Okolo skalních měst cestička: Z Janovic do Teplic nad Metují

Pokud jsme poněkud unaveni náročným zkoumáním skalních labyrintů, roklin a vyhlídkových vrchů, přijde nám možná vhod pohodlná odpočinková trasa, při níž se od skal sice příliš nevzdálíme, ale přesto je budeme sledovat s určitým odstupem. Vede po obvodu Adršpašského a Teplického skalního města, v první části nabídne zajímavé výhledy, ve druhé příjemné putování údolím Metuje. S výjimkou krátkého výstupu k Liščímu sedlu nás nečeká žádné stoupání, trasa vede po kvalitních cestách, částečně i po silnici. K návratu můžeme použít železnici.

Janovice, žel. stanice – Liščí sedlo 1,5 km – Pod Starozámeckým vrchem 6 km – Dolní Adršpach 7 km – Adršpach, žel. stanice 8 km – Dolní Mlýn 10,5 km – Bučnice, autokemp 11,5 km – Teplice, hotel Orlík 12 km – Teplice nad Metují 14 km

Od žel. stanice Janovice půjdeme po červené značce krátce po silnici směřující do Hodkovic (ves uličního typu s kaplí z r. 1862). Značka brzy odbočí k východu a vystoupá k rozcestí v Liščím sedle. Setkáme se tu se žlutou značkou, která vede přes Skály do Teplic a pod Ostaš. Od rozcestí jde naše červená vpravo, většinou při kraji lesa, z nejvyššího místa se otevírají pěkné pohledy* na zalesněné vrcholky Teplicko-adršpašských skal i na opačnou stranu, na hřeben Závory. Místem, kde stávala osada Kalousy, sestupujeme lesem k Metuji, která pramení u nedalekého rybníka. Pokračujeme krajem lesa s pěknými výhledy k Hornímu Adršpachu a na Hraniční hřbet, mineme dvě žlutě značené odbočky ke hradu Adršpachu. Pak sestoupíme k železniční trati a po silnici projdeme Dolním Adršpachem*.

Mineme zámek, hotel Skalní město a odbočku k železniční stanici, pak se silnice stočí vlevo pod zalesněné Jižní věže Křížového vrchu. Mineme odbočku silnice do Zdoňova, pak se vozovka přiblíží k železniční trati a k Metuji. U samoty Dolní Mlýn jdeme ze silnice vpravo přes trať, pak krátce podél kolejí a znovu vpravo po mostě přes řeku do osady Bučnice*, dnes místní části Teplic nad Metují.

Osada, kterou tvoří stavení, rozptýlená po obou březích Metuje, se poprvé připomíná v r. 1677. Dochovalo se tu několik pěkných roubených staveb z 19. stol. Za Bučnicí jdeme po široké cestě při kraji lesa, mineme vyústění zalesněné skalnaté Petrovy rokle a dostaneme se k bučnickému autokempu. Zleva se přidá žlutá značka. Nad pravým břehem Metuje kolem hotelu Orlík, kde je vstup do Teplických skal, pak Střmenským Podhradím a částí Kamence dojdeme do centra Teplic nad Metují. Odtud můžeme zamířit vlevo po modré značce k železniční zastávce, nebo pokračovat dále po téže značce Dolními Teplicemi k železniční stanici (2 km).

(Doporučujeme průvodce Teplicko-Adršpašské skály a Broumovsko ze Zelené edice)