Na kole do kopců nad Bečvou

Na kole se pustíme do kopců nad Vsetínskou Bečvou – čekají nás většinou asfaltové silničky nebo široké cesty, trochu nás potrápí kopce, ať už nahoru nebo dolů, potěší nás nádherné výhledy i seznámení s výjimečnou památkou ve Velké Lhotě.

Na kole: Vsetín – Dušná 6,5 km – Cáb 10,5 km – Santov 15,5 km – Malá Bystřice 17,5 km – Bystřička 22 km – Velká Lhota 24,5 km – Brňov 29 km – Pržno 34,5 km – Vsetín 42 km

Ze Vsetína** vyjíždíme po silnici směrem na Dušnou – čeká nás poměrně dlouhé stoupání, dáváme pozor na setkání s motorovými vozidly. U autobusové zastávky na rozcestí Dušná je i turistické informační místo včetně cykloturistického značení – v dalším úseku využijeme značenou cyklotrasu č. 6119. Zatočíme vpravo po asfaltové komunikaci, vlnící se příjemným lesem s příměsí bučin, s dílčími výhledy k severu na Radhošťské Beskydy. Následuje krátké strmé stoupání k rozcestí pod Cábem, zatáčíme vlevo společně se žlutou turistickou značkou a zastavíme u turistické chaty na Cábu**(viz str. 15). Objedeme závoru a širokou cestou pokračujeme k turistickému informačnímu místu a přístřešku Ptáčnice. Stále po naší cyklotrasa a žluté turistické značce uhýbáme vlevo a sjíždíme lesem – není to extrémní klesání, ale zvýšíme pozornost. Vyjedeme z lesa, před námi se otevře nádherné panorama** Radhošťských Beskyd.

Sjíždíme do osady Santov*, zatočíme po silničce vlevo, na rozdíl od turistické značky neuhýbáme ze silničky vpravo, ale sjíždíme do Malé Bystřice (stravování: hospoda U Kočíků, ÚT–NE 11–22, restaurace V údolí 11–23 h). Hezká obec leží v nadmořské výšce 610 m, chalupy jsou soustředěny u silnice, klesající k přehradě Bystřička***, stejně tak ale šplhají po okolních stráních. Z pasekářských usedlostí také kolem r. 1620 ves vznikla. Zatočíme vpravo a pohodlně sjíždíme k přehradě Bystřička. Na hlavní silnici uhýbáme vlevo, sjíždíme k přehradní hrázi a parkovišti – tady se dáme ostře doprava (po cykloturistické trase č. 6018) a po silnici stoupáme do Velké Lhoty***. Z horních částí obce se otvírají skvostné výhledy. První zmínka o obci pochází z r. 1374 jako součást panství Krásno. Dominantou dnes především rekreační obce je evangelický kostel, unikátní roubená stavba z r. 1783 ze silných smrkových klád, krytá šindelem. Do této doby se evangelíci scházeli na bohoslužby ve stodole Jiřího Fabiána. V letech 1875–95 tady jako evangelický farář působil Jan Karafiát, autor známých Broučků.

Stále po stejné cyklotrase č. 6018 pokračujeme vlevo do Malé Lhoty – stojí tu dřevěná zvonička z r. 1687. Zatočíme vlevo (společně s klasickým turistickým značením – modrou a červenou) a před rozcestím, kde se dělí červená a modrá, uhýbáme podle cyklistického značení doprava – sjedeme do údolí do osady Potoky a k železniční zastávce Brňov. Překročíme po mostě Vsetínskou Bečvu a po jejím levém břehu se vypravíme proti proudu – sledujeme cyklotrasu č. 501 (červená) – v osadě Dolní Zemaní, u soutoku Mikulůvky s Ozničkou kde je i vodní mlýn, zatočíme vlevo a po méně frekventované silnici přijíždíme do Pržna*. Zajímavostí je českobratrský evangelický kostel z r. 1872 a katolický kostel Narození P. Marie z r. 1889 na místě starší svatyně. Další církevní památku, evangelický kostel, si můžeme prohlédnout v Jablůnce na protějším břehu Vsetínské Bečvy. Jinak pokračujeme stále po našem břehu, přetenem silnici z Ratiboře do Jablůnky, u Formanky se k nám připojuje žlutá turistická značka. Společně přejdeme na pravý břeh Bečvy, přetneme hlavní silnici a pokračujeme do středu Vsetína.

(Doporučujeme průvodce po Beskydech z edice Česko všemi smysly.)