České hory na běžkách – bílé stopy na východě Krušných hor

Pásmo Krušných hor nabízí v celé své délce 130 km řadu příležitostí vyrazit na běžky. Nejznámější jsou oblasti kolem Božího Daru a s ním propojeného německého Oberwiesenthalu, kde najdeme i závodní tratě. I ve východní části Krušných hor ale najdeme zajímavá místa.

Dobrým výchozím bodem pro běžkový výlet na Mostecku je obec Klíny, skrz níž prochází udržovaná silnice do Německa. Dobré spojení zajišťují i autobusy, kteréspojují Litvínov s Flájskou přehradou, Českým Jiřetínem nebo Dlouhou Loukou a můžete je využít pro návrat k autu.

Prohlédněte si další fotografie k článku…

Po Krušnohorské magistrále

Pro sportovní běžkaře jsou z Klín upravené značené okruhy na Mračném vrchu, přes které se dá napojit na dálkové a upravované trasy Krušnohorské lyžařské magistrály. Ty vedou na východ kolem tzv. Klínské brány ke Flájské přehradě, kolem ní do Dlouhé Louky nebo ještě dál až k Novému Městu a Cínovci. Krušnohorská magistrála pokračuje ještě několik desítek kilometrů až pod Děčínský Sněžník.Také směrem na západ se dá z Klínů vyrazit po Krušnohorské magistrále přes Mníšek, po loukách a lesem až do Nové Vsi v Horách, odkud trasy vedou ještě dál, třeba až k Lesné.

Pohodová projížďka z Klínů

Z Klín k Flájské přehradě a zpět najedete příjemných 25 km, cesta bývá upravená a zvládnou ji i děti. Jen pozor při cestě zpět, sjezd do údolí 200 m před Klínskou branou na trase vedoucí podél hranic bývá nepřehledný. Od Klínové brány se dá také odbočit vlevo Tetřeví cestou údolím nebo přes kopec Bradáčov (876 m) kolem zámečku Lichtenwaldasjet do Českého Jiřetína a zpátky autobusem. Z Klín se dá také snadno napojit na upravované okruhy v sousedním Sasku v okolí Seiffenu.

Back-country okruh pro zkušené

Směrem na západ je z Klínů možné dojet po upravené stopě až do Nové Vsi v Horách, odkud se nabízí zajímavá zpáteční cesta volným terénem. Za Strážným vrchem tu odbočují dvě široké neupravované cesty, po kterých se dá postupně stočit zpět k Mníšku. Jakmile narazíte na v zimě nesjízdnou silničku do Janova, nedaleko vyhlídkové věže Jeřabina (788 m), sjedete po ní zpátky k větrné elektrárně na Větrném vrchu nad Mníškem.

Tam sjedete dolů po louce až k silnici a pojedete podél lesa asi 200 m, než vpravo odbočíte na mírně klesající neznačenou Přehradní cestu vedoucí do údolí. Z ní se po půl kilometru odpojíte doleva a obkroužíte po vrstevnici vrchol Kamenec až se dostanete na značenou Kostelní cestu, vedoucí zpět na Klíny. Jede se skrz lesy a po loukách různorodým, ale krásným terénem, kde doporučuji širší turistické či back-country lyže a přibalit si mapu.

Běžkování u Dlouhé Louky

Další možnosti běžkování se nabízí z Dlouhé Louky, odkud se upravené trasy rozbíhají všemi směry, včetně šesti okruhů o délkách od 6 do 25 km. Vyrazit se dá k už zmíněné Flájské přehradě a nad ní k Puklé skále a do Horní Vsi. Českou cestou se dá přímo dojet na Žebrácký roh a dál až do saského lyžařského střediska Holzhau.

Přes Vrch Tří pánů můžete dojet k Bouřňáku a Novému Městu nebo vystoupat na nejvyšší bod Loučenské hornatiny, Loučnou (956 m). Cesty jsou tu dobře sjízdné i pro nepříliš zdatné a děti všech stáří. Nedaleko od Dlouhé Louky je i Vlčí hora s rozhlednou a výhledy na České středohoří s Milešovkou, často vidíme ale i mnohem dál do Čech.