Výstup na Pico del Teide na Tenerife – nejvyšší vrchol Španělska a Kanárských ostrovů

Výstup na nejvyšší horu Španělska a zároveň Kanárských ostrovů Pico del Teide přes horskou chatu Altavista je oblíbeným cílem trekařů. není divu – při svítání vrhá tato sopka nejdelší stín v Atlantiku.

Kanárské ostrovy – Španělsko

2-denní, Výstup na vrchol
Španělsko
leden, únor, březen, duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen, listopad, prosinec
Lehký – pro úplné začátečníky

Již poněkolikáté vystupujeme v přístavu Los Cristianos. S velkými batohy a v bytelných trekových botách jsme tu skutečně raritou. Zatím jsme tady za deset dní našeho pobytu nepotkaly nikoho podobného. Všichni tu nocují v hotelech na pobřeží a vydávají se na jednodenní výlety. Známé letovisko Playa America u Los Cristianos je plné lidí, asfaltové silnice a budovy kumulují v ulicích teplo, už se těšíme na sníh na nejvyšším vrcholu Kanárských ostrovů.

Povolení

Pro výstup na vrchol je potřeba povolení, které je sice zdarma, ale správa národního parku vydává pouze 200 ks na den (údaj z ledna 2019). Dá se zařídit online: www.reservasparquesnacionales.es  – pozor na malou kapacitu, rezervaci proveďte 2-3 měsíce předem. Technicky vzato ale nepotřebujete povolení, pokud se stihnete dostat mimo zakázanou zónu (nad horní stanici lanovky a vrchol Teide) do 9. hodiny ráno. Nabízí se tedy možnost přespání pod vrcholem – např. v chatě Altavista (3260 m) za 25 eur za noc.

K chatě Altavista

Autobusem se dopravujeme až do velkého kráteru – Parque Nacional del Teide – do výšky 2200 m. n. m. Vystupujeme jednu zastávku za lanovkou, která vozí turisty pod vrchol Teide. Naše cesta vede přes různobarevná pemzová pole k tzv. Teidským vejcům, velkým balvanům rozházeným po krajině, a odtud prudce stoupá k chatě Altavista (3260 m).

Nadmořská výška nám nedělá problém, jsme dobře aklimatizované z předchozího pobývání na horách La Palmy. Sledovat od bivaku západ slunce je úchvatnou podívanou. Hory po obvodu kráteru postupně střídají různé barvy, stíny se prodlužují a mění tvář okolní krajiny. Nezapomenutelné dojmy v nás zanechává stín Pico de Teide, který putuje po moři a zasahuje i zhruba sto kilometrů vzdálený ostrov Gran Canaria. Totéž lze za jasného počasí spatřit ze samotného vrcholu Teide i při východu slunce – stín hory se natahuje po moři na druhou stranu, západním směrem, a dotýká se břehů ostrova Gomera.

Východ slunce na Pico del Teide, Tenerife, Kanárské ostrovy.

Výstup na vrchol Teide

Další ráno vstáváme okolo páté hodiny a pořádně se oblékáme, protože je zima a fouká silný studený vítr. Úplněk nám svítí na cestu, čelovky potřebujeme jen občas.

Od horní stanice lanovky je to už jen pár desítek výškových metrů, ale těch „nejvydatnějších„. Navíc vzduch nejen řídne, ale začíná taky pěkně smrdět – spící sopka vypouští ze svého nitra sirné výpary. Potkáváme turisty, kteří se vracejí z vrcholu. My jsme na něm za pár minut a úplně sami si vychutnáváme nezapomenutelné panorama: na východě se z mraků klubou vrcholky ostrova Gran Canaria, na opačné straně La Palma a na jihu ostrovy La Gomera a El Hierro. Mraky odstupují od svahů Tenerife a je možné dohlédnout k pobřeží. V hotelových rezortech tam asi právě plážoví turisté zrovna baští svoji snídani. My si ještě chvíli užíváme svoji vrcholovou samotu na nejvyšší hoře Španělska, která se vypíná do výšky 3718 metrů.

Za pár minut sestupujeme k horní stanici lanovky, kde právě přijíždějí první turisté. Pobaveně sledujeme jejich „vybavení“: sandály a krátká trička. Udělají pár fotek a zmrzlí jedou radši dolů. My pokračujeme naše putování na druhou sopku, Pico Viejo. Mnohokrát se otáčíme a pozorujeme vrchol Teide, který znovu a znovu přitahuje naši pozornost. Z Pica Vieja sestupujeme prašnou stezkou k silnici, kde chytáme autobus zpět do Los Cristianos. Naše vysokohorské putování pomalu končí, ale další krásy Tenerife nás ještě čekají.

Přechod z Pico de Teide na Pico Viejo, trek na Tenerife, Kanárské ostrovy.

Ubytování: Na území NP není táboření povoleno a žádné kempy zde neexistují. Bivakovaní na vlastní riziko je však možné, spousta pěkných a nenápadných míst. Chata Altavista (100 lůžek) poskytuje ubytování pouze v letní sezoně (duben – říjen). Mimo tuto dobu je možné přespat ve stále otevřené místnosti (max. 4 – 5 těl) nebo na terase u chaty.

Pitná voda: V celé oblasti není zdroj pitné vody. Jedinou možností je restaurace u lanovky nebo na chatě Altavista (nemusí však být).

Možnost doplnění zásob: Pouze restaurace na dně kaldery Cañadas a u lanovky.

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém. Dále pak věci na spaní (spacák, karimatka) a vaření (ešus, vařič, plynová kartuše atd.). Nepodceňte teplé oblečení včetně rukavic a čepice.

Veřejnou dopravou z Los Cristianos – zastávka autobusu Teleférico del Teide.

Přístup z konce

Autobusová zastávka je u skalních útvarů Roques de García – Parador del Teide, nebo u křižovatky JZ od Teide – Boca Tauce.

1. silnice via Montaña Blanca – chata Altavista
  2. chata Altavista – vrchol Pico del Teide – silnice via Montaña Blanca

Zkušenosti čtenářů

fotocestovatel.cz

Pár tipů a fotek na výstup: http://fotocestovatel.cz/pico-de-teide/

Edita

Výstup není zase tak náročný. Zaparkovali jsme na parkovišti kousek od lanovky a výstup na Teide nám trval 4 a půl hodiny… Tři hodiny zpět k autu…. Je nutné vybavit se teplou bundou, čepice, rukavice… Nahoře bylo kolem 3 stupňů, výstup jsme absolvovali 19.4.2024, na posledních 200 výškových metrů foukal velmi silný vítr. Je to krásný zážitek, všem výstup doporučuji.