HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Jóga nejen pro lezce: pružnější tělo, prevence zranění i lepší koncentrace

Jóga nejen pro lezce: pružnější tělo, prevence zranění i lepší koncentrace

Jako ideální cvičení pro regeneraci přetěžovaných svalů, zvýšení síly a flexibility, ale i harmonizaci mysli působí jóga v životě (nejen) lezce. Čím vším jóga lezcům prospívá a jak s ní začít, nám poradil lezec a cvičitel jógy Pavel Vích.

Pradávné učení jógy má kořeny v Indii, kde asketičtí jogíni trávili dlouhé hodiny meditací. Pro člověka žijícího v dnešní moderní době je to iluzorní představa, jóga však dokáže mnohé i při cvičení několik desítek minut denně.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

SÍLA A FLEXIBILITA

Během cvičení jógy se posiluje vnitřní svalstvo, které na rozdíl od svalů zajišťujících pohyb pracuje automaticky a podílí se na správném držení těla a stabilizaci páteře, kloubů atd. Jóga tak kombinuje posilování svalů a zvýšení rozsahu pohybu, což je pro lezení naprosto zásadní. Jedno bez druhého je totiž k ničemu.

Pokud dokážete nohu vyšvihnout vysoko, ale pak se na ni nepostavíte, následuje zásek a dál to nejde. „Díky větší flexibilitě budete schopní dělat vysoké nášlapy a roznožky, aniž byste si u toho potrhali vazy,“ říká lezec a jogín Pavel Vích.

REGENERACE

Správné protažení funguje jako nejlepší prevence zranění. „K lezení jóga nabízí celou řadu kompenzačních cvičení na přetěžované a zkrácené svaly od těch nejjednodušších cviků, které zacvičí opravdu každý až po cviky náročnější a náročné,“ uvádí Pavel Vích. Podle něj patří při sportovním lezení k nejvíce přetěžovaným svalovým skupinám klouby a prsty. „Když budu mluvit o sportovním lezení, tam nejvíce trpí samozřejmě prsty, lokty, ramena a kolena. A právě jógou můžeme všechny tyto části rehabilitovat a do určité míry i uzdravit.“

Nejvíce přetěžované části těla se liší podle druhu a intenzity lezení. Sportovní lezec bude trpět na něco jiného než horolezec v horách. Pro rekreačního lezce může být samo lezení o sobě „rehabilitací“ těla, mysli i duše. Jóga zároveň zlepšuje regeneraci a funkci všech orgánů v těle, prospěšná je tedy nejen lezcům.

Výkonnostní lezci, pokud budou chtít předejít zraněním a zlepšit regeneraci, by měli podle Pavla Vícha zařadit do svého tréninku i kompenzační cvičení, jakým je například jóga. „Všechno chce ale svůj čas a pravidelnost. To, že si jednou zacvičím, neznamená, že mě přestanou bolet například ramena,“ upozorňuje.

ROVNOVÁHA

Udržet správný balanc je další věc, s níž může jóga lezcům výrazně pomoci. Různé jógové pozice, zvané asany, dokážou naučit člověka lépe pracovat s těžištěm těla. Udržet se pak na skále v náročné pozici může být o hodně snazší.

KONCENTRACE

Jóga může podle Pavla Vícha pomoci lezcům i po psychické stránce. Systém jógových cvičení obsahuje i techniky jak ovládnout nervozitu a stres před výkonem, takže pomůže zklidnit hlavu, zlepšit koncentraci a soustředění.

„Dechová a koncentrační cvičení jsou na to úplně nejlepší. Stejně tak jako tzv. Jóganidrá – jógový spánek nebo hluboká relaxace, která působí proti nejrůznějším stresům. Dechová cvičení zároveň zlepšují kapacitu plic a prokrvení tkání. Člověk má pak lepší vytrvalost, lépe regeneruje a klidnou mysl. A to se hodí,“ říká zkušený lezec a jogín.

HARMONIE

Jóga chápaná jako systém fyzických, dechových a relaxačních technik pomáhá poznat lépe svoje tělo, umět mu naslouchat a harmonizovat tělesnou i duševní stránku. „Naše tělesná flexibilita se projeví i v naší flexibilitě mentální. Řekl bych, že se to projeví ve všech našich aspektech života. Naše tělo a mysl jsou spojené nádoby, ovlivněním jednoho působíme i na druhé,“ míní Pavel Vích.

Jóga přitom neznamená pouze druh tělesného cvičení, jedná se rovněž o prastarý systém relaxačních a meditačních technik. „Jógu nevnímám jako sport. Označit jógu jako sport je podle mě stejné, jako sportem označit rehabilitaci. V józe by neměla být soutěživost, rivalita, předvádění se, nebo jakýkoliv výkonnostní záměr. Jóga by měla vést praktikujícího k harmonii těla, dechu, mysli a duše. To znamená mít zdravé a dlouho fungující tělo, mít ovládnutou mysl a emoce a nebýt jejich otrokem a hlavně by měla vést k pochopení smyslu života a k vymanění se z koloběhu života a smrti a splynutí s tou nejvyšší Podstatou. Tak byla původně navržena,“ objasňuje lezec a jogín filozofii jógy.

JAK ČASTO CVIČIT?

Jednorázovým cvičením, až když už něco bolí, se nic nezachrání. Důležitá je pravidelnost cvičení. „Čím častěji cvičíš, tím větší užitek máš, a je jedno, jak často lezeš. Jednou týdně je pořád lepší než vůbec, ale nedá se čekat, že by to přineslo větší efekt. Stejné jako jednou týdně se najíst. Ideální je cvičit každý den, a to i třeba jen 10, 20 minut denně. Každodenní cvičení nám přinese daleko větší efekt než cvičit jednou týdně 3 hodiny,“ říká Pavel a navrhuje dát si jógu jako rozcvičku před lezením a jako strečink po něm.

DOMA NEBO NA LEKCI?

Začít s jógou je podle Pavla dobré nejprve na kurzech, aby si člověk osvojil správné provedení všech základních cviků a technik. Později je podle něj možné cvičit i doma. „Ze zkušenosti ale vím, že si člověk doma tak dobře, jako na kurzu nezacvičí.“

Při špatném provedení navíc hrozí, že si člověk může ublížit. „Začátečník si může ublížit nejen na těle, ale i na duchu. Proto je důležité cvičit pod vedením někoho zkušeného, aby se zabránilo chybám a rizikům, která jóga s sebou také přináší. Je to stejné jako jít lézt bez znalosti čehokoli,“ varuje Pavel Vích.

„Osobně bych zájemcům doporučil jógu, která je tradiční a nepozměněná tisíce let. V současné době podléhá i jóga módním vlivům a její kvalita je různá,“ říká Pavel.

KHATU PRANÁM

Na jednu bolest nezná jóga jeden univerzální lék. Je to dáno tím, že jóga léčí příčinu problému a ta může být například u bolesti zad různá a je třeba k ní přistupovat individuálně. Pro lezce nám ale Pavel Vích doporučil sestavu Khatu Pranám.

„Jako univerzální a nejkomplexnější bych doporučil sestavu 27 cviků zvanou Khatu Pranám ze systému Jóga v denním životě, která procvičí a harmonizuje celé tělo, vyrovnává svalové dysbalance, povzbuzuje všechny orgány a žlázy, působí dobře na naši psychiku a mysl, dobíjí tělo energií a zlepšuje celkovou imunitu a odolnost.“

Pavel Vích

Pavel Vích

Veškerý svůj volný čas podřizuje Pavel lezení, čas si ale najde i na jógu, které se věnuje jako cvičitel systému Jóga v denním životě. Oba své zájmy rozvíjí už více než deset let. Zabývá se také fyzioterapií a čínskou medicínou, konkrétně akupunkturou.

„Jóga mě oslovila i jako životní filozofie. Její pohled mi pomáhá mi být mentálně a emocionálně stabilní a vyrovnat se s případnými těžkými situacemi a dává mi odpovědi na nejrůznější otázky. Ale i přes to všechno občas vybouchnu, je pořád, co pilovat…:D  Jóga mi ukázala v životě směr a cíl. Díky józe se mi otevřel úplně jiný pohled na svět a celkové bytí. Dala mi svobodu a jistotu, takovou, která se jinde jen těžko hledá.“

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: