Victorinox RescueTool

Victorinox RescueTool

Posledních pár let je možné vidět na trhu stále více speciálních nožů pro různé profese a zvláště pro záchranné služby. Některé modely jsou spíše k pousmání, jiné jsou velice zdařilé. RescueTool je novinka, která vyplnila produkční mezeru speciálního nože pro záchranné složky od firmy Victorinox.

Údaje výrobce:
Použití: Záchranářský nůž
Nástroje: Hlavní čepel, čepel na řezání pásů, pilka na sklo, hrot na rozbíjení skla, otvírák na lahvové uzávěry se šroubovákem a zdrhovačem izolace drátů, křížový šroubovák, šídlo, pinzeta, párátko na zuby, kroužek k uchycení, nylonové pouzdro
Délka hlavní čepele: 85 mm
Želízka zajištěná pojistkou: Hlavní čepel, otvírák na lahvové uzávěry
Rozměry: 120x34x21 mm
Počet funkcí: 12
Hmotnost: 180 g
Rozměry: 120x34x21 mm
Infocena: 1790 Kč
Dodává: Rösler Praha

Posledních pár let je možné vidět na trhu stále více speciálních nožů pro různé profese a zvláště pro záchranné služby. Některé modely jsou spíše k pousmání, jiné jsou velice zdařilé. RescueTool je novinka roku 2007, která vyplnila produkční mezeru speciálního nože pro záchranné složky od firmy Victorinox. A myslím si, že tuto mezeru vyplnila více než úspěšně. Volba nástrojů i provedení těží ze spolupráce s profesionálními záchranáři. A stejně jako zpracování jsou nástroje promyšlené, uzrálé a odpovídající švýcarské kvalitě.

Výbornou inovací, která byla dosud u této firmy použita pouze na nožích určených pro armádu, je hlavní čepel s otvorem pro palec otvíratelná jednou rukou. Otvírání bylo zprvu tuhé, vyžadující větší úsilí, ale zakrátko došlo k uživatelskému “ochození” a nyní je otvírání velice pohodlné a rychlé. Čepel jde po krátkém nacvičení lehce otevřít i v rukavicích. Dvě třetiny čepele od špičky směrem k tělu nože jsou opatřeny zuby s jednostranným výbrusem břitu. Provedení zoubkování je jemné, ale schopné efektivně řezat strukturované materiály. Při řezu nedochází k zachycování materiálu a zastavení pohybu nože jako u mnoha agresivnějších vzorů. Třetina čepele je opatřena hladkým ostřím s pokračujícím jednostranným výbrusem. Při použití nože v běžném životě jsem ocenil umístění zubů v přední části čepele na rozdíl od běžného umístění k rukojeti, kdy je jemná práce a ořezávání velice nesnadná. Během testu jsem ale zpozoroval náznaky počínající zvětšující se vůle hlavní čepele.

Nový nůž byl již z továrny velice ostrý a během testu jsem ho pouze jednou lehce přebrušoval keramickým brouskem do plné ostrosti. Čepel je v otevřené poloze zajištěna pojistkou tvořenou předpruženou ocelovou planžetou. Pojistka zaskočí při plném otevření čepele sama na své místo. Během testu se zajištění čepele jevilo jako zcela bezpečné. K selhání nedošlo ani při úderu na hřbetovou stranu čepele. Odjištění je snadné odtlačením planžety zpět mimo profil nože. Čepel je dlouhá 85 mm, široká 2 mm a ostří je dlouhé 80 mm. Povrch všech želízek a nože je velice kvalitně vyleštěn.

Další čepelí je řezač pásů tvořený 7 cm dlouhým jemně zoubkovaným prohnutým ostřím na začátku a konci ohraničeným vymezovacími zuby. Zoubkování je jemnější s delší roztečí hrotů zubů než u hlavní čepele. Řezání pásů touto čepelí je bezproblémové a i široké automobilové pásy lze přeříznout jedním tahem. Čepel se otvírá za neostrý zobáček na špici čepele, který vystupuje v zavřeném stavu z profilu rukojeti. Otvírání je snadné, možné i s rukavicí. Toto želízko je v otevřené pozici drženo tlakem pružiny na hřbetové straně nože. Zde se zprvu vyskytla jediná vada na kráse jinak povedeného nástroje. U prvního nože, který jsem dostal k testování, byla u tohoto želízka použita nevhodná pružina. Zpočátku pružina ve hřbetu čepel držela ve správné poloze, ale postupem testu při zvýšeném tlaku na čepel pružina začala povolovat a přitom se čepel propadala za osu rukojeti. Po proříznutí pásu se takto předpružená a následně uvolněná čepel vymrštila zpět a měla snahu zavřít se setrvačností. Po konzultaci na základě našeho testu shledal výrobce pružinu jako konstrukčně nevyhovující a majitelům nože s touto problematickou pružinou nabízí výměnu. Victorinox udělal opatření k odstranění problému a aplikoval ho do další výroby. Pro dokončení testu byl dodán nový nůž, kde se díky úpravám v konstrukci pružiny zmíněný problém už nevyskytuje. Je nutno ocenit postup renomovaného výrobce při shledání závady.

Poslední velkou čepelí na noži je pilka na automobilové sklo. Zuby pilky jsou ve skupinách po třech oddělené zvětšenou mezerou, která napomáhá zachování dynamiky řezu. Tvar pilky je lehce prohnutý ven. Otvírá se stejně jako řezač pásů za výstupek na konci želízka, který v zavřené poloze vystupuje z těla nože na malíkové straně. Při prvním prozkoumání nože jsem si neuměl představit její reálné použití. Ale po shlédnutí instruktážního filmečku na stránkách firmy Victorinox jsem zajel na autovrakoviště, a vyzkoušel ji. Byl jsem překvapený snadností použití a rychlostí jakou se pilka sklem prořezává. Po vytvoření otvoru ve skle prorážečem na noži jde pilka snadno zasunout dovnitř a silným trhem ven ve směru řezu zuby vytrhávají drobné kostičky bezpečnostního skla. Na jeden řez se mi podařilo proříznout až 15 cm skla. Podle instrukcí je nejefektivnější metodou řezání nejprve proražení otvorů ve skle několik decimetrů od sebe a poté prořezání vzdáleností mezi otvory několika tahy. K efektivnímu použití pilky je potřeba síly obou rukou. Věřím, že při dostatečném cviku by bylo možné proříznout naráz i větší vzdálenost. Po několika řezech jsem prohlédl pilku a s potěšením zjistil, že zuby nejeví známky opotřebení. Přesto je možné zakoupit výměnou pilku i rozbíječ skla. Výměna je velice jednoduchá a je k ní potřeba pouze pevná podložka a kleště. Do konce testování jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet pilku při skutečném zásahu.

Další specifickým nástrojem je rozbíječ skla ve formě ocelové podkovy s hrotem nasunuté na tělo nože v přední části. Hrot se zdá být ze stejného materiálu jako ostatní čepele a je excentricky zabroušen do jemné špice, což zabraňuje sklouznutí po skle při úderu. Stejně jako pilka je rozbíječ skla výměnný. Na rozdíl od pilky jsem měl v průběhu testování možnost vyzkoušet hrot několikrát v praxi při rozbíjení bočních skel automobilů (samozřejmě u nehod 🙂 ). Hrot spolehlivě proráží sklo a při úderu neklouže. Při prorážení je vhodné používat rukavici, což jsem si ověřil na své vlastní ruce. Pokud není rukavice, vyplatí se alespoň obalit ruku čímkoliv, co ji ochrání. Těžko se odhaduje potřebná síla a ruka mi prošla skoro vždy sklem.

Otvírák na zátkové uzávěry lahví je u nože s tímto určením myšlen spíše jako univerzální páčidlo. V otevřené poloze je bezpečně zajištěn pojistkou stejného provedení jako u hlavní čepele. Přední plochá strana slouží zároveň jako plochý šroubovák o rozměru 7 mm. Za zubem otvíráku je malý půl kruhový zářez sloužící jako stahovač izolace drátů.

Na hřbetové straně nalezneme propichovací šídlo a křížový šroubovák o průměru 5 mm. Šroubovák jsem používal vždy, když se naskytla příležitost a byl jsem překvapený jeho funkčností u různých typů šroubů. Ve střenkách jsou zasunuty tradiční malá pinzeta a párátko. Kroužek na připevnění provázku je zde již opatřen černou šňůrkou se zatavenou plastovou koncovkou. Bez šňůrky by nebylo možné nůž z pouzdra vytáhnout.

Victorinox Rescue Tool je promyšlený nůž s více čepelemi a nástroji svou výbavou určený k použití u profesionálních záchranářů. Po intenzivním několikaměsíčním testování nože si dokážu představit smysluplné využití tohoto nože u záchranných služeb, hasičů, policistů i v civilním životě. Uplatnění najde jistě i jako civilní nůž pro neočekávané i běžné situace či pohotový nástroj do nouzové výbavy automobilu.

© Svět outdooru 2008, text Pavel Jirsa, foto Pavel Krupka a Victorinox

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: