Kolem Smědavské hory

Méně známý vrchol Jizerských hor, po jehož úbočí (asi 70 m pod vrcholem) vede vrstevnicová Pavlova cesta, plná zajímavých vyhlídek. Snad právě proto se jí také říká Vyhlídková okružní cesta. A není ani příliš frekventovaná, zřejmě i z toho důvodu, že značná část trasy je bez turistického značení. Nebojte se – zabloudit nelze.

Trasa nabízí opravdu nádherné výhledy na jizerskohorské vrcholy, postupně rozpoznáme např. Holubník nebo Ptačí kupy, později máme hluboko pod námi jako na dlani Bílý Potok, Hejnice, Lázně Libverda, Raspenavu, v dálce uvidíme i Frýdlant, větrné elektrárny za Albrechticemi u Frýdlantu a dál na sever i polské území s kouřícími komíny. Během ekologické katastrofy před několika desítkami let byla právě Smědavská hora jedním z nejvíce postižených míst a dodnes stojí pod vrcholem uschlé stromy, i když se i tady znovu rozrůstá mladý porost.

Pak se objeví skály Paličníku a ještě za ním vykoukne snadno rozpoznatelný Smrk s rozhlednou. Malý pomníček vpravo u cesty připomíná letecké neštěstí z 23. dubna 1992: dvě francouzská letadla Cessna a Piper tehdy přepravovala humanitární pomoc do Běloruska a za nepříznivých povětrnostních podmínek narazila do Smědavské hory. Tehdy šlo o ojedinělou akci, a tak každého pilota doprovázel i novinář. Obě posádky zahynuly (Francis Dreulle, Jean Henry Thiercelin, Sebastian Reault, Jean Patrik Lejfuna). Další pomníček stojí o něco výš ve stráni hory v místě pádu druhého letounu.

Přístup

Asi nejsnazší je od horské chaty Smědava (847 m), která je dostupná autobusem z Raspenavy. Odtud po červené značce k rozcestí Na Knejpě, kde odbočíme vpravo a bez značení dojdeme do míst, kde se potkáme se žlutou značkou – ta nás přivede na panelovou cestu. Tady se dáme vpravo, obejdeme Smědavskou horu a znovu se napojíme na žluté značení, které nás přivede k rozcestí Pavlina louka. Odtud již pokračujeme s červenou značkou vlevo k chatě Smědava. Z komunikace uvidíme i vodopád Bílé Smědé nebo pohraniční řopík. Tento výlet, s malou zacházkou k rašeliništi Na Čihadle, je dlouhý cca 14 km. Mnohem náročnější je výstup z Bílého Potoka po zelené značce přes Frýdlantské cimbuří a Polední kameny.