Recenze knihy Lehce neuvěřitelné příhody z hor – povinná dávka humoru

Třetí kniha dobrodruha Martina Úbla s podtitulem „Zima je jen pocit“ stejně jako předchozí dvě nezklamou nikoho se smyslem pro humor. Pestrá mozaika příběhů pětičlenné party horalů srší svérázným vtipem okořeněným špetkou nadsázky a ironie. Každý, kdo v horách zažil zimu, hlad a nepohodu, si nostalgicky zavzpomíná a zjistí, že v tom rozhodně není sám.

Pětičlenná parta nadšených horalů má za sebou už nejedno společné putování, výpravy si zpestřují už tradiční soutěží o Dementa dne. Tentokrát nás zavedou na přechod bolivijského pohoří Cordillera Real, který se pohybuje v úctyhodné nadmořské výšce 4500-5500 metrů, na svou první šestitisícovku Huayana Potosí cestou, kterou se nechodí, nebo na 1200 km dlouhý Continental Divide trail kanadskou divočinou v nejdeštivější sezoně za posledních 100 let. Rozličné povahy a silné zážitky tvoří podhoubí pro nejednu vtipnou historku či situaci. Podle hesla „Cizí neštěstí vždy potěší“ máme možnost vychutnat si z tepla a pohodlí průšvihy ostatních. Ono stačí, že se každý v nějaké té situaci najde 😊

Autor prozradí mimo jiné, jak (ne)vyzrát na outdoorové snídaně, jak udělat ženu šťastnou, jak probíhá setkání s trekařskými legendami nebo co má plodnost společného s cestováním. Vyprávění doplňují fotografie, mapky pro lepší orientaci a vybrané deníkové zápisy jednotlivých členů.

„Jako dovršení všeho se místní jídlo „Šťastný jak“ ukázalo jako velmi nešťastné. Dokázalo v sobě zkombinovat to, že bylo hnusné, a ještě navíc bez chuti. Normálně by si člověk řekl, že je to oxymorón, že se to musí vylučovat, ale ne, „Šťastný jak“ to dokázal. Vzácnou kombinací nepoživatelných surovin vytvořil něco, co by dokázalo zdeptat i jinak věčně optimistického racka chechtavého…“

Volání dálek

Stejně jako u předchozích dvou knih Martina Úbla, i tentokrát nejde o cestopis, ale spíš humoristickou knížku, kterou asi pochopí jen lidé stejné krevní skupiny. Skupiny bláznů, kteří nehledě na námahu, těžký batoh a rozmary počasí rádi chodí dlouhé treky.

A co na nich Martina baví? „Ten klid a to putování. To, že všechno, co potřebuješ, si neseš s sebou, a když se ti někde líbí, tak si tam prostě sedneš a uděláš si kafe, co sis donesl. To, že zpomalíš a že se nemusíš nikam hnát. To, že zmizí minuty a po pár dnech i hodiny a jdeš hlavně podle světla. To, že zapomeneš hesla do počítače…“ uvedl v rozhovoru o Stezce Českem, dálkovém pochodu kolem České republiky, který pomohl založit.

Knížku vřele doporučuji jako léčbu na současnou trudomyslnost a absťák po horách z důvodu omezení cestování.

Dobrodruh Martin Úbl procestoval s kamarády řadu odlehlých míst, která nejsou v nabídce žádné cestovky. O svých cestách přednáší, píše fejetony a vydal tři knihy: Neuvěřitelné příhody z hor, Neuvěřitelně uvěřitelné příhody z hor a Lehce neuvěřitelné příhody z hor. Je autorem prvního dálkového přechodu přes české hory kolem celé republiky: Stezka Českem.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace