Aby jízda nebolela

Aby jízda nebolela

Aneb jak si jízdu na bicyklu horském, trekingovém i silničním, co nejvíce zpříjemnit. Kdo jezdíte častěji tak to jistě znáte, po delší jízdě bolí záda, zápěstí, často i zadek a jste vyklepaní z rozbitého terénu nebo rozbité silnice. Jak tomu předejít? …

Kdo jezdíte častěji tak to jistě znáte, po delší jízdě bolí záda, zápěstí často i zadek a jste vyklepaní z rozbitého terénu nebo rozbité silnice. Jak si jízdu na bicyklu, horském, trekingovém i silničním, co nejvíce zpříjemnit? Nehodláme zde radit závodníkům nebo lidem, kteří jezdí na kole den co den celý rok, ti jistě vědí, jak svého oře optimálně nastavit pro své účely.

Jak na rám?
Začneme rámem resp. jeho velikostí. Často se stává, že jezdíme na rámu o velikost větší, nebo naopak menší než by odpovídalo naší postavě. To se ale ještě dá doladit výměnou představce za kratší a sedlo pošoupnout v zámku více dopředu – to v případě většího rámu. A naopak, když je nám kolo malé, zvolíme představec delší a sedlo posunem vzad.

I když máme rám správně zvolený, může se stát, že delší jízda není pohodlná. Za to může snaha většiny výrobců, aby jejich kola vypadala sportovně a agresivně. To sice ocení závodník nebo hodně sportovně orientovaný cyklista, ale ostatní pohodovější bikeři preferují přece jen více pohodlí. Jak na to? Nebojte se, nemusíte hned rozbíjet prasátka, prodávat auto a pořídit celoodpružené kolo, i když doporučuji tuto možnost zvážit :o), my si ukážeme levnější variantu.

Podložky, představce, řídítka
Základem je zvednout řídítka, to lze ve třech krocích podle toho, jak vysoko je chceme. Nejdříve přidáme jednu podložku pod představec (pokud máme dost dlouhý krk vidlice!), když to nestačí, vyměníme představec za strmější s větším úhlem a jako poslední lze vyměnit rovná řídítka za prohnuté tzv. „vlaštovky“. Tyto kroky je dobré prokonzultovat s ochotnou obsluhou ve specializovaném bajkšopu, kde tomu rozumějí, to není v každém :o(nebo se zkušenějšími kamarády).

Představec PellsPředstavec Pells

Představec Pellsprohnuté

Sedátka
Že je výběr správného sedla důležitý, asi nemá smysl zdůrazňovat. Každému sedne trochu jiný tvar a je dobré si to v bajkšopu osedět „na vlastní zadek“ a vybrat to správné. Z vlastních zkušeností vím, že dobrá sedla dělá namátkou Fi’zi:k, WTB, Specialized… ale i některá sedla, která montují výrobci na svá kola pod svou značkou ( Ravo, Author…), jsou kvalitní. Obecně platí, že sedlo by mělo být nasazeno vodorovně, ale nebojme se experimentovat i s malým náklonem. Když sedlo nakloníme malinko dozadu, zvedneme špičku a docílíme menší tlak rukou na řídítka a jejich celkové uvolnění avšak ne každému to vyhovuje. Když vás moc tlačí rozkrok, zvolte rovnou polohu nebo lehounce nakloňte sedlo dopředu, skloňte špičku. To odlehčí sedacím partiím, ale může to zapříčinit větší námahu pro ruce. Platí, že sedlo nakláníme opravdu jen o pár milimetrů, použití vodováhy nemusí být od věci, a když si na to netroufneme, opět zajdeme do dobrého bajkšopu, kde by nám měli vyjít vstříc.

sedlo WTBdámské sedlo

Pláště
Plášť WTB Mutanoplášť WTB Nanoraptorplášť Hutchinson- PythonPro pohodlnou jízdu je stěžejní volba pláště. Ty tam jsou doby, kdy se na pláště horských kol díval se zálibou leckterý traktorista a při jízdě po silnici zvuk evokoval tank. Jistě, tento druh plášťů se stále používá, ale pouze v náročném a rozbahněném terénu, také šíře běžných MTB plášťů se ustálila těsně pod dvěma palci. Pro pohodlí volíme spíše širší pláště, dva palce i víc, s univerzálním vzorkem který dobře jede po silnici a podrží i v terénu, dobré univerzály jsou například WTB-Nanoraptor, Hutchinson-Python, Schwalbe-Fast Fred… Velmi důležitý je tlak v pneumatikách, měkčí jsou pohodlnější a přilnavější ale také línější a s větší možností defektu duše nebo dokonce i ráfku! Tvrdší pneumatiky jsou sice odolnější vůči defektům a rychleji jedou, ale zase se ztrácí pohodlí. Obecně platí, že širší pláště se nemusí foukat tak natvrdo jako úzké, jsou tedy pohodlnější a výrazně přispívají ke komfortní jízdě a to jak na MTB, trekingu i silničním kole. Pouze pozor, aby se větší plášť vešel do rámu, to platí zejména u silniček, kde je někdy prostor pro kolo minimální.

Kliky
Letmo se ještě zmíním o klikách. V posledních letech mají špičkové modely supertuhé duté osy, pevně spojené s jednou klikou, což dává dohromady supertuhý celek, který přenáší všechnu jezdcovu energii do šlapání, ale současně transportuje rázy od terénu do nohou. Proto, pokud nepreferujeme závodní ježdění, nemusí nás trápit, že naše kolo nezdobí ty krásný LX kliky (třeba).

Pedály
Výběr pedálů je také podstatný, jestli jezdíme v normálních botách s nepříliš tuhou podrážkou, oceníme pedály s velkou styčnou plochou tzv. BMXové. Klipsny obecně nedoporučuji pro jejich záludnost při vystupování. Nášlapné pedály (závodní) s malou kontaktní plochou by měly být kombinovány s tuhou tretrou, jinak riskujeme bolesti i křeče lýtek a chodidel, V dobré speciálce by opět měli umět dobře poradit.

Pedál AuthorPedál Author

Gripy
Poslední rada mě napadá, že řada lidí ladí odpruženou vidlici a přitom vozí tenké nebo tvrdé gripy. Investice do dobrých gripů není veliká a rozhodně se vyplatí. Absorbce nárazů a vibrací se výrazně zlepší, vaše ruce si oddechnou a celková ovladatelnost kola bude také někde jinde.

Tak to by bylo asi tak všechno.

Zkušenosti čtenářů

Jiří Paprota

Ahoj,
se zájmem jsem si přečetl článek ,,Aby jízda nebolela“, ale v odstavci o pedálech nemohu souhlasit s tím, že klipsny nedoporučujete. Myslím si totiž, že pud sebezáchovy je silnější. Používám klipsny na horském kole několik let, ale ještě se mi nestalo, aby mi při pádu zůstala noha připoutána k pedálu. Oproti tomu, než jsem si klipsny, ve srovnání s nášlapy, pořídil (v podstatě za směšnou cenu), měl jsem párkrát nepěkně potlučený kotník. Řemínky nechávám volnější, aby byla noha dostatečně fixována, ale aby zároveň šla z klipsny snadno vytáhnout. Pochopitelně souhlasím s tím, že správně seřízené nášlapné pedály v kombinaci s vhodnou tretrou nemají chybu. Stejně jako dobře sednoucí ochranná přilba, ale to už je jiná kapitola.

Roman

Pokud chceš, aby ti klipsny plnily stejnou funkci jako nášlapy, tak je musíš mít pořádně utažené. Jinak nemá cenu je vozit. Horší je pak ale chůze v jakýchkoliv takových botách.

Jiří Paprota

Nešlo mi o to, abych porovnávál Nášlapy a klipsny. Chtěl jsem pouze sdělit svůj názor na : ,,Klipsny obecně nedoporučuji pro jejich záludnost při vystupování.“
Souhlasím s názorem: ,,Pokud chceš, aby ti klipsny plnily stejnou funkci jako nášlapy, tak je musíš mít pořádně utažené.“, ale co vlastně znamená pořádně utažené?
Vždy dotahuji klipsny tolik, abych v případě nutnosti nohu dostal ven.
Pokud bych nášlapy, nebo klipsny dotáhl natolik, aby bota nešla vypnout (vytáhnout), tak k čemu by byly. ,,To by si všichni vlastníci nášlapů, nebo klipsen mohli rovnou přišroubovat, nebo přilepit boty k pedálům.“ Tu poslední větu pochopitelně myslím ironicky.
Možná jsem udělal chybu, že jsem v minulém komentáři nespecifikoval slovo ,,volnější“ ve spojení s utažením řemínků. V každém případě děkuji Romanovi za jeho názor.

Kosatka

„klipsny obecně nedoporučuji “ je můj osobní názor za kterým si stojím, napsal jsem to v této stručné formě protože téma pedály by vystačilo na celý článek, v mém okolí jsou lidé kteří se právě kvůli požití klipsen ošklivě vysekali a jeden je dokonce doživotní mrzák (komplikovaná otevřená zlomenina stehení kosti), zatímco s nášlapama,pravda někdy po drobných počátečních karambolech, se každý rychle sžil a při pádech v 99% pedál ochotně pustil nohu, velký platformový pedál je dobrý kompromis, i cenový, mezi oběma, kdo nevyzkoušel neví o čem je řeč, velice slušný kontakt s pedálem bez obavy že v případě pádu z kola nevystoupím
problém klipsen je v tom že se s nima nikdo neučí zacházet prostě sedne a jede, kdežto s nášlapama si nastupování a vystupování každý většinou vyzkouší doma nebo před barákem „nasucho“ a když jsou pěkně povolené tak je to v poho
kdeždo klipsny si musím, i když je mám jednou nastavené, kontrolovat jestli se třeba během jízdy neutáhly a když si jednou vezmeme místo normálních kecek boty s podrážkou s hrubším vzorkem tak to může být kombinace doslova vražedná, nebo aspoň padací

já taky občas jezdím na kole s klipsnama, ale ne v terénu a radši víc „při zdi“ a méně zkušenému nebo začátečníkovi prostě “ klipsny obecně nedoporučuji pro jejich záludnost“ :o)

Kosatka

Jiří Paprota

Mám upřímnou radost z toho, že se v podstatě shodujeme v tom, že vždy záleží na člověku. Naštěstí mezi mými známými není nikdo, kdo má velmi špatné zkušenosti s jízdním kolem. Je pravda, že klipsny i nášlapy se musí člověk naučit používat. Dale je podle mého názoru nutno zohlednit, v jakém terénu jedu a do jaké míry jsem ochoten riskovat možný pád, přestože se pádu někdy vyhnout nedá. Pravdou je také, že používám upravené pedály a obuv s téměř hladkou podešví, kterou si obouvám výhradně na kolo.
V žádném případě bych začátečníkovi klipsny nedoporučil. Jedině snad, kdyby měl čas a chuť jízdu s nimi natrénovat.
Z počátku jsem váhal, jestli mám napsat svůj názor, ale nakonec jsem rád, že jsem to udělal je velice zajímavé sledovat pohledy jiných na stejnou věc.

Karel

Klipsny mam na horskem kole a bez problemu. Nohu jsem v krizovejsich situacich zvladl vzdy vytahnout.

Pro Kosatku: Je otazka, jak by ten tvuj kamarad se zlomenou steh. kosti dopadl s naslapama. Vzdycky je otazka jak budu padat a myslim si, ze casto je dilo nahody, zda bych pri danem padu ocenil spis klipsny nebo naslapy.

klipsnar

hlasuju taky pro klipsny 🙂 / prece jen, nutnost mit specialni botu u naslapovych pedalu me vzdycky odrazovala. nezda se mi ani tak tragicka jejich nebezpecnost – osobne se mi nikdy nestalo, ze bych nohu nevytahl, ani jsem o nikom takovem z meho okoli neslysel, myslim ze cyklista obecne mene sikovny muze mit problem, ale mnohem driv ho bude mit s tim, ze predni kolo narve do diry na ceste a neustoji to, nez s klipsnou. / je docela rozdil mezi klipsnama, kde se reminek nad botou drzi na jedne tycce, a tema, ktere maji dve. z tech druhych se da bota dostat vzdycky, i kdyz ji utahnu na maximum… a to i kdyz (treba v zime) jezdim v trekovych botkach, tedy s hrubou podrazkou a vysokym nartem… je podle me nesmysl, aby se za jizdy reminek klipsny utahl vic, nez by se mi libilo. jedine snad kdybych nekde volnym koncem reminku zavadil… ale to je exrtremni pripad. jinak si to fakt neumim predstavit. // samozrejme nema cenu nekoho o necem presvedcovat, jen jsme chtel, aby zaznel i druhy nazor – pokud treba nekdo vymejsli, cim si vylepsit pedal, byla by myslim skoda klipsny ani nevyzkouset. treba pro me je to idealni reseni…

kos

možná jsem se špatně vyjádřil, netvrdím že všichni musí jezdit s nášlapama, spíš jsem chtěl vyzdvihnout platformový-BMX pedály s velkou plochou.

klipsnar

ja jsem se mozna taky spatne vyjadril, taky netvrdim, ze vsichni musi mit nohu nejak pripevnenou k pedalu 🙂 ale platformovy pedaly jsou vyborny treba do mesta, kdyz kazdou chvili nekde zastavuju (na svetlech, u prechodu atd.) nebo uplne slizam z kola (u obchodu…)… ovsem jinak na delsi trase vadi, ze neumoznujou vyuzit silu zvedajici se nohy, pomoct noze slapajici tim, ze tahnu pedal nahoru… v terenu zase volny pedal, i kdyz zubaty a s pouzitim boty se vzorkem, moc nepomuze noze udrzet se na pedalu… mnozi to jiste zname, kdyz treba prsi, projedu potokem, botu i pedal mam mokrou, pak si zadrncam na sutrech (nebo zrovna v tom potoce sutry byvaji 🙂 … je dost neprijemny, kdyz mi noha sklouzne…

ladik

bych to shrnul/ první MTB jsem pořídil těsně po REvoluci z bývalého Velamosu Sobotín, předtím léta silnička na galuskách/- klipsny jsou definitivně out, neutažené neplní funkci, utažené jsou nebezpečné- asi jako staré vázání na sjezdovejch lyžích. Nohu fixuji zejména protože chci šlapat kruhově/tahat pedál i nahoru/, zde funkci nejlíp plní nášlapné pedály- bez diskuze, s vyjímkou dráhových disciplín. V ostatních případech mi stačí, aby mi noha s pedálu nesjížděla-zde jsou nejlepší tkzv. freerajdový pedály s pinama, z těch noha nesjede ani kdybas ji měl v mokrý holínce. Pro ostatní uživatele je tu celá řada běžnejch ohrádkových pedálu. Takže klipsny do recyklace.

klipsnar

ok, dej si svoje klipsny do recyklace, ja si ty svoje jeste nejakej cas necham, urcite aspon nez se rozpadnou. doufam, ze nikdo nema nic proti

Roman

Velký rozdíl je při pádu s klipsnama a nášlapama. Při pádu s nášlapama se ti noha prostě vykroutí z pedálu, než aby ses zranil (natržené vazy, zlomeniny). Při pádu s klipsnama ti kroucení nohy nepomůže. Myslím tím kroucení nohy které už vůbec neovládáš, ve fázi kdy se válíš po zemi společně s kolem. Může se ti totiž stát, že sebou sekneš a tu nohu nestihneš vytáhnout (např. na mokrých kořenech). Párkrát se mi to stalo a vždycky jsem se zvedal ze země a kolo jsem „na nohách“ neměl.

Jarda

jezdil jsem s klipsnama a nestalo se mi ,že bych nevytáhl nohu.koupil jsem si nášlapy – tlamu jsem hodil několikrát a noha mi zústala viset.ne vždy,ale já hlasuju pro klipsny.řekl bych ,že jde o zvyk.

stary kolar

Jezdil jsem do r. 2000 na silničce s klipsnama a mám je tam dodnes. Používám tretry s kuframa. Řemínky jsem utahoval až mě kolikrát bolely nárty. Když je čas, řemínek rukou povolím, když ne, nohu vždy vyrvu. Na silnici není většinou taková krize. Na croosové kolo jsem si pořídil jednostranné nášlapy SPD s rámečkem. S druhé strany je normální pedál. Takže když jedu v botaskách (do práce, do města) mám obyč. pedál. Když jedu na vyjížďku beru tretry a cvaknu se. V terénu, o kterém usoudím, že ho nezvládnu se vycvaknu a i tretru dám na obyčejný pedál. Komfort nohy v SPD pedálu a v klipsně je nesrovnatelný. SPD dodává pocit volnosti, netísní nárt a výhodou je i možnost natočení nohy ve vodorovné ose, když stará kolena začnou bolet. Uvažuji o nášlapech i na silničku ale v poslední době na ní jezdím minimálně. V lese je to mnohem lepší, než na silnici. Na kole jezdím 45 let, v poslední době okolo 3000 km/rok (pouze sportovní vyjížďky, ostatní km nepočítám). Jednoznačně doporučuji nášlapy, vždy a každému (snad s vyjímkou starších dam) ale pro ně nejsou ani klipsny.

bobo

nikomu tu nemienim brat jeho nazor, ale ked sa tak zamyslim, tak som vlastne klipsne uz peknych par rokov na biku nikomu nevidel, ak neratam ziletkarov 🙂 …klipsne su na MTB podla mna uz naozaj prekonane (ak vobec niekedy boli vhodne) a bez patricnych skusenosti mozno aj nebezpecne….SPD je fajn a to tvrdim napriek tomu, ze posledny mesiac vidim kamosku ako s nimi dost casto v kopci pri vystupovani padne 🙂 …je to o zvyku…kazdy nech si pouziva co chce, ale vseobecne je myslim platny nazor prezentovany v povodnom clanku.

Quido

Uplne mne to od autora sokovalo: ,,Klipsny obecně nedoporučuji pro jejich záludnost při vystupování.“ S touhle vetou nelze obecne souhlasit!! Je to prdsudek a nesmysl – opravdu je to individulani zalezitost a znam lidi, kteri dokaziou s klipsama vice nez s SPDckama…

www

….vata pro vyplnení místa!
🙁

T-N

Prešiel som obdobím košíkov, nemal som s nimi v podstate problémy, ale komfort a pri správnom nastavení SPD-čiek i pohotovosť a bezpečnosť po skúsenostiach favorizuje SPD. Čo sa týka topánok, prešli sme v SPD-čkových otrasné terény, kedy sme sa navyhli tlačeniu naložených bajkov a no problem!!! Takže SPD v pohode. Len si treba nájsť správne nastavenie a dostať vycvaknutie mimo vedomia a na košíky zabudnete.

Jeicho

Já s klipsnama jezdil MTB asi sedm let, z toho čtyři roky nonstop i v zimě, denně min. 25km a to vojenským prostorem – tedy terénem.
Nejvíc mi vyhovovalo mít klipsny lehce volnější, tah nahoru funguje i tak – prostě se po pár mm opřu do pásku – a nohu jsem z toho sundal vždycky. Je pravda, že nášlapy jsem nikdy ani nevyzkoušel a určitě budou pro jízdu super. Jenže to znamená zaplatit na to speciální boty a také ty nášlapy a také je nosit – což když přijedu do práce nebo camrám po městě není asi nic moc. A přestože jsem příjmově v dobré střední třídě, dvě děti, manželka a hypotéka vede k ekonomickým rozhodnutím. Klipsny bych nezatracoval, jen bych upozorňoval začátečníky, že to může být o ústa a aby si je alespoň prvních pár set km raději moc neutahovali.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: