Přechod ostrova Fuerteventura po GR 131

Dálková trasa GR 131 protíná ostrov Fuerteventura od jihu k severu. Vede mimo turistické resorty pouštní vulkanickou krajinou s fantaskními sceneriemi jako z jiného světa. V celé délce má přes 155 km, my jsme prošli úsek dlouhý 105 km.

Fuerteventura – Španělsko

3-denní, 4-6 denní, Dálkový trek, Výstup na vrchol, Hřebenovka
Španělsko
březen, duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen, listopad, prosinec
Lehký – pro úplné začátečníky

GR 131 – den 1. a 2. (30,2 km + 26,3 km): Morro Jable → La Pared → Pájara

Po noci pod širákem vyrážíme prvních 10 km naboso po písečný pláži, které nezkazilo ani pár pasáží s ostrou vulkanickou tefrou. Cesta ubíhala velice rychle, tefru vystřídal zase písek. Večer prvního dne jsme dorazili do La Pared, kde jsme strávili noc v údolíčku u pláže se západem Slunce.

Další den jsme měli stoupat do prvních kopců. V Cardónu už jsme neměli vodu, a tak jsme u jednoho baráčku poprosili místní. Stoupání nás zavedlo na vrchol Pasos (482 m n. m.), odkud vedl do Pájary příjemný traverz a krásně namotaná stezka.

Přechod ostrova Fuerteventura po GR 131

GR 131 – den 3. a 4. (17,1 km + 32,2 km; celkem 105,3 km): Pájara → Betancuria → La Oliva

Třetí den procházíme jednou z nejvyšších oblastí ostrova. Nadmořská výška se tu pohybuje od 300 do 600 m n. m., a to znamená, že už tu může růst vegetace, která se extrémních životních podmínek nebojí. Stoupáme, klesáme a kocháme se střídajícími se barvami v krajině, která byla stvořena mocnou silou vulkanismu. Zatímco krajina podléhá zvětrávání, větrné a vodní erozi, my podléháme stále gradujícímu hikerskýmu hladu, a tak se před Betancuriou ještě zastavíme na jídlo v Casa de la Naturaleza. Odpoledne už zbývá jen překonat nejvyšší kopec trailu (Morro del Cortijo 637 m n. m.) a seběhnout do Betancurii. Na noc zůstáváme v místní poustevně, která sice nemá střechu, ale mystickou atmosféru ano.

Poslední den scházíme z kopců do vnitroostrovní pánve. Čekalo nás spousta kilometrů více méně po rovince mezi strmými symetricky tvarovanými vulkanickými kráskami. Občas jsme prošli nějakou vesničkou, a nakonec jsme došli do městečka La Oliva.

5 DŮVODŮ PROČ JÍT GR 131 NA KANÁRECH

Kanáry nejsou jen pro surfaře a plážový povaleče, je tu perfektní trail! Gran Recorrido 131 vede přes všech 7 hlavních Kanárských ostrovů. Já mám za sebou dvě sekce – Tenerife a Fuerteventuru a rozhodně tu nejsem naposled. Nabízím pět důvodů, proč letět hikovat zrovna sem.

1. PŘÍRODNÍ PESTROST. Na krátký vzdálenosti je tu všechno, hory, sopky, útesy, pláže, pouště s různým charakterem materiálu, endemická vegetace.
  2. KLIMA. Když je v Česku zima, tady je furt teplo (nikoli vedro) a celoročně velmi stabilní počasí.
  3. EVROPSKÝ ZÁZEMÍ. Je to daleko, ale letenky nestojej raketu, domluvíte se tu španělsky (občas i anglicky), platí se tu eurem, nepotřebujete pas (zbytečný géčka).
  4. DOBRÝ JÍDLO A PITÍ. Já osobně mám španělskou kuchyni moc rád, kamkoli jsem přišel, chutnalo mi. No a co teprve víno, to je jiná píseň.
  5. KVALITNÍ TRAIL LEHČÍ NÁROČNOSTI. Podle mě ideální chodící lokalita pro začátečníky, zároveň zkušení hikeři toho zažijí během krátký chvíle fakt hodně. Trail je celkově výborně značenej, chozenej a existuje k němu guide book. Možnost doplnit zásoby je tu velmi často, takže se nabízí jít dost nalehko.

Teď si asi říkáte, jak vypadá ta druhá strana mince. Tak ve stručnosti: hodně, opravdu hodně tu fouká. Není tu voda, takže člověk s velkou spotřebou musí nosit dost. Nesmí se tu oficiálně kempovat nadivoko, někde jsou ale vyznačená místa.

Autora, Jakuba Šolce, milovníka dálkových trailů všeho druhu, můžete sledovat na blogu www.kubojovycesty.cz, Facebookovém profilu Kubojovy cesty nebo Instagramu kuboj9

Věci na spaní a vaření jsme nesli s sebou. Ubytování je možné také v městečkách po cestě, ovšem za poměrně vysoké ceny.

Pozor na nedostatek vody, na trase nejsou žádné prameny, je nutné ji dokupovat v civilizaci. Zásoby je možné doplňovat v městečkách po cestě.