HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Proč na ferátách k jištění nepoužívat lezecké smyčky?

Proč na ferátách k jištění nepoužívat lezecké smyčky?

Taky se vám někdy stalo, že jste se neplánovaně ocitli blízko úseku zajištěného ferátou a neměli s sebou ferátový set? Jak vážný by mohl být pád na provizorním setu v podobě obyčejných smyček?

Obavy z použití smyčky na ferátách jsou oprávněné

Pokud jdete po ferátě nebo spíše lanovém mostě, který má charakter traverzu a jeho profil je po celou dobu vodorovný, pak vám hrozí „jen“ pád délky smyčky. Takže ve většině případů zhruba metr. Při sérii takto krátkých pádů dochází k výraznému narušení nylonové smyčky a ta se může přetrhnout. Jestli byste se ve zmíněné situaci přesto rozhodli použít smyčky, tak rozhodně dvě, které na sobě budou nezávislé. Rozhodně se jedná o nouzové řešení a zároveň vědomé porušení pravidel stanovených majitelem zajištěné cesty se všemi důsledky.

Co se HMS karabin týče, měly by být i v tomto nouzovém případě řádně zamykány. V opačném případě není plně využita jejich funkčnost.

Nebezpečí použití roste se zvyšujícím se sklonem feráty. Vezměme si extrémní případ, kdy je vertikální pasáž zajištěna ferátou a kotvící body jsou mezi sebou vzdáleny zhruba čtyři metry. K pádu dojde na konci čtyř metrového lanového pole. To by znamenalo pěti metrový pád (4 metry vzdálenost mezi kotvením + 1 metr délka smyčky), při kterém byste padali do statické smyčky. Pádový faktor by v takovém případě byl někde na úrovni čísla 5, což odpovídá síle okolo 2,5 tun. Při pádu z výšky napnuté smyčky nad horní jistící bod by pádový faktor byl dokonce 6. Při skalním lezení se pádový faktor pohybuje kolem čísla 1, v konkrétních případech maximálně 2 (ale do dynamického lana a většinou i jistič v takovém případě nejistí úplně na pevno).

Feratový set s tlumičem pádu, zdroj wikipediaFeratový set s tlumičem pádu

Pokud se takovýmto a jakkoliv naklopeným pasážím, vzhledem k vedení lana, vyhnete, zároveň budete používat dvě smyčky a uzamykat HMS karabiny, tak je možné zmíněné řešení v nouzovém případě použít. Takovou jistotu o cestě nemůžete nikdy nabrat ani z průvodců. Ledaže by šlo například o lanový most, který je krátký a dobře přehledný. Ve všech ostatních případech by měly být používány brzdicí systémy (obrázek výše).

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: