Za nádhernými skalními partiemi z Machova na Božanovský Špičák

Nádherná, romantická trasa nejkrásnějšími skalními partiemi východní části Broumovských stěn, nás dovede na nejvyšší vrchol celého masívu – Božanovský Špičák, kde se ukrývá miniaturní kamenná zoologická zahrada. Následují skalní bludiště na Špičáku a v Myší díře, tajemné seskupení skal Soví hrádek a další pískovcové útvary. Nechybějí ani daleké vyhlídky, hezké lesní partie a půvabná údolí potoků. Na cestu doporučujeme dobrou obuv a oči na stopkách – zejména ve skalních bludištích je trasa náročná na orientaci. Jediné výraznější stoupání – na vrchol Božanovského Špičáku – rozhodně zvládnou i méně zdatní turisté.

Machov – Řeřišný 1,5 km – Pod Machovským křížem 3 km – U Pánova kříže 5,5 km – Božanovský Špičák, vyhlídka 6 km – Pánův kříž 8 km – odbočka k Junácké vyhlídce 9 km – bludiště na Spáleništi 9,5 km – Soví hrádek 14 km – Pod Machovským křížem 16 km – Machovská Lhota 18 km

Z Machova po červené značce přes Řeřišný dojdeme na rozcestí Pod Machovským křížem. Odtud jdeme po zelené svahem Signálu kolem lesní chaty k sedlu u Pánova kříže. Asi 200 metrů před ním odbočuje vpravo žlutá značka. Vede nás řídce zalesněným svahem ke skupině skal na temeni Božanovského Špičáku**. Při pohledu zpět se nám otevře skalní panorama na protějším Signálu. Brzy vstoupíme do miniaturního skalního města s řadou pěkných útvarů, připomínajících svými tvary zejména nejrůznější zástupce zvířecí říše. Postupně míjíme Špičák, Ještěra a veverku, Velblouda, Varana, Ponorku, Kočku. (Jednotlivé útvary jsou označeny šipkami a nápisy.) Projdeme mladým lesíkem a stočíme se vlevo ke strmým východním srázům kopce.

Božanovský Špičák (773 m) je nejvyšším vrchem Broumovských stěn. Z okrajové skály vpravo od cesty se otvírá nádherný, ničím neomezený výhled** na Božanov, Javoří hory, Machovsko, ale i na Radków, Hejšovinu a Bor na polském území. O 50 m dál je další skalní vyhlídka, rozhled je však poněkud omezen stromy. Za vyhlídkou se cesta stočí vlevo, projde lesem a pak nás přivede na mýtinu, kde můžeme obdivovat další skalní útvary (všechny jsou opět dobře označeny). Z vrcholové plošiny mírně klesneme k rozcestí, kde se dáme vlevo k Pánovu kříži. Odtud pokračuje žlutá značka mírně vlevo přes sedlo a pak vzhůru lesem k Mydlářským kamenům. Projdeme úzkým průchodem mezi skalami a za ním jdeme vlevo po odbočce kolem útvaru zvaného Tuleň k Junácké vyhlídce, z níž je přes Černý důl daleký výhled na Machovsko a do Polska.

Vrátíme se pár metrů zpět na základní žlutou značku a vstupujeme po ní do romantického skalního labyrintu, zvaného Bludiště na Spáleništi**. Pěšina prochází místy po schodech, úzkými průchody mezi skalními bloky, střídavě stoupá a klesá a často mění směr (pozor na značky!). V dolní části bludiště jsou menší zvodnělá rašeliniště. Za bludištěm vkročíme do lesa, zahneme vlevo a zanedlouho dojdeme ke vstupu do dalšího bludiště, Myší díry*. Má obdobný charakter jako předchozí, skály tu však jsou většinou nižší a zarostlé lesem, což snižuje celkový dojem. Cesta projde úzkým kaňonem a stáčí se stále vlevo, za bludištěm pak zamíří vpravo dolů po svahu. Dovede nás na úzkou loučku sevřenou lesem, z níž je pěkný pohled na skupinu skal v okolí Junácké vyhlídky.

Za ní vstoupíme znovu do lesa, žlutá značka několikrát změní směr a nakonec vystoupá k výrazné skupině skal zvaných Soví hrádek*. Pískovcové bloky, obklopené lesem, skutečně působí dojmem opuštěného středověkého hrádku. Za hrádkem zahýbáme vlevo a strmě klesáme úzkou pěšinou zalesněným svahem. Po žluté značce sestoupíme opět k turistické orientaci Pod Machovským křížem. Z rozcestí značených cest pokračujeme přímo, stále v doprovodu žluté značky. Přejdeme přes louku, na které roste například řeřišnice luční, světlík, pomněnka bahenní a další významná slatinná květena, vystoupáme na nevýrazný zalesněný hřebínek. Pokračujeme mírně dolů polní cestou k silnici a autobusové zastávce v Machovské Lhotě. Pokud jsme zaparkovali auto v Machově, dojdeme k němu po silnici (1 km).

(Doporučujeme průvodce Teplicko-Adršpašské skály a Broumovsko ze Zelené edice)