Brněnská přehrada pěšky i na kole

Pokud byste rádi vyrazili na túru, třeba i s dětmi a obdivovali krásu jarní přírody a pamětihodností v okolí Brna, je tento výlet pro vás jako stvořený. Můžete si zvolit délku, náročnost i způsob, jakým trasu zvládnete. Tady totiž zažijete krásný jarní den „jako Brno“!

Kde začít?

Čeká zde na vás 16 kilometrů bez náročnějších stoupáků, či padáků. Prostě procházková pohoda. Rodiny s malými dětmi si mohou trasu zkrátit a od hradu Veveří, se vrátit autobusem, který odsud jezdí co hodinu.

Teď však od začátku. Startem i cílem je zastávka Přístaviště. Odsud se vydáte přes most nad tramvajovými kolejemi dolů k přehradě, kde se napojíte na žlutou turistickou značku vedoucí vlevo. Ta vás povede kolem loděnic lesoparkem až k silnici, kterou přejdete a začnete stoupat do mírného ale táhlého kopce. Ve spodní části potkáte výběh koz kašmírských, kde, když budete mít štěstí, budou mít i kůzlata. Po lesní asfaltce vystoupáte až na vrcholové rozcestí, které se před vámi rozprostře. Cestou můžete objevovat na dopravních cedulích streetartový příběh o Zemi.

Brněnská přehrada, streetartový příběh o Zemi

Zastávky po cestě

Na vrcholu naleznete Ríšovu studánku pramenící vlevo od vaší cesty. Pozor, není pitná. Několik metrů od studánky vás rozcestník odkáže na dvě trasy směřující ke hradu Veveří. Vy si zvolte trasu modrou a sejděte z asfaltové cesty na pěšinu vedoucí kolmo pod vysoké smrky. Hlídejte si modrou. Po kousku trasy se stahovalo dřevo, tudíž zde budete mít tendenci odbočovat na cesty alternativní, které vedou bůhvíkam.

Po čase dorazíte do Helenčina údolí. Ano ano, místní názvy odkazují k Mrštíkově Pohádce máje, jež se v těchto místech odehrává. Za malebným historickým stavením vás bude značka lákat na silnici. Máte zde dvě možnosti. Dát se za modrou po úzké silnici (cca 250m) až pod hrad. Nebo se nepříjemné silnici vyhnout a ve stejném směru pokračovat kolem pravého svahu, kudy vede i drobounká pěšinka. Abyste se dostali k hradu, budete muset přeskočit nízkou roklinku s potokem. Až překonáte tyto drobné nasnáze, nabídne se vám úchvatný pohled na komplex hradu Veveří tyčící se nad vámi.

Díky smutné historii posledních desetiletí existence hradu zde nenajdete bohaté interiéry. Správcové se přesto usilovně snaží a hrad postupně restaurují. Nedávno byl otevřen komentovaný hradní okruh, který vám představí historii hradu a ukáže vám vše, co se podařilo zachránit.

Pokud budete v trase pokračovat dále, dejte se od hradu cestou stále po modré. Obejdete jej až k přehradě, již přejdete po lávce na druhý břeh. Zde na rozcestí změníte svou značku na červenou a budete pokračovat ve směru šipky ukazující na Brněnskou přehradu. Po cestě se rozvlněná lesní pěšina přemění v asfaltovou, na níž poprvé ucítíte ujité kilometry. Postupně budete potkávat řadu naučných cedulí, odkazujících například na výskyt ledňáčka říčního, kterého s trochou štěstí můžete u břehu pozorovat. Přibývající počet lidí na trase bude signalizovat, že se blížíte ke konci přehrady. Nakonec dojdete až k samotné hrázi, která v hloubce pod vámi vpouští do Brna řeku Svratku. Z hráze můžete spatřit mostní pilíř Hitlerovy dálnice, připomínající snahu propojit tehdejší Německo s Vídní v jeden celek, jemuž do té doby bránil klín českých zemí.

Za hrází se dáte po silnici. Ujdete jen kousek a odbočíte na chodník vedoucí na cestu, která vás na začátku trasy dovedla k přehradě. Odsud je již jen kousek k tramvajové trati, která míří zpět do centra.

Cyklotip

Přehradu kopíruje po jejím pravém břehu po frekventované silnici II. třídy okolo hradu Veveří cyklotrasa. Tento úsek je z hlediska nárazové hustoty provozu a také členitosti terénu relativně náročný. Cyklotrasa je součástí tzv. Pražské stezky (Brno – Přízřenice – Pernštejn (Praha)).