Nafukovací kánoe

Nafukovací kánoe

Nafukovací kánoe jsou dnes neodmyslitelnou součástí vodáckých radovánek. Nadobro už zmizely nedůvěřivé pohledy „letních“ vodáků putujících po řekách na zalátaných vertexkách roztodivných jmen či vratkých vydrách přetížených konvemi. Vývoj v technologiích a zpracování nafukovacích lodí se posouvá poslední sezony výrazně kupředu a trh se začíná plnit širokou nabídkou všemožných kánoí vylepšených nebo nových typů.

Nafukovačky už tedy nejsou dávno známkou mastňáků a paďourů rozvalujících se na měkkých barumkách. Už legendární Pálava, vhodná pro vodní turistiku i sportovnější ježdění, se stala skvělou alternativou laminátových lodí. Další, novější modely nafukovacích kánoí začínají splňovat nejnáročnější potřeby vodáků. Tvary a vnitřní prostor umožňující naložit lodě bagáží předurčují některé typy k turistickým až expedičním výpravám na klidnější, ale i tekoucí peřejnaté řeky. Sportovněji konstruované kánoe dovolují pádlistům splouvat „nalehko“ i toky vyšších obtížností. Nafukovačky se oproti laminátkám výborně transportují a není problém vzít si loď třeba na dovolenou k moři nebo k babičce na víkend a za chalupou si „šoupnout“ nějaký krátký výlet po řece. I když se dá velmi jednoduše proříznout, při troše opatrnosti a péče vydrží daleko víc než „skleněná kánoe“. V neposlední řadě jsou nafukovačky mnohem stabilnější a v peřejích mnohem hodnější, i když pomalejší oproti laminátkám. Výborné právě díky své „hodnosti“ jsou pro dětské tábory a školní vodácké kursy. A – kruh se uzavírá – lépe se v nich rozvaluje a paďouří.

Konstrukce vs. jízdní vlastnosti

Konstrukce nafukovacích kánoí bývají nejčastěji tvořeny třemi nafukovacími komorami. Jsou to dva boční (obvodové) válce a nafukovací dno. Obvodové válce jsou hlavní nosnou a bezpečnostní částí člunů. U kánoí  se průměr obvodových válců pohybuje ve většině případů od 20 do 40 cm. Kromě toho, že určují výšku, délku a tvar „paluby“ lodí, podtrhují  turistický i sportovní potenciál, jejich velikost a celkové tvarování ovlivňují to, jak mnoho se člun zalévá vodou při jízdě v peřejích a do značné míry rozhodují o rychlosti a celkové stabilitě lodi. Dalším rozhodujícím faktorem je usazení dna vzhledem k nosným válcům. U některých lodí je nafukovací dno vlepeno na spodek nosných válců, po nafouknutí je vyboulené dolů. To snižuje stabilitu, ale naopak zvyšuje pohyblivost a mírně i rychlost lodě. Nafukovací dno vlepené na vnitřní část nosných válců má, v závislosti na konstrukci jeho vzduchových komor, většinou větší tuhost, i po nafouknutí zůstává ploché nebo mírně vyboulené dovnitř, a na úkor rychlosti tak přispívá k vysoké stabilitě. Někdy je nafukovací dno vyměnitelné nezávisle na ostatních částech člunu (šněrování), u některých typů je vyjímatelné dno chráněné zespodu jednoplášťovým spojením bočních válců. Ale nejen průměry, tvar a délka nafukovacích komor rozhodují o jízdních vlastnostech kánoí.

Důležitá je i vnitřní konstrukce lodí. To už souvisí  s použitým materiálem.  Některé materiály jsou pevnější, jiné pružnější a ne každý  lze konstrukčně použít stejně a tak, aby maximálně odolával zatížení a přitom zachovával co nejlepší jízdní vlastnosti lodí. Záleží na typu a síle použité tkaniny (nejčastěji PES – pevnější a dražší, méně se používá PA – pružnější, levnější) i na typu a složení nánosu zajišťujícího nepropustnost. První skupinou nánosů jsou materiály na bázi PVC, u nás např. Valmex nebo Mirasol gramáže nejčastěji 1 000 až 1 500 g/m². Druhou skupinou jsou „sendvičové“ materiály na bázi gumy, např. u nás známý Nitrilon nebo pro profesionální použití různé varianty Hypalonu, který je považován za nejkvalitnější a nejodolnější směs materiálu (je složen z vnitřní vrstvy neoprenu a vnější krycí vrstvy s obchodním názvem Hypalon). Odolnost materiálu proti oděru, případně jeho stabilitu vůči UV záření je možné zlepšovat různými dodatečnými povrchovými úpravami (např. PU nátěrem) nebo vícenásobným vrstvením vlastního materiálu.

Vybavení, doplňky, vychytávky

Samotná kánoe nejsou ale jen obvodové válce a dno. Do celku jí chybí ještě spousta malých doplňků a vybavení, lišících se opět podle typu a v neposlední ředě výrobce. Odnímatelné sedačky jsou připevňovány většinou prošněrováním, u některých kánoí rychlejší variantou – šrouby. Typově se liší šířkou plochy, skosením do stran plochy a z toho vyplývajícím nakloněním sedačky dopředu pro pohodlnější záklek. Z používaných materiálů jmenujme plastové sedačky nebo dřevěné sedačky z překližky, které se ale při nešetrném zacházení můžou zlomit. Plastové jsou zase při vysokých teplotách vystavovány nebezpečí prosednutí nebo ohnutí. Sedačky jsou připevňovány k úchytům na vnitřní straně obvodových válců a mnohdy svým vyvázáním ovlivňují tvar celé lodi. Je tedy dobré je instalovat ještě před nafouknutím kánoe. Vyvázání sedaček je dané výrobcem; v lepších případech umožňují úchyty vyvázat sedačku v podélném směru posunováním do různých poloh, a tím optimálně vyvážit loď vzhledem k váze pádlistů. U některých typů kánoí je možné přidat jednu sedačku jako „porcelán“, vhodnější je ale dítě nebo třetí osobu v lodi posadit (kvůli snížení těžiště osoby a následné lepší stabilitě) na dno nebo na malý nafukovací polštář. Při transportu je dobré sedačky vyndávat pro snazší zabalení a menší objem výsledného zavazadla.

Většina kánoí už dnes bývá vybavena samovylévacím systémem. Samovolné vylévání, potažmo jeho rychlost je důležitou a žádanou vlastností, která se uplatní zejména při splouvání peřejnatějších úseků, kdy je loď více zalévána vodou. Nejrozšířenější možností se zdá uzavíratelný odtokový rukáv v zadní části kánoe. Při zalévání kánoe vodou se nechává rukáv volně „vyvlátý“ a voda tímto otvorem vytéká z lodě. Na klidnější  turistické plavby jde rukáv částečným smotáním a zapínací sponou vodotěsně uzavřít, a vytvořit tak „suchou loď“.  Pro jízdu v peřejích bývají nafukovačky vybaveny bezpečnostními fixačními popruhy, které slouží k pevnějšímu a stabilnějšímu posezu a ke kontaktu pádlisty s lodí.  Na dně jsou mezi nohama jezdce připevňovány systémem všitých nebo vlepených úchytek, popřípadě kovovými D kroužky, v bocích pak prošněrovány spolu se sedačkou. Jsou vybaveny rychle rozepínatelnou plastovou sponou. Opět je dobré, když jsou tyto popruhy nastavitelné. Po obvodu člunů prochází řadou úchytů bezpečnostní lano. Mezi doplňkovou výbavu bývají také přidávány různé popruhy, úchytky či síťové systémy pro přichycení větší bagáže, ale i menších nezbytných drobností.  Důležité je správně si vybrat loď odpovídající našim potřebám a zájmům.

Vodák se stará, vodák má

Po nákupu vhodné nafukovací kánoe je důležité přečíst si návod k použití. Většina výrobců se neomezuje pouze na suchý technický popis, ale přihodí spoustu užitečných rad o ošetřování lodi, opravách či uskladnění. Maximální provozní tlak nafukovacích lodí bývá okolo 0,02 Mpa nebo chcete-li 0,25/0,3 baru. Zvýšením teploty okolního prostředí například vlivem slunečního záření může dojít až k několikanásobnému zvýšení tlaku v komorách člunu. Proto výrobci doporučují po vytažení lodě z vody odpouštět vzduch z komor, a předcházet tak jejich případné destrukci. Musíme předcházet mechanickým poškozením při jízdě, ale i při manipulaci na břehu. Každé nafukovací plavidlo je náchylné k proříznutí ostrým předmětem, tudíž není dobré nafukovat loď na parkovišti plném střepů nebo na rozpálených asfaltových plochách a následně s ní smýkat k řece. V neposlední řadě lodi neprospívá  sluneční UV záření. Stejně tak některým lodím vadí i nadměrný chlad. Jedná se zejména o lodě z PVC, jejichž materiál při velmi nízkých teplotách tvrdne a povrch může praskat.

Důležitou kapitolou v údržbě lodí bývá její transport na místo použití. Většina kánoí je dodávána v transportních obalech, které loď chrání před oděrem. Z vlastní zkušenosti nedoporučuju při transportu loď zbytečně zatěžovat a dávat si pozor, co k lodi do kufru auta nebo do batohu přidávám. Také je dobré zavíčkovat všechny ventily, které pak budou k lodi hodnější a méně náchylné na případné rozmáčknutí nebo rozšlápnutí. Větší trhliny a defekty se nesnažte opravovat sami, ale svěřte svého miláčka do rukou odborníků. Loď při delší zahálce skladujte nejlépe polonafouknutou na suchém místě na rovné čisté podložce, nebo i zavěšenou. Nedovolí-li vám to podmínky, alespoň jednou za čas se jí věnujte, rozbalte ji a nafoukněte. Po každém pádlování před zabalením nechte loď osušit a zbavte ji drobných nečistot, kamínků, větviček a listí. Nebude-li k tomu příležitost, učiňte tak hned, jak to bude možné. Dobrým zacházením se dá životnost lodi znatelně zvýšit.

© Svět outdooru, srpen 2009, článek byl převzatý z ročenky Malý Průvodce 2008, text Tomáš Fantomas Svoboda, foto Honz Novotný

Placené odkazy k tomuto článku:
Lodě GUMOTEX, kvalitní lodě přímo od výrobce – www.nafukovacilode.cz
Navštivte nový e-shop GUMOTEX, kde pohodlně nakoupíte lodě GUMOTEX s veškerým příslušenstvím.
BOATPARK – široký výběr nafukovacích lodí od firem Gumotex, Sevylor, Zodiac a Honda.
Značkový SERVIS lodí Gumotex, provádíme též servis lodí Zodiac, Sevylor, Honda, Rob Fin a Rio.
Zde může být váš odkaz! Napište nám.

Zkušenosti čtenářů

Flavius

Docela bych nedoporučil používání popruhu, kterým se přiděláváte k sedačce (pomáhá to při výklonu etc). Kamarád se na řece udělal, nějak se v něm šprajcnul a začal se topit. Měl štěstí, že se mu podařilo ten popruh utrhnout – fakt nevím, jak to zvládl, přetrhnout asi 8 cm široký kus gumy na té Pálavě – holt bojoval o život. Možná ho měl špatně přidělaný, to už se nezjistí, ale stalo se – tak si na to dejte bacha.

nezadán

.
Mali sme a máme gumené nafukovacie kanoe a teraz som si kúpil starú kanojku pre 3 osoby s komorami v predu a v zadu a som nadmieru a očakávania spokojný aj so stabilitou aj s odolnosťou pri ťahaní prevážaní na brehu. Negatívom je dĺžka – 4,8m ale unesie ju a zmestí sa na strešný nosič auta – 43kg., takže poho ! Určite laminát ! nová stojí cca.17k Kč. (….plast sere? a podobné fi.) táto stála 5700Kč.
.

Tomáš

Pokud máte zahrádku na autě, tak se dá koupit držák na loď.

Karel

A kde bych ho přesně koupil? já jsem ho ještě nikde neviděl.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: