Odkaz pana Olbrama

Příjemná, nenáročná trasa, ideální typ na polodenní výlet. Seznámí nás s horním, romantickým tokem Plenkovického potoka i s některými pozoruhodnými historickými památkami. Současně budeme mít možnost se i vykoupat nebo si zahoubařit. Stoupání nás čeká minimálně, také terén je vesměs dobře schůdný.

Olbramkostel, ležící při státní silnici ze Znojma na Jihlavu, patří k velmi starým obcím. Silnice bývala před staletími frekventovanou zemskou stezkou a někdejší osada žila z čilého ochodního ruchu. Ve svém poněkud neobvyklém názvu uchovala jméno svého zakladatele – Olbrama. Ten bude zřejmě totožný s panem Volframem, královským purkrabím na Vranově, který již před polovinou 13. století založil nedaleký hrad Šimperk. Stal se zakladatelem i zdejšího kostela Nanebevzetí P. Marie , v jádru pozdně románské stavby s pozdně gotickými a barokními úpravami, stojící v jihozápadním cípu zdi. Vedle kostela v zahradě je i pozdně barokní fara z konce 18. století. Spolu s kostelem založil pan Ol¬bram-Vol¬f¬ram i proboštství a klášter, zaniklé v r. 1527. Posledním proboštem byl známý humanista Jan Skála z Doubravy, autor Kroniky české (Historia regni Bohemiae), která je pokračováním Hájkovy kroniky.(Stravování: občerstvení denně 9–22 h.)Od kostela, kam nás od žel. stanice dovede modrá značka, (2km) půjdeme po značce zelené. Sestoupíme k potoku a pokračujeme podél jeho břehu silničkou, mineme dlouhý a úzký rybník Neplech, přes jehož horní konec vede lávka ke skupině chat, a vstoupíme do brány autokempu . Je majetkem obce, která jej také provozuje. Kromě prostoru pro stany a karavany, vybaveného elektropřípojkami, jsou tu i chatky, restaurace, smíšené zboží, cukrárna a videoherna (v provozu od 1. 5. do 30. 9.). Na rozcestí pod hrází rekreačního Nového rybníka, jehož břehy obklopují chaty a kde je i oblíbené koupaliště, zahneme vlevo přes potok a kolem chat dojdeme k lesu. Chví-li sledujeme břeh rybníka, pak jde-me vlevo vzhůru, na prvním rozcestí vpravo. Značka nás vede bez větších výškových rozdílů stále lesem, několikrát změní směr, překoná bahnitý úsek a dostane se k turistické orientaci před hradem Šimperkem. K hradu vede přes paseku významová odbočka.

Šimperk , zvaný také Šimberk nebo Šenkenberk, patří k nejstarším hradům v oblasti. Vznikl pravděpodobně již v polovině 13. století, i když první zmínka o něm je až z r. 1325. Na počátku 15. století patřil moravskému markraběti Joštovi. Zřejmě za válek česko-uherských ve 2. polovině 15. století byl pobořen a zůstal pustý; poprvé se tak připomíná v r. 1517. Stával na skalnatém návrší, ze tří stran obtékaném Plenkovickým potokem, od planiny na východní straně jej odděloval hluboký příkop. Ten dělil i hrad a předhradí. Na nevelké prostoře se dochovaly zříceniny obvodových zdí a malý zbytek stavby, snad paláce. Z hradiště je pěkný pohled do zalesněného údolí po¬toka.Vrátíme se k hlavní cestě a pokračujeme po zelené značce dost strmě klesající pěšinou hradním svahem k hrázi velkého rybníka Vlkov. Je to nádherné místo, rybník patří k nejhezčím na Znojemsku, je ze všech stran obklopený lesem, od východu spadají do vody prudké, skalnaté svahy. Má plochu 10 ha a byl součástí obranného systému Šimperka. Přejdeme po hrázi, porostlé starými duby, a zahneme vlevo. Značka sleduje břeh rybníka (nedávno byla nově vyznačena v kratším směru po široké cestě, my se však raději přidržíme té původní kolem vody), pak se stočí vpravo k cestě, na dalším rozcestí vlevo. Asfaltovou silničkou dojdeme ke křižovatce cest u osamělého objektu, kde silničku opustíme a půjdeme vpravo do lesa. Pěkná, po¬hodlná cesta se postupně přiblíží železniční trati, zprvu sleduje patu ¬náspu, pak pomalu vystoupá nad kolejiště. Nepřehlédneme, že značka po čase odbočí vpravo na širokou pěšinu, projde hustým lesem a na¬konec vyústí na cestě, která nás dovede ven z lesa na okraji vsi Šumná, založené na sklonku 18. stol. na místě vykáceného lesa. Projdeme složištěm dřeva k silnici a po ní kolem rozlehlého areálu ¬zdejší pily, vlevo přes trať a vzápětí vpravo k železniční stanici . ¬Šumná leží na trati 241 Znojmo–Okříšky, stejně jako stanice Olbramkostel.

(Doporučujeme průvodce Podýjím a Znojemskem ze Zelené edice.)