Za (R)rozkošným koupáním z Trutnova!

Teplota vzduchu už pomalu zve k venkovnímu koupání – proč nespojit příjemné s užitečným a nepodniknout skvělý celodenní výlet z podkrkonošského království Trutnova k vodní nádrži Rozkoš na kolech?

Z Podkrkonoší do Podorlicka

Vystartujeme směle z Trutnova, jedno kde, protože naše cyklostopy musí vést zpočátku nejprve do kopce – musíme se vyhoupnout okolo městských sadů směrem na Starý Rokytník a Radeč, projedeme okolo malebných kopečků se stejně krásnými názvy Houska (503 m n. m.) či Hůrka (481 m n. m.). Touto cestou se vyhneme většímu silničnímu tahu přes trutnovské Poříčí, kde auta proudí mnohem více a popravdě – není tam od silnice nic moc k vidění. Za to tato „varianta vrchem“ je i na tak krátkém úseku na výhledy bohatá.

V Radeči uhneme směrem doleva, na Úpici, ale do ní až nedojedeme, v části Podradeč na křižovatce s křížkem u cesty se vydáme doprava nahoru, po žluté turistické stezce – nebojte, asfaltový podklad zaručí sjízdnost i na kole. Vyjedeme nahoru a napojíme se doprava (jižně) na cyklostezku č. 4092, která dále sleduje žlutou značku, po níž jsme přijeli. Krásným otevřeným terénem se vyhoupneme na pláně a louky u zarostlého vrcholku U Borku (470 m n. m.), kde jsou z lavičky pod břízkami skvělé výhledy na Jestřebí hory na východě. Prudce sjedeme do Libňatova, ozkoušíme tím seřízenost svých brzd, a opustíme žlutou turistickou značku – odtud už cyklostezka č. 4092 pokračuje do lesů sama.

Po široké asfaltové silnici vjedeme do lesa, pozor na uhnutí cyklostezky na lesní cestu doleva, tedy východně. Pohodovou lesní cestou, která čas od času stoupá nebo klesá a která nabízí mezi lesními průseky dokonce výhledy na Sněžku (1602 m n. m.), dorazíme až na křižovatku s červenou a zelenou turistickou značkou, která je na kraji lesa na břehu Úpy tekoucí dále na jih.

Uhneme zde doprava, na jih, a podél toku Úpy v jejím směru se necháme provléct po cyklostezce č. 4018 celý Babiččiným údolím, okolo můžeme navštívit takové „památky“ jako zříceninu Červeného hradu, Boušínskou lávku přes Úpu či Slatinský mlýn. Vyplatí se, pokud nám to časová náplň práce dovolí, vyrazit ve všední den, neboť o víkendech od jara až po podzim je údolí opravdu plné lidí a kličkovat mezi turisty (často turistkami s kočárkem), není nic moc.

Naposledy zamáváme bájnému a mýty opředenému Viktorčinu splavu, Starému Bělidlu či Ratibořickému zámku (všem se nám nutně musí vybavit povinná literatura na základní škole!) a dorazíme až do České skalice na náměstí. Pokud jsme si neudělali zastávku jinde v údolí třeba na jedno točené či jednu točenou, můžeme tak učinit zde a dát si menší oddych. Odtud už je to vážně jenom po rovince k našemu vytouženému cíli!

Šlápneme do posledních kilometrů ze skalického náměstí na jih ulicí Zelená, ta nás vyvede směrem na Spyta a k samotné vodní nádrži Rozkoš, kdysi stejnojmenné vesnici, dnes zatopenému území a rájem milovníků všech vodních sportů. Podél nádrže jedeme až tam, kde si vyhlédneme to nejlepší místo pro zchlazení a odpočinek – takových míst je okolo dostatek, takže nemusíme spěchat.

Až nás ležení u vody omrzí, můžeme začít přemýšlet o návratu. Zpátky, pokud jsme v kondici, můžeme šlapat buď stejnou či trochu jinou variantou do Trutnova, nebo se kamkoliv z České Skalice nechat pohodlně odvést i s kolem vlakem. A to se vyplatí – záleží totiž jenom na nás!

Trasa

Trutnov – Starý Rokytník – Radeč – Libňatov – Babiččino údolí – Česká Skalice – Rozkoš (hráz) – do 40km