HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Nouzový transport v divočině: nošení zraněného v batohu nebo konstrukce provizorních nosítek

Nouzový transport v divočině: nošení zraněného v batohu nebo konstrukce provizorních nosítek

Zranění v divočině představuje vždy problém. Jak se k nám dostane pomoc? Dostaneme se my k pomoci? Jak dlouho bude záchranná akce trvat? Občas se dostaneme do situace, kdy je třeba vyrazit pomoci naproti či dopravit zraněného na místo přistání vrtulníku. Jaké jsou možnosti transportu a jaký materiál bude potřeba?

Záchranné akce v divočině jsou zdlouhavé především díky vzdálenosti, komplikovanému terénu a potřebě nasazení jiných záchranných prostředků než při záchraně v civilizaci. Jsou situace a místa, kdy nám žádná technika nepomůže a pro zraněného vyráží pozemní záchranářská skupina. Pro případ, že je zraněného potřeba dopravit pomoci naproti, je třeba umět vhodný způsob transportu raněného.

Prohlédněte si celou fotogalerii k článku…

Ještě než se rozhodneme pro transport, měli bychom si odpovědět na několik otázek:

1)      Máme dostatek prostředků pro transport (lidí, materiálu)?

2)      Jsme schopni v daném terénu bezpečně transportovat?

3)      Bude transport pro zraněného šetrný?

Kdy transportovat?

Situace, ve kterých bychom měli skutečně zraněného transportovat, jsou následující:

–          ohrožení života, riziko ztrátového poranění končetiny

–          péče o pacienta v terénu může být ohrožující pro pacienta nebo zachránce

–          pacient skutečně potřebuje lékařské ošetření

Při výběru vhodného transportního způsobu vždy zvažujeme:

–          možnosti zachránců (fyzické dispozice, únavu, zkušenosti, zdravotní omezení) – zachránce s problémy se zádi velmi pravděpodobně neponese zraněného;

–          terén – je možné jít po cestě vedle sebe, jdeme sutí z kopce dolů, jdeme po úzké pěšině?

–          materiál – co můžeme využít?

V rámci kurzů outdoorové první pomoci se opakovaně setkáváme s přehnanými očekáváními, co se týče transportů a vzdálenosti, jakou jsou účastníci schopni se zraněným urazit. Po praktickém nácviku jsou odhady vhodné vzdálenosti pro určité transporty.

Varianty transportu

a)       transport bez pomůcek v jednom zachránci (do této kategorie můžeme zařadit také dopomoc zraněnému – vhodné při poranění kotníku; Rautekův manévr – využitelný na kratší vzdálenost; nesení zraněného v náruči; transport tzv. „na hasiče“ – zraněného si nese zachránce na ramenou; nesení zraněného na bedrech – tato varianta je velmi vhodná pro méně silné zachránce – při tomto způsobu nejsou tolik namáhána záda)

b)      transport bez pomůcek ve dvou zachráncích (všichni zřejmě znáte tzv. stoličku – v praxi se ukáže, že tento způsob je pro delší nesení velmi nepohodlný a nepraktický; lépe se dají využít tzv. drápky, které je možné vylepšit spojením rukou přes šátek; Rautekův manévr ve dvou – druhý zachránce nese zraněného za kotníky/kolena)

c)       transport v jednom zachránci s pomůckami (zde můžeme využít například batoh, lano, trekové hole či plachta – existuje několik způsobů, jak využít batoh pro transport – vsazení zraněného do batohu či nesení zraněného mezi zády a batohem zachránce)

d)      transport ve dvou zachráncích s materiálem (transport mezi batohy, zraněný sedí na trekových holích, transport na laně – zraněný na něm sedí)

e)      transport ve více zachráncích – v tomto případě využíváme některou z forem lanových nosítek např. plachta + trekové hole, lanová nosítka ze smyček, tzv. šmodrch)

Zásady správného transportu

Ať už zvolíte jakoukoli formu transportu, je třeba dodržet níže uvedené zásady, aby byl transport pro zraněného skutečně přínosem.

–          volte vždy nejšetrnější formu transportu;

–          transport musí být bezpečný i pro zachránce;

–          v průběhu transportu vždy kontrolujte stav vědomí a dýchání zraněného;

–          před transportem zraněného se ujistěte, že jsou všechny obvazy na své místně a nehrozí jejich sesunutí;

–          ujistěte se, že fixace poraněných končetin jsou správně připevněné, dlahy netlačí a bolest nezhoršují;

–          při transportu na delší vzdálenost na nosítkách zajistěte tepelný komfort zraněného – zabalíme zraněného do spacáku, volného oblečení, izotermické folie;

–          na nosítka zraněného neseme nohami napřed, se zvýšenou polohou hlavy;

–          v případě, že transport zraněnému způsobuje bolest, nebo zhoršuje celkový stav zraněného, zastavte a zvolte jinou variantu transportu.

Pamatujte, že i když správným poskytnutím první pomoci zachráníme zraněnému život, může ho ztratit nešetrnou manipulací při transportu. Varianty transportu je vhodné si nejprve vyzkoušet s nezraněným člověkem a vyzkoušet si v rámci nácviku, na jakou vzdálenost jsou jednotlivé varianty transportu vhodné.

Dita Podhadská

Autorka: Dita Podhadská

Záchranářka, Wilderness First Responder, nadšená cestovatelka do hor a severských oblastí. Jako lektorka první pomoci organizace ZDrSEM spoluorganizuje kurz HORAL, který s délkou pět a půl dne patří k nejkomplexnějším kurzům outdoorové první pomoci pro širokou veřejnost v ČR.

Svět outdooru 3/2018

Rozhovor vyšel v podzimním vydání časopisu Svět outdooru 2018 – nejčtenějším magazínu pro milovníky hor a outdooru.

S výhodným předplatným za 96 Kč ročně (4 čísla) vám žádný zajímavý článek neuteče!

Přidejte se k diskuzi

Odpovídáte na komentář: