Nekonečnými beskydskými lesy na chatu Ostrý

Jednou z beskydských chat, kterou by měl člověk nejen navštívit, ale strávit v ní i noc, je určitě turistická chata Ostrý (954 m  n. m.), krčící se pod stejnojmenným vrcholkem (1044 m n. m.). Procházka k ní nekonečnými beskydskými hvozdy stojí za to!

Auto nechte doma a užijte si klid přírody!

Na samotném konci naší republiky, kde končí státní hranice a začíná země Slovenska, vystoupíme z vlaku ve vesnici Mosty u Jablunkova. Sejdeme z nástupiště do podchodu, projdeme na druhou stranu za koleje a navážeme na červenou turistickou značku, které se budeme chvíli držet. Stezka ihned začíná stoupat a končící zástavbou opouští vesnici, vstupuje do lesa a přes Podlesí a studánku pod Kyčerou dochází až k prvnímu záchytnému bodu – turistické chatě Skalka (911 m n. m.) pod stejnojmenným zalesněným vrcholkem (932 m n. m.), kterou v posledních letech opravili a vyrostla tak na hřebeni Beskyd jedna z nejpříjemnějších chat vůbec, podívejte se sami! Odtud pokračujeme ještě chvíli dále na zápda po červené značce až pod vrcholek Kostelky (962 m n. m.), na němž stojí známá chata Severka, ale až k ní chodit nemusíme, pokud nemáme vážný důvod.

Protneme několik sjezdovek a po jedné z nich se můžeme vydat zprudka dolů, nebo je ještě možné dojít o kus dále na modrou turistickou značku a jít „okolo“ – po svažujícím se zarostlém hřebeni dolů do údolí řeky Lomné. Výběr bude určitě záležet na počasí. Cesty jsou obě stejně namáhavé a dlouhé, jedna tedy vede zmíněným hřebenem, druhá – po sjezdovce – nabízí sestup ke skiareálu a následný pochod po lesní asfaltové cestě do Dolní Lomné. Obě varianty se potkají u areálu Matice Slezské. Nejen tento areál je dobré si prohlédnout, kdo holduje gastroturistice, určitě ocení i zdejší cukrárnu/kavárnu, která nabízí velmi potěšující sortiment pro unavené nohy chodce a jeho možná po kopci trochu znavenou duši.

Projdeme napříč na sever Dolní Lomnou a po stoupající lesní cestě stále po modré turistické značce se vydáme směrem k Polaně. Cestou jsou krásné výhledy na protější svahy, odkud jsme přišli, dolů na řeku Lomnou a na část Horní Lomné. Neskutečně krásný kout Beskyd! Cesta nekompromisně stoupá a ústí na hřebeni v sedle pod Malou Kykulou (789 m n. m.), na několika metrech otevřené louky mezi lesy. Vyměníme modrou turistickou značku za barvu zelenou a pokračujeme ještě několik set metrů vzhůru k turistické chatě Kozubová (956 m n. m.), pod stejnojmenným vrcholem (981 m n. m.) se zamčenou rozhlednou a kaplí sv. Anny (960 m n. m.). Rozhlednu se vyplatí navštívit za příznivého počasí, klíče jsou k půjčení na chatě – nevynechejme!

Prohlédněte si všechny fotografie k článku…

Poslední kroky (věčně) rozbahněným lesem

Pokračujme po žluté turistické značce přes samotný nevýrazný a zarostlý vrcholek Kozubová (981 m n. m.) a pozvolna dolů lesem pokračujme až na lepší cestu vedoucí k turistické chatě Kamenitý (800 m n. m.). Odtud jsou rovněž pěkné výhledy na jih na další část Beskyd a na jejich pohraniční hřeben. Po žluté turistické značce stoupáme lehce vzhůru a opět temným lesem dojdeme k dalšímu rozcestí – Babímu vrchu. Odtud bývá stezka mnohdy velmi podmáčená, rozbahněná a projít ji bývá zážitek, kdo dojde suchou nohou, vyhrává!

Odbočíme v našem směru vpravo, na sever, po červené turistické značce přes vrcholek Kalužný (994 m n. m.) na stejnojmenné rozcestí, z nějž uhneme na modrou turistickou značku a poměrně špatnou cestou dojdeme několik kilomterů víceméně po rovině až k vrcholu Ostrý (1044 m n. m.), pod nímž je ve svahu kopce usazena stejnojmenná turistická chata (954 m n. m.). Ta je světlou výjimkou v rámci českých chat – příjemná obsluha, ne zcela vysoké ceny a milé prostředí dělá svou kombinací z tohoto útočiště místo, z nějž nebudete chtít odejít. Nevěříte? Přesvědčte se sami vlastní návštěvou, nebo napište svou minulou zkušenost nám všem!

A příště se vydáme po hřebeni zase dále!