Výstup masivem Monte Rosy na Dufourspitze v Alpách

Masiv Monte Rosy se svými deseti vrcholy vyšších 4000m představuje největší alpský masiv a kota Punta Dufour je po Mont Blancu nejvyšší horou Evropy.

Alpy – Švýcarsko

Výstup na vrchol, 4-6 denní, 3-denní
Švýcarsko
září, srpen, červenec, červen
ano

Další naše akce tentokrát směřovala do Švýcarského Zermattu. Cílem nebyla nejznámější hora této oblasti Matterhorn, ale nejvyšší hora Švýcarska  – masiv Monte Rosa s nejvyšším vrcholem Dufourspitze  a výškou 4634 m. K výstupu jsme si vybrali pozdní zářijový termín, kterým končí letní sezóna. Výchozím místem je vlaková stanice Rotenboden (2815 m), do které jmse se dostali vláčkem z Zermattu.

Na tomto výstupu prvně zkouším duplexy a potíže nastávají po pár krocích. Na kamenitém terénu se jde jako v přeskáčích – tedy velmi špatně. Navíc umělou hmotu nerozchodíte, a tak za pár minut mám slušné krvavé puchýře na patách. Tím se celý náš postup zpomaluje. Samozřejmě jdeme s plnou polní – vařiče, stany atd. Oproti popisu výstupu v průvodci jsou naše časy zhruba dvojnásobné. Je jasné, že popis sedí pro výstup jen s nejnutnější výbavou, a tedy náš plán zdolat zhruba 10 čtyrtisícovek ve 2-3 dnech padá. Tuto hřebenovku si ale jistě někdy uděláme. Počasí není nejhorší, ale všechny vrcholky jsou v mracích.

Dáváme si na chatě pár piv a rozhodujeme se zde přespat. Nocleh stojí 17 euro – po mírném přemlouvání obsluhy, že jsme členy horolezeckého oddílu, máme nárok na slevu. Ještě si děláme malý výstup nad chatu k obhlídnutí zítřejšího terénu a přizpůsobujeme plán akce. Zítra se celkem v časové pohodě dostaneme pod vrchol, druhý den vystoupíme na Nordend a Dofourspitze a sestoupíme zpět k chatě. V chatě jsme sami, celý zimní bivak je náš, vaříme si večeři a chystáme na zítřek.

Na ledovci

V pátek vstáváme kolem 7. hodiny a bez velkého spěchu po snídani vyrážíme. Od chaty se jde po mírném hřebínku ke skaliskám. Zde podle postavených mužiků (možných cest přejití je celá řada) směrem k prudšímu širokému skalnatému svahu, který je před vámi. Po cestě je minimálně jedno vhodné místo ke stanování – pokud člověk nechce spát v chatě. Celou dobu se jde po kamenitém terénu (bože, proč jsme si nevzal k duplexům i pohorky!). Obcházet kamenitý svah po ledovci nedoporučuji, rozhodně by to bylo zdržení a výstup možná ještě horší. Na vrcholu skaliska (Obere Plattje) malá pauza na svačinku a před námi je konečně ledovec. Cesta od chaty k tomuto místu mírným tempem trvá 2,5 hodiny. Nyní nasazujeme mačky, duplexy dostanou své uplatnění a jdeme na věc. Výhledy jsou krásné, vrcholky stále lehce v mracích. Monte Rosa není vidět vůbec, Matterhorn trochu lépe.

Po vstupu na ledovec se výstup stává příjemnějším. V mačkách do dobře šlape, po ledovci je doslova vychozena dálnice, sníh je spíše tvrdší a nohy se do něj neboří. Přetrvává dobré počasí, okolní vrcholky čtyřtisícovek jsou krásně vidět, jen Monte Rosa je stále v mracích. Na lano se vážeme jen na pár minut, postup to spíše zdržuje. Kolem oběda děláme malou přestávku a vaříme jídlo. Po jídle odpočatí se dereme opět vzhůru. Postupujeme až do 17. hodiny, kdy se dostáváme těsně pod vrchol a hledáme místo k přenocování.

Výstup na Dufourspitze

Míjíme nádhernou ledovcovou trhlinu a  dostáváme se na mírnou plošinu. Je to asi jediné a zcela určitě poslední míso, kde se dá spát na rovině. Bohužel tím, že nebyly vrcholy Monte Rosy vidět, se dostáváme příliš doleva a plán vyjít nejprve Nordend a poté Dufouspitze je narušen. Budeme se muset vydat obráceným směrem a z Nordend se opět vrátit přes  Dufourspitze.  Jak začíná zapadat slunce, výrazně se ochlazuje. Stavíme stany, vaříme polévku.  Nadmořská výška dělá své, hlad prakticky není, jen z povinnosti  kvůli hydrataci trochu polévky do sebe dostanu. V noci bolí hlava, spánky buší naplno a spánek nepřichází. Venku je minus 10 stupňů, ve stanu se tvoří námraza, ale zima není, test materiálu dopadl dobře.

Protože spát se nedá, můžeme vyrazit brzy. Je naprosto jasná noc, nikde ani mráček. Do mrazu se ale také příliš nechce a děláme chybu. Místo před čtvrtou ráno vyrážíme až po páté. Paty mám do krve odřené, po obutí duplexů nemůžu udělat ani krok. Potřebuji nějakou dobu na rozchození, proto se trhám od skupiny a svým tempem jdu za ostatními. Ti jsou jištěni na laně, tento komfort samozřejmě nemám. Terén je ale dobrý, svým lezeckým mačkám věřím a jít nezajištěn má také své kouzlo. Jdeme za tmy, postupně se rozednívá a můžeme udělat pár snímků.

Spolu se sluncem však přichází i oblačnost. Rázem se podmínky mění, na vrcholu není nic vidět a z vrcholových snímků stejně jako na Grossglockneru není nic. Vyjít o hodinu dřív, to by byla nádhera! Lenost se v horách prostě nevyplácí.

Sestup již je v pohodičce, brzy se dostáváme pod mraky a nějaký výhled přeci jen je. Balíme stany a jdeme zpátky k chatě. Po ledovci bez problémů, horší (vzhledem k mému obutí) je opět kamenitá část před chatou.

Je krátce po poledni, jsme u chaty. Teď máme dvě možnosti – buď sestoupit až do Zermattu nebo zůstat na chatě. Před chatou sedí místní obsluha, dáváme se do řeči, popíjíme a je rozhodnuto. Nocleh máme zdarma (ovšem relativně, za své jsme pomohli dopít bečku …). Večer se kazí počasí, prší. Ráno mlha, sestupujeme na ledovec, kde je místy obtížnější nalézt další praporek značící jistou cestu. Jako zázrakem se po přechodu ledovce vyjasňuje. Matterhorn a Monte Rosa však stále v oblacích.

Opravdu na poslední chvíli před odjezdem vláčku do Zermattu se aspoň částečně objevuje celý masiv Monte Rosy. Na rozloučenou.

Monte Rosa Hütte

Jedná se o náročné VHT, takže budete potřebovat téměř vše, co horská výbava nabízí včetně maček či cepínu. Dále lano, jistící prostředky nebo helmu. Mohou se hodit také trekové hůlky. Nutností je v létě a na ledovci opalovací krém a sluneční brýle.

Ve středu odpoledne vyjíždíme z Brna v sestavě Kapa, Kilda a já. Kudla se přidává cestou ve Švýcarsku. Díky tomu jedeme přes Německo, i když možná kratší cesta vede Rakouskem (ale zas je třeba zaplatit dálniční poplatky). Ve čtvrtek nad ránem malá pauza na vyspání a dopoledne nás vítá Täsch. Zde musíme nechat auto a taxíkem se odvézt do Zermattu. Vláčkem Gornergrat-Monte Rosa do stanice Rotenboden. Odtud vyznačenou cestou dolů na ledovec a pak znovu do svahu k chatě Monte Rosa Hütte ve výšce 2795m.

Rotenboden - Monte Rosa Hütte - Dufourspitze

1. den – Rotenboden – Monte Rosa Hütte

2. den – Monte Rosa Hütte – nocoviště na ledovci

3. den – nocoviště na ledovci – Dufourspitze – Monte Rosa Hütte

4. den – Monte Rosa Hütte – Rotenboden

Masivem Monte Rosy na Dufourspitze (z italské strany)