Aby kolo sloužilo svému účelu

Aby kolo sloužilo svému účelu

Krásná přírodní scenérie, ve které se pohybujete na kole a užíváte si zážitky z jízdy se svými kamarády, a najednou uslyšíte syčení a vy, případně váš kolega, jedete na prázdném kole. Řeknete si, žádný problém, vyměníme duši a pokračujeme dál. Problém nastane, když zjistíte, že náhradní duši jste už použili na minulé vyjížďce, kolega spoléhal na vaši a lepidlo je tvrdší než kámen, o který jste píchli.

Předsezónní kontrola

Abyste problémů s kolem měli co nejméně, je potřeba k údržbě přistoupit poněkud aktivněji, než jen pověsit svého oře na hák pod střechou. Opatrování vašeho cyklomiláčka je možné rozdělit na několik částí. První a nejpodrobnější je komplexní revize celého kola před sezonou. Kolo, které jste používali celý předchozí rok, je potřeba nejprve dobře očistit. Pod nánosy bahna nezjistíte, jestli rám není někde prasklý. Nejčastější místo je ve svárech okolo středového složení a ještě ve svárech u hlavové trubky. Prasklina může mít jen podobu nepatrné vlásečnice. Pokud má už kolo prošlé reklamační období, pak je oprava prasklého rámu poněkud problematickou záležitostí. Opravitelnost závisí na materiálu, ze kterého je rám vyroben, na rozsahu poškození a také na ceně prasklého rámu. Levný rám se nevyplatí opravovat. Řada zkušených obchodníků vám ochotně poradí, případně poskytne při problémech s rámem konzultaci.

Odpružená vidlice je technická součást, kterou byste neměli vůbec nijak rozebírat a veškerý servis nechat na odborníkovi. Pokud máte levnou vidlici, která má jen základní systém odpružení, nemusíte se o ni nijak starat. Pokud je vidlice složitější, pravidelná údržba v servisu se vám vrátí na dobrém komfortu jízdy a delší životnosti vidlice.

Další oblastí, kterou musíte zkontrolovat na začátku sezony, je veškerá kabeláž k řazení a brzdám. Zvláště pokud nemáte nerezová lanka, je potřeba všechno vyměnit. Nefunkční řazení může znechutit pouze požitek z jízdy, zatuhlá lanka u brzd však ohrožují váš život. Poněkud jiná situace je, pokud máte nerezová lanka a jezdíte jen za hezkého počasí a údržbu provádíte nejčastěji suchou metodou. Pak můžete lanka jen očistit, namazat, případně vyměnit bowdeny. Jestli patříte mezi tzv. bahňáky, pro které žádné počasí není překážkou k vyjížďce, a následné čištění řešíte pomocí wapky, pak je výměna kompletní kabeláže i v tomto případě nutná.

Pohon vašeho kola je další extrémně namáhanou soustavou součástek. Patří sem kliky s převodníky, kazetové n-kolečko a řetěz. Ten je Achillovou patou celého systému. Jeho životnost a opotřebení ovlivňuje životnost ostatních částí systému. Řetěz se při namáhání postupně natahuje. Mezi faktory ovlivňující protahování řetězových článků patří kvalita řetězu, síla šlapání a také to, jak se o řetěz staráte. V případě, že se natáhne více, než je povoleno, opotřebí jednotlivé pastorky a převodníky. Následná oprava a výměna pak přijde dráž. Ke kontrole prodloužení řetězu slouží tzv. měrka řetězu, kterou si koupíte v každém cykloobchodě. Kontrolu můžete provádět ještě posuvným měřítkem, kde si nastavíte hodnotu 132 mm, která odpovídá rozteči deseti článků nového řetězu, a vložíte mezi články. Po vymezení mezery by na měřítku neměla být hodnota větší než 133 mm. Při vyšší hodnotě se připravte na vyšší cenu kompletní výměny.

Při kontrole se nesmí zapomenout také na všechny točící se součásti. Sem patří přední a zadní náboj, hlavové složení a pedály. Středové složení je už v drtivé většině zapouzdřené a s průmyslovými ložisky, takže tady servis odpadá. Náboje přesto že mají těsnění proti vnikání vody a vlhkosti, tak především při mytí tlakovou vodou a u levnějších nábojů voda k ložiskům pronikne. Rozebrání, vyčištění, namazání a opětovné složení prodlouží životnost ložisek, a tím celého zapleteného kola.

Následuje kontrola opotřebení brzdových špalíků a probroušení ráfků od brzd. Případně můžete vytáhnout sedlovou trubku z rámu a očistit a namazat vazelínou zasunutou část. U plášťů se zaměříme na viditelná poškození běhounu, případně na místa na boku pláště, která může poškodit špatně seřízený brzdový špalík.

Ale i když už je nyní sezona v plném proudu, je potřeba v průběhu roku řadu těchto kontrolních kroků opakovat. Zaměřte se především na funkčnost brzd, kontrolu plášťů a opotřebení řetězu. Po pádu, případně při razantním stylu jízdy je potřeba zkontrolovat vždy rám. Četnost těchto dílčích kontrol je odvislá od množství kilometrů a razance jízdy. Opotřebení kola při časté jízdě na silnici není tak velké jako u cyklistů, kteří neopouštějí těžké terény ani na chvilku.

Jak opravit kolo v terénu

K defektu při jízdě může dojít snadno. Defekty mohou být rozličné a na opravu všech není možné se připravit. Každý cyklista, který vyráží do terénu, jedno jestli na silnici nebo mimo, by měl u sebe mít náhradní duši a pumpičku. Výměna duše je rychlejší než hledání malé dírky a její lepení. Při výměně nesmíte zapomenout zkontrolovat pohmatem, zda v plášti nezůstal trn nebo jiný ostrý předmět, který novou duši opětovně propíchne. Duši si lehce nafoukněte a poté ji teprve vkládejte pod plášť. Bude se s ní lépe manipulovat a zároveň zabráníte, aby zůstala skřípnutá mezi pláštěm a ráfkem. Při opětovném defektu nezbývá než díru zalepit. Návod jak postupovat je v každé krabičce s lepením. Lepidlo po určitém čase může vyschnout nebo zatvrdnout, a proto je potřeba tubičku s lepidlem zařadit do pravidelné kontroly. Alternativou mohou být samolepicí fleky, které nevyžadují lepidlo.

I přesto, že jste při poslední kontrole zkontrolovali utažení všech šroubů a matek, může se přihodit, že se některý z nich povolí a další jízda je potom nemožná, nebo i nebezpečná. V takovém případě je dobré u sebe mít sadu nářadí, kterou napravíte tuto závadu. V současné době je na trhu dostatek malých příručních sad nářadí, které se od sebe liší jen množstvím klíčů, které obsahují. Od základních, které mají dva šroubováky a čtyři imbusové klíče, až po multifunkční s nýtovačem řetězu, centrovacím klíčem, torzním klíčem, montážními páčkami atd. K situaci, kdy je nutné použít toto nářadí, může dojít velice snadno, a proto je dobré se na tuto variantu připravit.

Jistě se najde řada pesimistů, kteří zastávají heslo, že nářadí, které neumějí použít, nepotřebují. Těm bych chtěl předat jednu myšlenku, kterou mám od své sousedky, náruživé cyklistky. „Opravit si na kole nic neumím, ale nářadí a náhradní duši musím mít, protože šikovné ruce se dají vždycky sehnat, ale náhradní duše už mnohem hůř.“

© Svět outdooru, červenec 2009, článek byl převzatý z ročenky Malý Průvodce 2008, text i foto David Roj

Placené odkazy k tomuto článku:
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

T.Marek

Zasunutou část sedlovky bych rozhodně nijak nemazal, je to nesmysl – sedlovku pak nemůžete pořádně zafixovat. Rovněž tak levné vidlice potřebují pravidelnější servis i údržbu než dražší a promyšlenější výrobky, bez občasného namáznutí kluzáků olejem vám nemusí uznat reklamaci (to se konkrétně se stalo u Marzocchi MZ Race, což je montážní vidlice). Pokud uživatel patří mezi „bahňáky“, měl by občas zkontrolovat i uložení středového složení v rámu, kvůli možnosti natečení vody mezi pouzdro středového složení a rám……atd…atd….Přínosnost článku bohužel není příliš vysoká ani pro laika.

Mirass

Najedete-li za rok max. 400 km o dovolene, tak to zadnou velkou udrzbu na kole nepotrebujete. Staci mazat, kdyz neco je volne dotahnout a zkontrolovat retez jednou za dva roky :-))). Po dovolene treti rok dat do servisu seridit. Kdyz si na to vzpomenete az ctvrtyrok, tak se mnoho nestane.Jak na ruzne opravy a udrzbu je dobre zpracovano na http://www.ivelo.cz.
Pro Toma- Marz. Z2 Race mazu kluzaky a jednou za 2-3 roky komplexni servis. 3000/rok i v zime.

Newkangaroo

A jak to je s pojišťovnama když se vysekáte a nemáte potvrzení o seřízení? Je to cajk?

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: