Přechod jižního Velebitu

červen, červenec, srpen, září
neuvedeno
Mírně náročný

Na poslední etapě přechodu pohoří Velebit se rozloučíme se stezkou Premužičeva staza (ta v sedle Baške Oltarje končí) a vydáme se po další dálkové cestě Velebitski planinarski put (VPP).Trasa má dvě varianty a vybrat atraktivnější z nich není vůbec snadné. Severní větev přechází přes impozantní vrchol Visočica (1 618 m) a značně divokou oblastí přímo pod nejvyšší vrcholy pohoří, druhá trasa vede kolem několika fantastických skalních oblastí (Stap, Malo a Veliko Rujno). Tato část dálkové trasy nebyla v posledních letech výrazně obnovována a orientace není až po chatku Struge snadná. Obě větve se scházejí u bivakovací chatky Planinarsko sklonište Struge, odkud již společně pokračují na summit celého hřebene – Vaganski vrh. Cestu zahájíme v sedle Baški Oštarije (927 m, název je románského původu, vychází z italského slova „osteria“ neboli hostinec), odkud pokračujeme jižním směrem bukovým lesem a scházíme na širokou a prostornou louku, kde vlevo odbočuje stezka k vrcholu botanické rezervace Veliki Sadikovac (1 286 m). Cesta pokračuje velmi dlouhou dolinou Pamino Korito a podchází nevysoké vrcholy Goli vrh (1 401 m) a Šiljevo brdo (1 450 m). Tato nikterak zvláště zajímavá etapa končí u plechové boudy bivaku Šugarska duliba (1 212 m, kapacita 10 osob, voda v nádrži, od sedla Baške Oštarije cca 6–7 hod.).

Další den pochodu nás čeká cesta vedoucí stále pod hřebenem Veliki Stolac (1 451 m), míjíme horskou osadu Devčiči a blížíme se k jednomu z nejkrásnějších míst Jižního Velebitu – skalnímu hnízdu Debeli kuk, kde se na západní straně tohoto masívu tyčí jeden z nejúchvatnějších skalních monolitů pohoří Stapina. Cesta celou korunu skal, čnící nad pažitem lesů a luk obchází po západní straně (ostrá zatáčka vlevo) a dojde do divokého bukového pralesa Jelova Rupa. Zleva se připojuje makadamová cesta z osady Rizvanuša (Gospič), zanedlouho míjíme rozcestí, kudy můžeme přejít do srdce skalního bludiště Stap. Velebitská dálková cesta nyní vede lesem až k dalšímu rozcestí. Zde se připojuje výstupová varianta z oblasti Stap a Rujno. Překřížíme další makadamovou cestu nad loukami Jandrina Poljana. Zde pozorně sledujeme značení, cesta je značně nepřehledná (hlavní cesta se zde stáčí dvěma ostrými serpentinami v úhlu 180 stupňů, pěšina vede středem serpentin přímo vzhůru), pokračujeme přes les a několik louček a vyjdeme k ruinám bývalé chaty Gojtanov Dom (bivak Visočica, voda v nádrži), kde bychom měli přespat. Jedná se sice jen o nouzový přístřešek určený pro chvíle nepohody, ale nic jiného po cestě nenajdeme.

Následuje výstup na jeden z nejkrasnějších a také nejvyšších vrcholů v této oblasti – Visočica (1 609 m). Vynikající panoramatický výhled. Sestup je strmý, ale naštěstí krátký. Stezka dále traverzuje Malou Visočicu, luční úseky se střídají s lesními porosty. Přecházíme kouzelnou loukou Janjčarica (1 580 m). Zde opět pozorně sledujeme značky, viditelná cesta se ztrácí v místy dosti vysoké trávě. To platí především pro krasovou depresi Oglavinovac, obklopenou ze všech stran vysokými vrcholy. Přes louku Mali Javornik přejdeme do 3 km dlouhého a 1 km širokého travnatého údolí Javornik.To se již před námi tyčí výrazný vrchol Babin vrh (1 738 m), který tvoří spolu s Vaganským vrchem a vrcholem Sveti brdo nejvyšší patro Velebitu. Konec této etapy pochodu je na prostorné louce Struge, kde stojí dřevěná útulna ve tvaru stanu.

Poslední etapa dálkové trasy vede od chaty severním směrem k lokalitě Marasovac (1 450 m, jediný zdroj vody v oblasti vzdálen cca 20 minut od bivaku). Zde se prudce stáčíme na jih a po chvíli opět vlevo vstříc nádhernému vrcholu Babin vrh. Výstupová cesta stoupá přes travnaté prahy a dojde k rozcestí (vpravo od nás pěkné Babino jezero). Dostali jsme se na jižní svahy Babina vrchu (výstup na vrchol zabere cca 20 minut chůze ve strmém svahu).VPP míří do sedla mezi dva bezejmenné vrcholy a strmým výstupem dosahuje nejvyššího vrcholu pohoří Velebit – Vaganski vrh (1 757 m). Pokud nescházíme rovnou do kaňonu Velika Paklenica, pak pokračujeme kolem vrcholu Malovan k zakončení hřebene (výstup na bokem ležící Sveti Brdo možný). Stáčíme se na jih a přes chatu Ivine vodice scházíme na louky Veliko Močilo. Zde si můžeme vybrat ze dvou variant sestupu – doprava přes Velkou Paklenici nebo se dáme vlevo a k moři sejdeme romantičtější a o poznání osamělejší Malou Paklenicí. Celkový přechod Jižního Velebitu lze při optimálních podmínkách zvládnout za 4 dny.

1.den –Baške Oštarije – Planinarsko sklonište Šugarska duliba 6 hod.

2. den – Šugarska duliba – Debeli kuk – bivak Visočica 6–7 hod.

3. den – bivak Visočica – Struge 8–9 hod.

4. den –Struge – Vaganski vrh 2,5– 3 hod. – Malovan – Veliko Močilo – Starigrad 5–6 hod. Celkem 8–9 hod.