loukách planiny Bukovec (1 570 m). Mimo pramenu vody zde najdeme o loveckou chatu na jejíž terase můžeme nouzově přenocovat (prostor pro 3 těla). Zde opustíme cestu vedoucí do hloubi sevřené kotliny Dolič a odbočíme na jih.Traverzujeme západní svahy vrcholu Bavški Grintavec a dojdeme na rozcestí. Vlevo zde odbočuje sice krátká, ale jinak nepříliš poutavá cesta na sedlo Kanski preval, kde se napojíme na výstupovou cestu od chaty Koča pri Izviru Soče a vystoupíme po jištěné cestě na vrchol (celkem 5,5–6 hod.). Mnohem zajímavější a odvážnější cesta pokračuje od rozcestí dále na jih. Chodník stoupá strmě na hřeben do sedla Škrbina v brdih (1 990 m). Před námi se zvedá vrchol Mali Grintavec (2 282 m), odkud vede na hlavní a nejvyšší vrchol ostrá skalnatá hrana. Kdysi zde bylo instalováno jištění, které je však dnes v žalostném stavu. Proto tímto úsekem postupujeme velmi opatrně. Exponovaně a s mrazením v zádech vyjdeme na vrchol. Celkem 6–6,5 hod. (pochopitelně pouze ve výstupu).

Jedinou horskou chatou v oblasti je Koča pri Izviru Soče (886 m, majetek PD, kapacita 34 lůžek, v provozu od května do října, tel. +386 41 603 190).

Chata při prameni Soče je dobře přístupná po odbočce z hlavní cesty mezi Bovcem a Kranjskou Gorou přes sedlo Vršič. Osada Soča pak leží přímo na této silnici. Do doliny Bavšica odbočuje úzká silnice z cesty Bovec – sedlo Predel. Sjízdné až k mládežnické ubytovně na konci údolí.

Koča při Izviru Soče – Zapotok – Bavški Grintavec 5 hod. Sestup do Soče další 4 hod.