HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz KnihyNaHory.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Pískovec nakonec: jak (ne)lézt na písku

Pískovec nakonec: jak (ne)lézt na písku

Pískovec jsou naše malé hory a nejeden český alpinista či Himalájista vyrostl do „výšky“ na těchto skalách. Takže jestli nebudeme moci toto léto cestovat za horami, zůstaneme doma a bude nás to lákat právě do pískovcových skal. Proto si promrskáme pár pravidel tak, abychom skalám neubližovali anebo abychom nedostali od místních do řepy. Pár rad na začátek a pak nějaká „metodýka“, která by vám mohla bodnout!

Takže nejprve pár těch společenských pravidel:

  • Parkujeme, kde se má.
  • Jsme za dobře s domorodci.
  • Udržujeme pořádek = neděláme nepořádek. Co si do skal doneseme, to si i odneseme.
  • Nečůráme přímo pod skalami.
  • To velký děláme co nejdál od skal a vždy to řádně zahrabeme.
  • Podporujeme místní obchodníky, kempy a restaurace.
  • Pořídili jsme si ČHSku. Podporujeme tak i přejišťování a údržbu skal. Klidně si pořídíme i nezávislé členství = zůstaneme anarchisty.
  • Zdravíme se nebo alespoň na pozdrav odpovídáme.
  • Nepleteme si pískovcové skály s tělkou.

Pár technických věcí:

  • Nelezeme s máčem.
  • Nelezeme po dešti.
  • Nelezeme top rope, na rybu, na topinku, s horním apod.
  • Pro jištění používáme pouze fixní jištění nebo smyčky.
  • Partnerská kontrola je základ.
  • Kontrolní odsednutí dělá i Čok Horys!
  • Prodlužujeme jištění tak, abychom nedřeli skály.
  • Na vršcích dobíráme tak, abychom nenávratně nepoškozovali skálu.
  • Neupravujeme povrch skal.
  • Nerozděláváme u skal oheň.
  • Náš pes nemusí být kamarád se všemi lezci.
  • Ve vrcholových knížkách šetříme místem. Je to taková tradice.
  • Závady na jištění nebo na slaňácích hlásíme na ČHS nebo správci skal.

Prodlužování jištění (netáhne lano a šetříme povrch skály)

Přímým vedením lana bez tažení prvolezce k zemi navíc i šetříme povrch skály. A přitom stačí tak málo. Prodlužovat mezijištění. A to nejlépe pomocí šitých smyček, které můžeme mít uloženy na sedáku jako „alpské expresky“ nebo přes rameno sepnuté karabinou tak, že je vytáhneme i z pod smyček. U některých cest se vyplatí i dobrat u kruhu tak, aby lano u klasických výstupů, které vedou okolo celé věže, netáhlo a nedrhlo skálu.

Špatné vedení lana na písku
Špatné vedení lana na písku

Něco o zakládání smyček

Pozn. Nenechávejte smyčky v cestě jako „erárky“. Po čase ztratí svoji pevnost a brání založení nové. Buďte šetrní k hodinám a rozhodně na nich nevažte „liščí smyčku“. I při vytahování smyčky z hodin buďte něžní, abyste je co nejméně dřeli. Mějte na sedáku a přes rameno různé průměry smyček a naučte se odhadnout při zakládání tu správnou na „první dobrou“. Ušetříte tak čas a síly. Štouchadlo či šťáradlo mějte dřevěné nebo plastové, abyste opět šetřili pískovec. 

Ovazování hodin
Ovazování hodin

Prodloužené štandování

Takový častý nešvar na pískovcových skalách. Prvolezec často zasedne přímo ke slanění nebo k dobíráku a odtud jistí druholezce. Lano dře celý vršek skály. Dobírání je komplikované a komunikace vázne. Ještě horší už je snad jenom jištění do sebe – tedy do jistícího oka sedáku tak, že v případě odsednutí druholezce sedí jistič na vršku bez možnosti jakkoliv situaci řešit. A je stejně napnutý jako ten chudák za hranou.

Prodloužené jištění na věži
Prodloužené jištění na věži

Jak to udělat lépe?

Po cvaknutí dobíráku můžete pro prodloužený štand využít vlastní lano. Není třeba svazovat řetěz smyček. Do dobíráku nebo slaňáku cvaknete šroubovací karabinu a do ní vložíte lano buď s loďákem a odhadnete potřebnou délku lan k hraně věže, nebo použijete poloviční lodní uzel a k vhodnému místu na jištění (štand) se sami spustíte (přijistíte). A stále jste jištěni ze země = bonus tohoto řešení! Pak na vhodném místě k jištění druholezce zajistíte volný konec lana do jistícího oka sedáku buď karabinou s loďákem, nebo se přímo navážete. 

Pak už jen přes dva prameny lana vedoucího od dobíráku k vám uvážete na prusíkové smyčce „vánočku“ a do ní zavěsíte buď kyblík v „reverso“ módu, nebo HMS karabinu pro jištění polovičním lodním uzlem a takto jistíte druholezce. V momentě, kdy doleze k vám, můžete zajistit poloviční lodní uzel nebo uděláte za kyblíkem v reverso módu pojistku a druholezec takto zajištěn pomocí posouvání prusíku doleze či dojde na vršek k dobíráku či slaňáku a tam se zajistí odsedkou. A je to!

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: