Po červené značce přes Ropici až na Prašivou

Ocitneme-li se v severovýchodním koutu Moravskoslezských Beskyd – na chatě Ostrý, možná budeme přemýšlet, kam dál? Zkusme si vyšlápnout západním směrem po hřebeni až na Prašivou!

Ať už se na malebnou a útulnou turistickou chatu Ostrý dostaneme například z Košařisek po modré, respektive žluté značce, nebo třeba z Tyry, Hrádku či dle našeho tipu z jižního směru, je třeba vyrazit dál. Ideálně na další turistickou chatu v regionu Beskyd.

Vstříc lesům

Po modré turistické značce vedoucí od chaty na jih lesem vesměs po vrstevnici dorazíme přes první rozcestí U kalužného až na „hlavnější“ rozcestí, a to Kalužný pod stejnojmenným nevýrazným vrcholkem (994 m n. m.), kde se modrá turistická značka napojuje na hlavní červenou linku. Kalužný je výmluvný název – často je les v těchto místech podmáčen, lesní cesta, po níž červená turistická značka vede severozápadním směrem po hřebeni, stále stejným hustým lesem bez větších výhledů.

Okolo dalšího nevýrazného vrcholku – Smrčina (1015 m n. m.) se dostaneme na rozcestí pod Ropicí (1083 m n. m.), dále lze buď samotný vrcholek, okolo nějž cesta stoupá, navštívit a pozdravit či vzdát hold dřevěné soše Peruna, který tu hlídá, nebo ho snadno obejít po lesní cestě v ne zcela dobrém stavu pro dobrou turistiku. Za Ropicí (1083 m n. m.) stezka dojde na téměř poslední výrazný vrcholek hřebene, a to Velký Lipový (999 m n. m.), na němž se stezka stáčí na sever a prudce po kamenité cestě klesá dolů až na rozcestník se žlutou turistickou značkou Pod Velkým Lipovým a následně až k vrchní části sjezdovky vedoucí z Příslopu (946 m n. m.), kde se charakter lesu pozvolna mění – je sušší, prosvětlenější a celkově působí více optimistickým dojemem v kterékoliv roční době. Na několika místech je vidět i na východe majestátní a populární Javorový (1031 m n. m.). Široká a kvalitní lesní cesta končí u Ropičky (918 m n. m.), pod níž se krčí tak trochu exkluzivní turistická chata určené jen pro objednané klienty, občerstvovací bufet je valnou část roku zavřen.

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Radostná procházka

Světlým lesem po červené turistické značce terénem „nahoru – dolů“ se dostaneme až na další turistickou chatu Kotař, která je zasazena do strmého svahu Lipí (902 m n. m.). Turistickou chatu je možné navštívit pro občerstvení, bývá ale velmi vytížená o víkendových dnech a často je nutné čekat dlouhou frontu u výdejního okénka. Červená stezka pokračuje lesy dále, míjí mnoho studánek a dochází až pod vrcholek Čupel (873 m n. m.), který těsně sousedí s vrcholkem Prašivá (843 m n. m.), na němž stojí stožár, z jehož patky jsou neskutečné výhledy na sever a severovýchod dolů do kraje, při dobrých podmínkách až do Polska.

Až se nabažíme výhledů, sestoupíme prudce dolů k poslední turistické chatě a restauraci na naší cestě – Na Prašivé, která se nachází na vrcholku Malá Prašivá (707 m n. m.) společně s kostelíkem sv. Antonína Paduánského, za nímž je perfektní výhled z průseku lesem na severozápad. Zajímavá stavba restaurace není sice tak útulná jako chata Ostrý, na které jsme dneska začali, nicméně poskytuje uspokojivé zázemí pro přespání, stejně jako několik jídel a základní sortiment pití. Neurazí – nenadchne.

Máme-li dostatek sil a nechceme-li již v Beskydech přespávat, táhne-li nás mocná civilizační síla domů, můžeme sestoupit po červené turistické značce prudce dolů směrem na Harendu, po fádní polní a asfaltové cestě přes několik menších vesnic a zástaveb dojdeme až na vlakovou zastávku do Dobratic pod Prašivou – je to víceméně první, nejbližší a solidní spojení do světa z tohto krásného koutu České republiky.

Trasa

Chata Ostrý – Kalužný – Ropice – Ropička – chata Kotař – Prašivá – Malá Prašivá (přibližně 15 km)