Osamělý výšlap – na rychlebský Smrk přes Lesní bar!

Jak spojit příjemné s užitečným? Ve vedrech, jaká byla (a očekáváme-li takováto ještě dále v létě), například tím, že vyrazíme do Rychlebských hor, konkrétně do lesního baru na vychlazený nápoj a pečený „buřt“ a následně nahoru na Smrk (1125 m n. m.) za turistikou opuštěným krajem!

Téměř na konci světa

Celodenní pohodový výlet začíná ve velmi poklidné vesnici – Horní Lipová, kam lze dojet buď autem, nebo také vlakem, pokud jsme milovníci vyhlídkových jízd po kraji. Dokonalé. Od vlakové zastávky sejdeme několik desítek metrů po asfaltové cestě dolů ve směru modré turistické značky, ale poté nepokračujeme v jejím severovýchodním směru (doprava), ale u vzrostlé lípy uhneme po „neznačené“ asfaltové silničce doleva. Hojné značení dřevěných ukazatelů s nápisem „Lesní bar“ nám nedovolí zabloudit.

Z asfaltové cesty odbočíme po několika minutách chůze doprava, na sever, na horší lesní cestu, stále ale sjízdnou automobilem (cesta je však přístupná pouze lesníkům či autům s povolením), a vydáme se po ní do smíšeného lesa poskytujícího příjemný stín. Cesta – také cyklostezka – lehce stoupá, podél ní je několik odpočívadel a také dětských „přírodních“ atrakcí zřízených pro zabavení dlouhé chvíle.

Po necelých 3 kilometrech chůze, tedy sympatické půlhodině čistého času, se dostaneme do prudké zatáčky lesní cesty, u níž stojí velký dřevěný altán, hoří oheň, je rozeseto mnoho laviček, stolů a dětských židlí, můžeme pozorovat čirý turistický – rodinný ruch! Místo, kam jsme došli, se nazývá „Lesní bar“ a na našem webu jsme se mu již věnovali – taková unikátní záležitost by totiž žádnému turistickému serveru neměla uniknout! Nyní ale také přinášíme ještě více fotek z tohoto sympatického místa:

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Po pohodě do akce!

Až se občerstvíme, dáme chlazené pivo, limo nebo opečeme na ohni pořádný „buřt“ či dokonce sníme dokonalou sladkou trubičku – kremroli, můžeme pokračovat dále za hlavním turistickým cílem našeho dnešního výšlapu. Jak jinak než do kopce! Téměř kilometr pochodu do prudkého kopce podél potoka, přes kořeny a kameny po stezce nás dovede až na lesní cestu, vedle níž je umístěn druhý z „lesních barů“, a to ten Horní. Z tohoho místa lze dojít na nejvyšší místní horu Smrk (1125 m n. m.), kam míříme, přímo nahoru po znatelně vyšlapané cestě a napojit se výše na značenou cestu, nebo jít „okolo“, což je varianta příjemnější a nabízí minimálně jeden výhled na severní svahy Hrubého Jeseníku, nad Ramzovou.

Asfaltová cesta, zároveň cyklostezka, lehce stoupá pod Luční vrch (995 m n. m.), kde je rozcestník a odkud se vydáme po pěkné lesní cestě prudce na západ (doleva) ve směru útulny Mates, u níž se napojíme na žlutou turistickou značku; cestou lze pozorvat v průzoru mezi stromy i nedaleká polská Otmuchowská jezera v rozpálené nížině. Od útulny je to na Smrk (1125 m n. m.) již jenom kilometr, za deset minut můžeme sedět v dřevěném „altánu“ pod vrcholkem, dívat se na ne tolik vzdálený Kralický Sněžník (1424 m n. m.), hřeben Rychlebských hor vedoucí na sever a na hraniční kámen vymezující náš stát vůči polskému. Při plných silách se lze vydat i výše do lesa na „pravý“ vrchol, výhledy jsou ale ještě omezenější než od altánku. Bohužel.

Zpátky se vydáme stejnou cestou k útulně Mates, poté pořád po žluté značce sklesáme níže až ke Třem studánkám k rozcestníku s modrou turistickou značkou vedoucí do údolí do Horní Lipové, což je náš směr.

Modrá turistická značka vede na jihovýchod, doprava, klesá mezi stromy prudce dolů a ústí na otevřené mýtině, strmě klesá ještě níže až na asfaltovou cestu, kterou není žádná jiná než ta s cyklostezkou, po níž jsme již několikrát šli v jiném úseku. Naše stezka ale cestu pouze protíná, turistická značka mizí hned pod příkopem v lese a možná nás i trochu nemile překvapí, neboť bývá velmi často „zaplavena“ okolo tekoucím potůčkem, který se neudrží v korytě a teče, kudy se mu zamane. To je nepříjemné především proto, že nelze moc dobře jít „jinudy“ a vodou či bahnem se musí hledat nejpříjemnější cestička. Nejedná se ale o celou cestu dolů v tomto stavu, pouze několik pár desítek metrů dlouhých úseků. Ani to nám ale nemůže zkazit náladu z tak opuštěné a klidné krajiny, navíc přes menší mostek dojdeme opět na lesní cestu k Fořtově smrku, jednomu z nejvyšších známých stromů v Olomouckém kraji, opravdu majestátní kousek.,okolo 44 metrů výšky!

Naposledy se rozlučme s přírodou a po lesní cestě dojděme až na kraj Horní Lipové k několika chatám, aglomerace začíná, cesta se zlepšuje, kontejnery. Za železničním mostem, pod nímž projdeme a nasajeme chladný vzduch do plic, se cesta už jenom jednou stočí a objevíme se zpátky u křižovatky nedaleko železniční stanice.

Krásný výlet nádherným koutem!

Trasa

Horní Lipová – Lesní bar – útulna Mates – Smrk a zpět – Tři studánky – Fořtův smrk – Horní Lipová (cca 12km)

(Výlet lze aplikovat i v opačném směru a končit „v baru“, tuto variantu ale doporučujeme pouze v případě, že máte v kolektivu zodpovědnou osobu, která všechny účastníky včas „vyvede“ na cestu domů …)