Túra Královskou stezkou (Kungsleden) k jezeru Ábeskojávri v NP Abisko

Nejznámější švédský národní park Abisko, založený již v roce 1909, nacházející se přes 200 kilometrů severně od polárního kruhu, ve švédské části Laponska, pro nás byl skvělou tečkou za putováním touto úžasnou krajinou.

Skandinávské pohoří – Švédsko

1-denní, Vhodné i jako zimní pěší túra, Vhodné pro sněžnice
Švédsko
červen, červenec, srpen, září
Lehký – pro úplné začátečníky

Do tohoto krajinářsky zajímavého a trochu odlišného rozlehlého koutu přírody, plného obrovských jezer, kaňonů a husté vegetace se přesouváme naším expedičním vozidlem silnicí ze Svolværu přes celé Lofoty až do Narviku na pevnině. Na chvíli zastavujeme u památníku námořní bitvy z II. světové války na kopci nad fjordem a poté pokračujeme silnicí E 10 směrem na Kirunu. Kilometry ubíhají, kolem silnice se míhá rozlehlá severská krajina plná jezírek, až se pak odpoledne konečně před námi objeví rozlehlé jezero Torneträsk. Kolem jeho břehu přijíždíme do osady Abisko, která dává jméno stejnojmennému národnímu parku.

Po levé straně na okraji osady je návštěvnické centrum NP Abisko a hotel, jenž nabízí k pronájmu i pětilůžkové chatky za 1150 SEK. Naproti přes silnici je železniční viadukt, za nímž se nachází volné parkoviště před rozcestníkem turistických cest do národního parku. Po pravé straně silnice je pak odbočka k železniční stanici, u níž má být další možnost ubytování v chatkách. Dále se tu nachází benzinová čerpací stanice s prodejnou rozličného zboží a kousek nad ní Laponský market – prodejna se širokým spektrem potřebného vybavení i potravin. Zaujaly nás tu stánky s výrobky domorodých Laponců a tak zakupujeme nějaké suvenýry místní provenience.

Jelikož je problém sehnat v Abisku v tomto termínu ubytování, zkoušíme něco rozumného sehnat jinde. Vracíme se po silnici asi 8 km zpět do osady Björkliden a vyjíždíme nahoru do kopce k hotelu Fjellet. V recepci domlouváme na tři noci pronájem pětilůžkové chaty ve svahu pod hotelem za 1150 švédských korun na noc. Nutno poznamenat, že se jedná o luxusní chatu se dvěma pokoji, kuchyní vybavenou el.redukčním sporákem, mikrovlnkou, lednicí i myčkou. Samozřejmostí je WC s koupelnou a teplovzdušným boxem k sušení oděvů, který jsme prvně považovali za velkou mrazničku. Je uvařena vydatná krmě a v očekávání zítřejšího výšlapu laponskou krajinou jdemě na kutě.

Královskou stezkou (Kungsleden) k jezeru Ábeskojávri

Přechod Královské stezky patří mezi nejkrásnější treky ve Skandinávii. Stezka, vedoucí z Abiska na severu Švédska prochází na své více než 400 kilometrové trase horskými masivy národních parků AbiskoPadjelanta, Sarek a Stora Sjöfallet. Na okraji lesního porostu u parkoviště za Abiskem (po levé straně) za železničním mostem stojí dřevěná brána, která je vstupem na Královskou stezku. Zajímavější začátek cesty, nabízející kouzelné pohledy na dílo přírody je kousek vpravo odtud. Ze stezky, vedoucí po levém břehu divoké říčky Abiskojåkka sledujeme masy křišťálově čisté vody, řítící se v několika kaskádách úzkou kamennou soutěskou. V kamenných prazích a plotnách tu dravá řeka vytvořila bizarní přírodní výtvory. Po asi půl kilometru vystoupá stezka výš nad břeh řeky a nám se otevírají náramné výhledy na tuto řeku, protékající rozlehlou divokou laponskou krajinou. Po dalších dvou kilometrech vystoupáváme k označenému meditačnímu místu na vrcholku skalního ostrohu nad řekou, kde si dáváme příjemnou přestávku a kocháme se krajinou.

Z levé strany se sem připojuje nástupní část Královské stezky, po níž už poté pokračujeme dál a po závěsném kovovém mostě se dostáváme přes potok Nissonjohka, vtékající tu zleva do řeky. Při putování Královskou stezkou výborně poslouží slušně vybavené tábořiště, ležící v lese na břehu řeky nedaleko odtud. Dřevěný přístřešek, vybavený kovovými kamny a pilami na dříví zn. Fiskars, vedle WC jsou navíc i bedny na odpadky. Kilometr odtud pak přecházíme další závěsný most; od stezky se u rozcestníku ve svahu odpoutává pěšina, vedoucí tři kilometry až k bivakovací chatce Tätlägret, ve svahu nad horní hranicí lesa. Královská stezka pokračuje dál podél řeky a spojuje se s vyznačenou zimní cestou pro sněžné skůtry.

Přes místy silně podmáčené úseky se po devíti kilometrech dostáváme k jezeru Ábeskojávri, na jehož okraji stojí na vyvýšenině původní laponské obydlí, seskládané z trsů hlíny. Ještě zhruba tři kilometry zbývají k horské chatě Abiskojaurestugorna. Slušný 18 kilometrový výšlap ukončíme zpáteční cestou do Abiska. Nyní nás na cestě domů, na jih, do střední Evropy čeká přejezd 1300 kilometrů nejprve po E10 na Kirunu a Luleu a dál E4 přes Umeu stejnou cestou do přístavu Nynåshamn. Po cestě zastavujeme u švédského polárního kruhu na patřičné fotografování a zakoupení do kůže vypáleného certifikátu o překročení Polárního kruhu. Již na trajektu domlouváme termín oslavy „návratu do tmy“, neboť půlnočního slunce jsme dosyta nabaženi a už se těšíme, jak bude zase v noci pořádná tma.

Praktické informace

Doporučené mapy

LANTMÄTERIETS  FJÄLLKARTA, BD6  Abisko-Kebnekeise-Narvik 1 : 100 000

Ubytování NP Abisko (Švédsko)

adresa: Björkliden Fjällby, 981 93 Björkliden

web: www.bjorkliden.com

e-mail: [email protected]

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek.

Letecky do Stockholmu, dále přes město Kiruna do Abiska vlakem nebo autobusem. Anebo celou cestu podniknou z ČR autem.

Abisko - jezero Ábeskojávri

Třítýdenní trek Laponskem za polárním kruhem po Královské stezce

Výstup na královnu švédských hor – Kebnekaise

Na deltu řeky Rapa ve švédském národním parku Sarek je úžasný výhled z přilehlého vrcholu Skierfe (1179 m n. m.).