RECENZE knihy Josky Rakoncaje – Měl jsem kliku

Legendární český horolezec Josef Rakoncaj sobě i milovníkům horolezectví nadělil ke svým 70. narozeninám velkoryse zpracovanou publikaci o svých výstupech. Za podpory zručného editora Miloně Jasanského vzpomíná a bilancuje, s odstupem let a nadhledem. Jak se kniha líbila u nás v redakci?

Velikán českého lezení

Joska Rakoncaj patří bezesporu k jedněm z nejvýznamnějších osobností českého horolezectví, má na kontě řadu prvovýstupů na písku v Českém ráji, ale především v Himálaji. Vylezl na 8 osmitisícovek, na mnoho z nich jako první Čechoslovák. Stal se prvním člověkem na světě, který dokázal dvakrát stanout na vrcholu druhé nejvyšší hory planety, obávané K2. Ve své době patřil k naprosté světové špičce v horolezení, lezl s nejlepšími spolulezci, jeho doménou byly těžké prvovýstupy nebo opakování náročných cest v zimních podmínkách. Je zastáncem a průkopníkem výstupů alpským stylem oproti dříve běžným velkým organizovaným expedicím. Před jeho výkony nezbývá než smeknout.

24 vrcholů

Josef Rakoncaj a jeho dlouholetý přítel a rozhlasový moderátor Miloň Jasanský jsou sehraná dvojka. Tato kniha je už jejich šestou společnou publikací. Ústředním motivem celé knihy je bilancování. Bilance jednoho života, spousty dobrodružství, desetitisíců výstupů po celém světě, často na hranici lidských možností. S blížící se sedmdesátkou dokázal Josef Rakoncaj vybičovat svou paměť a do nejmenších detailů pro čtenáře převyprávět 24 ze svých výstupů, které považuje za nejhodnotnější – ryze subjektivně. Hlediskem není primárně ani technická obtížnost, ani dosažená nadmořská výška (i když žádná z vylezených osmitisícovek nechybí). Zavede nás do Alp, Norska, na Kavkaz, do Pamíru, Karakoramu i Himálaje, ale také za oceán do Severní a Jižní Ameriky.

Měl jsem kliku, Josef Rakoncaj a Miloň Jasanský.

V grandiózním stylu

Knížka se čte sama. Svižný, hbitý styl textu utíká před očima, do horolezeckých výšin stoupáme doprovázeni humorem, špetkou sebereflexe i kapkou přijatelné nostalgie. Vše podtrhuje velkolepý formát i množství unikátních dobových fotografií.

„Nikdy jsem moc neriskoval, nemám to v povaze. Ani na horách, ani v životě.“

Ačkoli název knihy možná působí, že o nervy drásající situace nebude nouze, není tomu tak. Ambicióznost jednoho z předních českých horolezců své doby pramenila z letitých zkušeností, znalosti vysokohorského prostředí i zdravé míry pudu sebezáchovy. Co jiného by ho donutilo otočit se 200 výškových metrů pod vrcholem vytoužené mety, vrcholu Mt. Everestu, který Joskovi Rakoncajovi nakonec odolal celkem třikrát. Název knihy proto chápu spíš jako dík nebesům, protože i když člověk udělá všechno správně, nehoda se na horách může stát. Stejně jako se stala nejednomu Joskovu známému či kamarádovi, s jejichž odchodem a vlastí smrtelností se musel smířit.

Kniha o velkém triumfu

Měl jsem kliku je kniha o životě, který autor prožil naplno a podle svých představ. Je oslavou toho, že lidské hranice je možné s velkým osobním (fyzickým i duševním) nasazením posouvat. Každou kapitolu tak uzavírá vítězoslavné „A pak že to nejde.“ Joska Rakoncaj tak staví povedený pomník své úspěšné horolezecké kariéře. Jelikož se ale v životě ne vždy vše povede, hlodá ve mně osobně otázka, jak se srovnával s neúspěchem? O tom však tato kniha nemá být.

„Použití umělého kyslíku při výstupu na osmitisícový vrchol považuji za degradaci výkonu. Mám na to vyhraněný názor. Já se tímto nečistým způsobem nikdy o vršek nepokoušel.“

Čtení mezi řádky

Pod pokličkou vyprávění o jednotlivých výstupech se rýsuje osobnost Pana Horolezce. Jeho motivace, zarputilost, cílevědomost, odhodlání, obdiv i respekt k přírodě. Josef Rakoncaj jasně definuje svůj názor na styl horolezectví, který sám vyznává (vyznával) – výstupy alpským stylem po neprobádaných cestách. Sugestivně popisuje, jak na lidské tělo působí nadmořská výška a proč se vysokohorskému prostředí přezdívá zóna smrti. Čtení zanechává dojem obrovské energie a radosti ze života a nehasnoucí vášně pro hory.

Pro všechny milovníky hor a horolezectví se na pultech objevila kniha, kterou doma zkrátka musí mít. Na dlouhé zimní večery těžko najdete lepší čtení.

Knížku Rakoncaj: Měl jsem kliku vydalo nakladatelství Jota. Dostupná je také jako audiokniha načtená Miroslavem Táborským. Více na www.jota.cz

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace