Velký Beškovský vrch – vyhlídka

Velký Beškovský vrch je v rámci CHKO Kokořínsko největším kopcovitým útvarem co do rozlohy a délky hřebene (měřit se s ním může snad jen Vlhošť).

výškou 474 m patří také mezi nejvyšší. Přes jeho hřeben vede turistická trasa z Dubé na Housku. Tento zalesněný kopec opředený řadou mýtů však neskýtá příliš příležitostí k výhledům do okolí.

Jednu z přístupných výjimek představuje vyhlídka kousek pod vrcholem na jeho západní straně. Za několika pískovcovými útvary se otevírá výhled na poněkud omezené panoráma, především severozápadním směrem. Je vidět zvrásněnou krajinu zalesněných kokořínských dolů, Panskou Ves, městečko Dubá, roviny a kopce za nimi, jimž vévodí Starý Bernštejn a Maršovický vrch, je možné dohlédnout i na Vlhošť, při dobré viditelnosti se objeví vrcholky Českého Středohoří. Zkrátka celé širé okolí máte odsud jako na dlani a ještě si můžete dopřát romantické posezení.

Dubé vás modrá značka povede k Nedamovu, odtud do kopce přes Panskou ves, dále přes louku až k rozcestí U Kamenného vrchu. Zde je nutné zvládnout velmi strmé stoupání po kamenných schodech k rozcestníku Beškovský vrch. Tento výkon přiměje každého ke značnému zadýchání a a obzvláště cyklisté s ním mohou mít potíže. Možná nebudete mít mnoho chuti pokračovat dalším stoupáním odbočkou od rozcestníku na vyhlídku. Ale nebudete litovat, je to už jen kousek a právě tam si nejlépe odpočinete. Trasa z Dubé měří asi 5 Km.

Pokud zvolíte cestu od Housky, sejdete opět po modré do údolí, na odpočívadle Pod Bořejovem je třeba správně odbočit a vystoupat malebnou roklinou na Beškovský kopec, po jehož hřebeni si pohodlně dojdete k odbočce na vyhlídku již vydýchaní. Tento úsek má asi 8 Km.

Tip na cestu:

Pokud budete spěchat na vlak, je možné dojít od rozcestníku Pod Bořejovem po zelené turistické značce přes Bořejov do Ždírce, a odtud neznačenou, ale pěknou polní cestou do Oken, kde je železniční zastávka. Celá trasa měří asi 6,5 Km.