Trendy pro cykloturistiku 2009

Trendy pro cykloturistiku 2009

Co přinesla sezona 2009 cykloturistům? Podíváme-li se na kategorii kol pro cykloturistiku v evropském kontextu, nelze si nevšimnout několika tendencí, které míří i na náš trh. Novinky na další rok se právě dnes představují na veletrhu Eurobike v Německu.

Co přinesla sezona 2009 cykloturistům? Podíváme-li se na kategorii kol pro cykloturistiku v evropském kontextu, nelze si nevšimnout několika tendencí, které míří i na náš trh. A současně se můžeme těšit na novinky na další rok, které Novinky se právě dnes představují na veletrhu Eurobike v Německuv a u nás pak na listopadovém Bike Brno.

Hmotnost
Projevuje se jasná snaha o snižování hmotnosti – jednou z možností je návrat k pevné přední vidlici. Ta je někdy vyrobena z karbonu, který poskytuje určitou pružnost,  není to ale podmínkou. Cykloturistika se obvykle provozuje na komunikacích se zpevněným a většinou také celkem kvalitním povrchem, odpružená vidlice se potom prakticky neuplatní a pouze zvyšuje hmotnost.

Plně vybavená kola
Na rozdíl od českého trhu je možné najít velké množství plně vybavených cykloturistických kol, tedy kol vybavených nosiči zavazadel (často i předními nosiči po obou stranách přední vidlice), blatníky a osvětlením. Přes toto vybavení jsou v kolekcích více výrobců kola, jejichž hmotnost je pod 12 kg. Cena takovýchto modelů ovšem není právě lidová.

Vícerychlostní náboje
Dalším zjevným trendem je rozšiřující se využívání řazení pomocí vícerychlostních nábojů. Jednou z možností je už několik let vyráběný čtrnáctirychlostní náboj německé firmy Rohloff. Jeho zásadní nevýhodou je ovšem jeho cena. Na řadě modelů je ale používán osmirychlostní náboj Shimano Alfine, jehož rozsah převodů bývá zvýšen kombinací s dvojpřevodníkem, někdy dokonce trojpřevodníkem (v této souvislosti jsme si všimli, že řadicí páčka pro řazení na převodníku má sice označeny jen polohy 1 a 2, fyzicky ale má polohy tři).  Vícerychlostní náboje představují dvě výhody. Jednou z nich je praktická bezúdržbovost, druhou (kterou ocení zejména méně technicky zaměření) možnost řazení i při zatížení. Specialitou jsou potom kola, u nichž je použit místo klasického řetězu ozubený řemen.

České firmy
Zajímavé trendy je ale možné najít i v nabídce českých výrobců. Z novinek na tuto sezonu zaujala především kolekce  Author – jsou v ní třeba dva crossy s karbonovým rámem – modely Avion a Synergy. V hierarchii jen o stupínek níže stojí dva modely, pánský Airline a dámská Enigma s hliníkovým rámem z třikrát zeslabovaných trubek, vážící 12,35 a 12,40 kg, Zajímavý je i model Instinct 29. Jde sice o 29″ MTB, lze jej ale samozřejmě využívat jako cross. Výhodou proti dosavadním crossům jsou jeho převody, má totiž převodník s 22-32-44 zuby, a disponuje tak lehčími převody než běžné crossy.

Pedály s magnetem
Také v oblasti komponent se objevily nejrůznější novinky. Zaujaly nás například pedály francouzské firmy Mavic, která je cyklistům známá zejména výrobou ráfků. Snahou konstruktérů je řešení, které je kompromisem mezi zcela pevným spojením někdejšími klipsnami nebo novějšími systémy SPD, Look a Crank Brothers, a nohou spočívající na pedálu zcela volně. Systém je nazván EZ. Řešení je zřejmé z obrázku – uprostřed pedálu je silný permanentní magnet, podrážka boty má vybrání přesně odpovídající tvaru pedálu a uprostřed plochy určené pro styk s pedálem je kovová ploška. Pevnost spojení boty s pedálem sice v žádném případě nelze srovnat se systémy jakými jsou SPD, Look nebo Crank Brothers, a samozřejmě ani s klipsnami. Předností je fixace boty ve správné poloze na pedálu a odolnost proti možnému sklouznutí boty. Síla která botu váže k pedálu, ovšem nestačí k tomu, aby umožnila využít tah nohy směrem vzhůru při pohybu z dolní úvrati. Sílu, kterou je možné vyvinout nohou pohybující se vzhůru, proto nelze využít. Výhodou EZ systému je fakt, že na podrážce nic nevyčnívá a boty jsou velmi pohodlné, jde v nich chodit bez jakéhokoli omezení. EZ systém proto pravděpodobně najde uplatnění jen u rekreačních cyklistů a cykloturistů, kteří se bojí pevného spojení boty s pedálem, uvítají ale fixaci ve správné poloze a bez nebezpečí sklouznutí.

Zajímavé modely
Podívejme se na několik skutečně speciálních kol. Jedním z nich je Koga Miyta Terraliner Carbolite. Váží pouhých 10,85 kg, přestože je vybaven nosičem zavazadel s nosností 18 kg a osvětlením s dynamem v předním náboji. Kolo ovšem stojí 2300 €. Ještě lehčí je Stevens Xenith. Také toto kolo nepostrádá nosič a osvětlení, přitom váží jen 9,85 kg. Také tady ovšem musí zájemce sáhnout hluboko do peněženky a vydat 2190 €.

© Svět outdooru 2009, text a foto Jan Merhaut, publikováno v ročence Malý Průvodce 2009

Placené odkazy k tomuto článku:

Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

Miloš

Od minulého roku jezdím docela dost – hlavně po silnicích a to na krosovém kole. A nemůžu souhlasit s tím ,že se odpružená vidlice prakticky neuplatní. Měnil jsem neodpruženou za nejjednodušší odpruženou a za cenu 1300 Kč a cca 1kg nárůstu hmotnosti se můj komfort jízdy výrazně zlepšil.
Čili tvrzení v článku osobně vidím opačně.

Miloš, ale jiny

Ty magnety na pedalech se mi líbí, ale chtelo by to nezavisly test. Uvazuji o SPD, a tohle je zajimava alternativa.

Petr K.

Osobně bych to neviděl jako nic životaschopného. Výhoda všech upínacích systémů je právě v pevném spřežení nohy a pedálu. Noha se nemůže smeknout, dá se šlapa „dokola“. O technických pasážích nemluvě.
Pokud tohle není to, co dotyčný vyžaduje, stačí mu dostatečně velké a hrubé platformy. Ale třeba se pletu 🙂

PS: podle té fotky bych se bál, že se celá styčná plocha bude snadno zanášet a lepit bahnem a podobným svinstvem

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: