Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově

Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově

Cyklodovolená ve Finsku je splněný bikerský sen. Rovinaté terény, tisíce jezer, hluboké lesy… Proč vyrazit na dovolenou na kole právě do této skandinávské země?

Už je to přes dva roky, co jsme s Daškou projížděli z jihu na sever Finska, a přesto na tamní teplé léto a půlnoční slunce nemůžeme zapomenout. Je to tím, že to byla první evropská země na naší trase domů z Nového Zélandu nebo nás okouzlila samotná země? Pojďme to zjistit.

Když se řekne Finsko, vybaví se mi poučka ze základní školy – rovinatá země tisíce jezer. Pak se začnou vybavovat další a další vědomosti. Kromě nich ale i hluboce zaryté pocity a vzpomínky na 31 dnů strávených v této zemi, během kterých jsme spali 25 nocí ve stanu nebo v laavu. Níže se pokusím vypíchnout pět důvodů, proč se další léto chceme do Finska opět podívat.

1. „NEOMEZENÉ“ MOŽNOSTI NOCOVÁNÍ

Toto je asi ta nejlepší věc na Finsku. Velká rozloha a poloviční počet obyvatel dává téměř nekonečné možnosti přenocování ve volné přírodě. Během naší návštěvy jsme si oblíbili laavu. Většinou třístěnný přístřešek, u kterého je k dispozici ohniště nebo gril a menší zásoba dřeva. O tyto přístřešky se většinou stará obec nebo místní usedlíci. Nestalo se nám, že by na místě byl nepořádek. Některá místa měla dokonce i smetáček na vymetení platformy a plachtu, aby do laavu zbytečně nepadalo listí. Na území Finska se nachází tisícovky takovýchto přístřešků a byla by škoda, kdyby kvůli nekázni návštěvníků začaly mizet nebo byly zpoplatněny.

Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (10)
Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (10)

2. JEZERA A LESY

Během horkého a suchého léta, jako jsme měli v roce 2018 my, se téměř nevyskytovali komáři, a o to více jsme si užívali jízdu v borových lesích a koupání ve vyhřátých jezerech. V podstatě u každého městečka, kde je jezero, najdete i pláž. Voda je díky tříslovinám kořenů stromů a jehličí zabarvena do červenohnědé až černé barvy. To ale nebrání tomu, aby se v poledním žáru jeden bikepacker nezchladil. Ostatně s půlnočním sluncem si můžete vychutnávat koupání až do jedné hodiny ráno. I na pláži je možnost přenocovat, pokud to ovšem nezakazuje informační cedulka. Koneckonců po celém Finsku platí Everyman’s Right čili právo na pohyb finskou přírodou – ale s tímto právem vyplývají také povinnosti!

3. NÁRODNÍ PARKY

Další úžasnou věcí Finska jsou národní parky. Vstup do nich není zpoplatněn. Na webu www.nationalparks.fi se dozvíte informace o všech 50 národních parcích, včetně jejich podrobných map, kde jsou zakresleny kempoviště, chatky a další zajímavá místa. Na stránkách národních parků také najdete outdoorový kodex, který většina návštěvníků ctí. Vstup do národních parků je povolen i cyklistům, kteří se mohou pohybovat po pěšinách nebo mají vybudovány vlastní stezky. Ve Finsku je tolik národních parků, že se pomocí kola dají navlékat jako korálky na šňůru. Sami jsme navštívili národní parky Nuuksio, Repovesi, Kolovesi, Koli a Rokua. Žádný z nich nás nezklamal a každý byl jiný. O národním parku Koli se říká, že je to perla Finska a každý Fin by jej měl alespoň jednou za život navštívit.

Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (8)
Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (8)

4. BIKOVÉ TRAILY A CYKLOTRASY

Možná si pomyslíte: „Finsko je placka!“ Ale jízda na kole vás rychle vyvede z omylu. Možná proto je Finsko ideální i pro budování single trailů. Pokud ale nejste fanoušky technických sjezdů a blbnutí v parku na endurovém kole, určitě vás zaujmou nekonečné možnosti bikepackingu. Úmyslně nezmiňuji cykloturistiku. Právě kombinace předešlých důvodů je solidní základ pro ultimátní dobrodružství v divoké přírodě, kterou Finsko má. Na horském kole s bikepackingovými brašnami si užijete každou stezku, kterou vyšlapali losi nebo připravil místní bajkový klub. Finská síť cyklotras je dostatečně hustá na to, abyste po ní projeli celé Finsko. Na méně frekventovaných silnicích spíše čekejte štěrk než asfalt, tak proč nevyužít agresivnější vzorek pneumatik, neodbočit na pěšinu v lese a nezjistit k jak malebnému jezeru vede? Máte-li štěstí na vymazlený trail, jako je Mäntyharju-Repovesi MTB trail, tak si uprostřed můžete opéct špekáček a dokonce si užít saunu!

5. FINOVÉ, KAFE A SAUNY

Jakoby vše, co jsme se o Finsku naučili, byla lež. Prý jsou lidé ze severu, tedy i Finové, studení čumáci a nebudou se s vámi chtít bavit. My to na naší cestě nezažili. Finové jsou příjemní, otevření lidé, kteří se rádi zeptají, odkud jste a kam jedete. Tedy alespoň když vaše naložené kolo přiláká jejich pozornost nebo když spolu sedíte u ohně v závětří útulného laavu.

Když vás někdo v Česku nebo jinde než ve Finsku bude zvát na zaručeně finskou saunu, nevěřte mu. Je to podobné jako s vídeňskou kávou. Nic jako pravá finská sauna neexistuje. Každý z pěti milionů Finů vám řekne jiný postup saunování, jinou teplotu i vlhkost v sauně, kterou mívá. Jediné, na čem se Finové shodnou, je to, že saunování musí být příjemné. Jak si vyzkoušet saunování ve Finsku? Buď dostanete pozvání od některého z Finů, které na cestách poznáte, využijete možnosti ubytování u některého z členů komunity Warmshowers.org, anebo si saunu můžete vyzkoušet v některém z placených kempů. O tom, v jakých časech je sauna v provozu, se informujte na recepci kempu.

 A jak je to s kávou? Jestli si myslíte, že pijete hodně kávy, zeptejte se průměrného Fina. Finsko je se svými 12 kg/osobu/rok největším spotřebitelem kávy na světě. To má za následek rozmach malých pražíren a otevírání nových kavárniček. Taky patříte k těm, kteří mají bikepacking spojený s kávou a bez šálku tohoto tmavého nápoje nevylezou ze spacáku?

Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (1)
Pět důvodů proč projet Finsko bikepackingově (1)

PRAKTICKÉ INFORMACE

Podnebí: Podnebí jižního Finska je severské, mírné. V severním Finsku, obzvláště v Laponsku, převažuje subarktické podnebí charakteristické studenými, někdy krutými zimami a relativně teplými léty.

Vhodná doba pro cestování (cyklistiku): červen–srpen

Komunikace: Většina Finů umí anglicky, takže se nemusíte bát, že se nedomluvíte.

Jak se chová správný biker – MTB etiketa:

  • Pamatuje, že příroda a stezky v rezervacích a NP patří všem.
  • Dává o sobě včas vědět ostatním návštěvníkům.
  • Pro bezpečnost všech má svou rychlost pod kontrolou.
  • Jako cyklista jsem rychlejší, a proto jsem zodpovědný za to, že se vyhnu kolizi s chodci a pomalejšími než jsem já.
  • Jezdím zodpovědně a předcházím erozi půdy.
  • Jezdím jen po stezkách a cestách k tomu určených.
  • Vyhýbám se oblastem choulostivým k erozi.
  • Řídím se místními pravidly přírodních oblastí a principy leave no trace.
  • Mám na paměti práva a potřeby místních obyvatel, majitelů pozemků a správců trailů.
  • Užívám si možnosti objevovat finskou přírodu díky právu Everyman’s Right, ale nezapomínám na zodpovědnost s tím spojenou.
  • Když jedu dolů, dávám pozor na lidi v protisměru.

Užitečné odkazy:

  • www.nationalparks.fi – portál o finských národních parcích se všemi důležitými informacemi o pohybu ve finské přírodě
  • www.tulikartta.fi/en – Tulikartta – užitečná mapa s obrovským množstvím lokací laavu, chatek, přístřešků a dalších užitečných míst
  • www.meteoalarm.eu – před tím, než rozděláte oheň, zkontrolujte, jestli není vydán zákaz jejich rozdělávání
  • wwwmtbreitti.fi/en – databáze bajkových trailů

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: