Okruh Železnými horami od přehrady Seč na zříceninu hradu Lichnice

Okolí vodní nádrže Seč se řadí do krás Železných hor v Pardubickém kraji. Na více než 28 kilometrech turistické trasy objevujeme krásy přírody, jako jsou panenské bukové lesy nebo také zříceniny hradu Oheb, Vildštejn či Lichnice.

Železné hory – Česko

1-denní, Okruh, Vhodné i jako zimní pěší túra
Česko
leden, únor, březen, duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen, listopad, prosinec
Lehký – pro úplné začátečníky

Po zelené až na Oheb

Výchozím bodem naší turistiky je parkoviště Seč – chatová oblast naproti autokempu U letadla. Parkoviště je mimo sezónu bezplatné.

Z kopce po asfaltové silnici po zelené turistické značce, skrz tunel, se dostaneme na nejhezčí místo Železných hor, na hráz vodní nádrže Seč. Hráz je zděná ze žulových bloků, dlouhá 165 m a nabídla nám úchvatný pohled na zamrzlou vodní hladinu na jedné straně, a na druhé straně úchvatný pohled do 42 m hluboké propasti.

Otočíme-li se zpět, nad tunelem na skalisku se nachází téměř zaniklá zřícenina hradu Vildštej. Spatříme jen několik málo téměř zaniklých hradebních zdí.

Pokračujeme po silnici dále přes hráz na rozcestí zelené a modré turistické značky Pod Ohebem. Po stovkách metrů, po uklouzané lesní cestě dojdeme ke zřícenině hradu Oheb z 11. stol. Z hradu se zachovaly některé části zdiva, avšak co nás nejvíce nadchne, je úchvatný, romantický pohled na zamrzlou hladinu Seče s jejím nejfotogenetičtějším místem, ostrůvkem, jedním z největších izolovaných ostrůvků v Česku. Pro nadšence geocachingu lze si na tomto malebném ostrůvku „odlovit“ kešku. Vzpomínám, jak jsem si půjčila šlapadlo a jela si pro úspěšný „odlov“.

Zamrzlá přehrada Seč

Bukovými lesy až na Lichnici

Vrátíme se zpátky za silniční tunel pod Vildštejnem na rozcestí Sečská přehrada. Zde nalevo začíná žlutá turistická trasa, která nás provede okolím přehradní nádrže Seč. Projdeme autokempem Seč Pláž, kde v hlavní sezóně může přijít vchod občerstvení, avšak v tomto období je vše zavřené. Lze si tu také půjčit sportovního vybavení, např. již výše zmíněné šlapadlo.

Míjíme rozcestník Kamenná obec a do mírnějšího kopce po žluté pokračujeme k rozcestníku Seč – Čáslavské chaty. Zde vyjdeme po žluté při zpáteční cestě, avšak mi ještě setrváme a po silnici pokračujeme pár metrů k rozcestníku Na Předělu a dále po této samé silnici po červené k Javorka – hájovna. Odtud lesní cestou, stále po červené turistické značce přes rozcestí Kubíkovy duby, Županda, Sv. Jan- kaple, Nad Peklem, sejdeme po schodech Hedvičiným údolím do průmyslové oblasti Hedvikova, a odtud mírným stoupáním na rozcestí Pod Lichnicí dojdeme po 15 kilometrech až na hradní zříceninu Lichnice.

Při toulkách touto krásnou nedotčenou přírodní rezervací Železné hory nás provází tiché bučiny. Dbejte zvýšené opatrnosti, je zde výskyt většího množství trouchnivějícího dřeva, ve kterém se nachází vzácní chránění živočichové.

Zřícenina hradu Lichnice

Zřícenina hradu Lichnice byla vybudována v 2. pol. 13. stol. Lze ho navštívit v jakémkoliv ročním období, avšak mimo hlavní sezónu musíte počítat s tím, že veškerá občerstvení jsou zavřená. V hlavní sezóně od dubna-října se zde platí symbolický vstupní poplatek a lze navštívit i malé hradní muzeum s výkladem. V  roce 2017 zde byla postavena rozhledna, tvořená třemi ocelovými pilíři a točivými schody. Na vrcholu je menší plošina, která nám umožní malebný výhled do širokého okolí.

Pro milovníky bivakování se zde každý první únorový víkend koná akce: „Zimní táboření na Lichnici“. Škoda, že jsem se o této akci zde dočetla až třetí víkend v únoru.

Rozhledna na zřícenině hradu Lichnice, Železné hory

Hedvičiným údolím a přes Počátky zpět k Seči

Po odpočinku, pokocháním se zbytky zachovalých hradebních zdí se vydáváme na zpáteční cestu. Začátek je stejný, po silnici 337. Avšak na rozcestí, odkud jsme přišli, neodbočíme a pokračujeme stále po této silnici až k rozcestí do Hedvičina údolí. Zde pozor na celkem rušnou silniční komunikaci a pozor na špatně značené rozcestí, kdy za lesem před obcí Starý Dvůr odbočujete na červenou turistickou značku doprava. Přišli byste tak o krásnou romantickou procházku údolím, které je tvořeno lesními cestičkami a malebnými kaskádovitými vodopády.

V údolí se napojíme na zelenou turistickou značku a pokračujeme až na rozcestí k rybníku Dolní Peklo a odtud po žluté přes obec Počátky až na rozcestí Seč-Čáslavské chaty, kde jsme už jednou šli a poznáváme to tu. Tedy stále po žluté sejdeme zpět k přehradě Seč, obejdeme ji a dostáváme se po 28 kilometrech zpět k parkovišti.