Ostrava + cyklistika = Lysá hora

Každý, kdo bydlí v okolí Lysé hory (1323 m) a je nadšencem cyklistiky, ať už silniční nebo terénní, by měl aspoň jednou za život na tento vrchol vystoupat . Pojďme se na „beskydskou klasiku“ podívat blíže.

Příští rok má být dostavěna cyklostezka Ostrava-Lysá hora, která je v plánu již více než 15 let. V současné době chybí dostavět ještě dva úseky. Než se tak stane, mám pro vás alternativu.

Základní údaje

Délka: 126 km (včetně zpáteční cesty)

Terén: asfalt 126 km

Převýšení: cca 1850 m (včetně zpáteční cesty)

Délky trasy a převýšení se hned nelekejte. Jedná se sice o náročné stoupání, které pro mnoho z vás může skončit tlačením kola vedle sebe, ale nezapomínejte, že výlet si můžete rozdělit na dva dny a přespat v obcích Krásná či Raškovice. Ceny ubytování se pohybují mezi 240-300 Kč.

Trasa

Výlet můžete samozřejmě začít kdekoliv v Ostravě, ale já jsem si pro start vybral ostravskou ZOO, od které vede cyklotrasa „J“. Té se budete držet skoro deset kilometrů, než ji za Šenovem vyměníte za trasu „K“ a následně cyklostezku č. 6064 (úsek K – č.6064 je dlouhý jen 1,7 km a plynule na sebe navazuje).

Ve Vratimově si „nastoupíte“ na cyklostezku č. 6066. Po necelých pěti kilometrech přijedete do Řepiště. Tady cyklostezka č. 6066 končí tím, že narazí na křižovatku s trasou č. 6065. Na této křižovatce se dáte doleva. Dalším orientačním bodem na vaší cestě je obec Sedliště. V ní opět přijedete na křižovatku, tentokrát tří cyklostezek (6065, 6005 a 6063). Odbočíte doprava na č. 6005, která vás provede Frýdkem-Místkem až do Raškovic (obec v blízkosti Lysé).

Už „jen“ nahoru

Máte za sebou 43 kilometrů a kopce ve Vratimově, Sedlišti a Skalici. Dalo by se však říct, že to pořádné dobrodružství teprve začíná. Cyklostezky necháme cyklostezkami, protože přímo na Lysou žádná nevede, zatím.

Projedete Raškovicemi (nadmořská výška 395 m) a na jejich konci se dáte (za obchodem Jednota) doprava na Krásnou. Po 600 metrech se dáte doleva opět na Krásnou. Teď už to bude jen do kopce. V podstatě není kam odbočit, a to až do Papežova (8 km od Raškovic), kde začíná příkré stoupání na Lysou.

Tady už nepotřebujete žádný podrobný popis. Prostě pojedete za nosem a to je logicky směrem nahoru. Lýtka vás budou pořádně pálit a možná budete přemýšlet nad tím, že to otočíte, ale věřte mi, stojí za to vyjet až nahoru!

Sjezd

Při sjezdu buďte opatrní. Výjezd na Lysou je některým zásobovacím vozidlům povolen. Na bezpečnosti moc nepřidají ani díry v cestě, kterých je požehnaně. Tyto skutečnosti zážitek ze sjezdu trochu srážejí, s Pradědem se požitek ze sjezdu nedá porovnat, bohužel.

Ať už jste si vybrali jednodenní či vícedenní variantu, každopádně se běžte v horkých letních dnech osvěžit na splav v Raškovicích, který se nachází v blízkosti mostu přes řeku Morávku. Pokud pojedete směrem od Lysé, tak se před mostem dejte doleva. Po 900 metrech je odbočka doprava k velkému firemnímu parkovišti. Asfaltová cestička vás z parkoviště dovede až ke splavu. Na něm si můžete užít vždy chladnou vodu a skoky z cca 4 metrů.

Celou trasu je možné jet i na silničním kole.