Přední Žalý

Zalesněný vrch kupovitého tvaru s příkrými svahy mezi Beneckem a Hořejším Vrchlabím, výrazná dominanta Vrchlabska.

Na vrcholu stojí 18 m vysoká rozhledna, jediná kamenná na české straně Krkonoš. Původně tu stála již v roce 1836 dřevěná rozhledna, kterou roku 1889 nahradila 15 m vysoká železná vyhlídková věž. Dnešní kamennou rozhlednu nechal vystavět v roce 1892 Jan Harracha věnoval ji k užívání Klubu českých turistů. Dříve zde stávala i roubená Harrachova restaurace, ta ale roku 1900 vyhořela, další hostinec byl po 2. světové válce zbourán a materiál byl použit na výstavbu nedaleké Zrcadlovky. Od roku 2009 stojí u rozhledny nová chata – Horská Bouda Žalý.

Z rozhledny je údajně nejkrásnější panoramatický rozhled v Krkonoších, lze uvidět nejen krkonošské vrcholky včetně Sněžky, ale i vzdálenější místa ve vnitrozemí a při dobré viditelnosti i masiv Kralického Sněžníku nebo Orlické hory a za ideálních podmínek prý i věže pražských chrámů. Na východním svahu hory se nad Hořejším Vrchlabím nachází několik sjezdovek a lyžařských vleků. Vrchol je snadno přístupný díky dvojsedačkové lanovce z Herlíkovic. Druhý vrchol na Žalském hřbetu, Zadní Žalý (1036 m), leží asi 1 km severním směrem od Předního Žalého mimo značenou cestu.

Tip na výlet:

Od informačního centra ve středu Benecka po cyklostezce K10 na sever. Z rozcestí Rovinka (malá restaurace s posezením venku i uvnitř) po červené značce ostře vpravo na Janský vrch. U rozcestí Žalý – rozhledna, odbočka, je pomníček, věnovaný setkání antifašistů před 2. světovou válkou. Vlevo k rozhledně, po prohlídce zpět na rozcestí a pokračujeme po červeně značené Bucharově cestě podél nejstaršího hotelu na Benecku Zlatá Vyhlídka k informačnímu centru. Kdo se chce podívat na Jindrovu skálu, vydá se od „Íčka“ po červené značce směr Jilemnice, asi po 500 m je vlevo vyhlídková Jindrova skála s pamětní deskou věnovanou učiteli a spisovateli Josefu Šírovi. Jen o kousek dál stojí od roku 2005 kaple sv. Huberta se zvoničkou. Už jen kvůli krásným výhledům stojí toto místo za návštěvu. Nenáročný okruh je dlouhý 10 km.