HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Muselo dojít k tolika smrtelným tragédiím v lavinách a sněhu kolem sedla Thorong La? Nemuselo

Muselo dojít k tolika smrtelným tragédiím v lavinách a sněhu kolem sedla Thorong La? Nemuselo

Na treku kolem osmitisícové Annapurny došlo po neobvykle masivním říjnovém sněžení a následným lavinám k úmrtí několika desítek trekařů. V televizi a na internetu byly přímé záběry z oblastí, kde k neštěstím došlo, a to včetně přímých vstupů od zúčastněných osob.

Z většiny vystoupení a článků na první pohled vyplývalo, že za tragédie může jen a pouze cyklón Hudhud a samotné sedlo Thorong La. To je pravda jen částečně, když následkem cyklónu spadlo v krátké době enormní množství sněhu na části okruhu kolem Annapurny, která je obvykle bez sněhu. ALE, většina mrtvých si za to mohla sama svou nedisciplinovaností a zanedbatelnými zkušenostmi s pohybem v horách.

V článcích a televizních vystoupeních byli lidé pohybující se na treku kolem Annapurny často bezdůvodně označováni za horolezce, i když se jedná o přechod nalehko v převážně lehkém terénu. Jedinou těžkostí na tomto treku bývá pouze sedlo Thorong La a sníh v jeho okolí, neboť sedlo je 5416 metrů vysoko.

Do Himalájí jezdí čím dál tím více lidí, a mezi nimi nezadržitelně roste i počet těch, kteří nemají sebemenší zkušenosti s pohybem v horách. Mnohdy jim navíc chybí i základní vybavení do vysokých hor, kde může být sníh a led. K tomu se přidává velká chyba přímo v Nepálu, kdy s vidinou vydělání velkých peněz velmi narostl počet nových agentur. Bohužel, ve většině z těchto nových agentur jsou znalosti a zkušenosti těchto lidí téměř nulové.

Klienti se snaží mít vše využito do posledního okamžiku a předem ani nepočítají s možností rezervního dne nebo úplné změny trasy výletu kvůli změně počasí, lavinám, apod. Na trek tak vyráží na přesný počet dnů, po který má trek za ideálních podmínek trvat. Kombinace těchto okonlostí ve svém výsledku nutí trekaře, aby šli za každého počasí bez ohledu na jeho vývoj a vlastní bezpečnost. Tito trekaři navíc hrozí nezkušeným průvodcům a nosičům, že pokud nebudou pokračovat, tak jim nezaplatí.

V době, kdy napadlo velké množství sněhu na jedné straně Annapurny, jsme byli několik málo kilometrů vzdušnou čarou daleko. O sněhových bouřích ani nebývale vysokému přívalu sněhu jsme na naší straně kopce nevěděli vůbec nic.  Z jedné strany Annauprny byla sněhová čára kolem 3700 metrů, z druhé byla o kousek níže. V nižších nadmořských výškách 36 hodin nepřetržitě pršelo, z čehož i méně zkušený jedinec může usoudit, že s přibývající výškou se déšťové srážky změní na smíšené a ještě výše sněhové. Vyrážet ve tři hodiny ráno z Thorung Phedi ve výšce 4450 metrů, kde byloa asi 60-70 cm sněhu, do sedla, které je o tisíc metrů výše, bylo nesmyslné. V sedle bylo v tu dobu kolem dvou metrů sněhu. Ubytování v Thorung Phedi je absolutně bezepčné, a odtud stačí během jednoho dne sestoupit pod hranici sněhu a vrátit se stejnou cestou zpět.

V tomto konkrétním případě treku kolem Annapurny stačilo ve většině případů počkat na místě přenocování na zlepšení počasí. Během dvou dnů napadlo velké množství sněhu, kdy místy ho bylo i dva metry. V takovém případě jsou dvě možnosti. Pokud se nacházíte v sedle Thorong La počkat na místě na zlepšení počasí a nesnažit se prohrabávat hlubokým sněhem za špatné viditelnosti někam do neznáma. Druhou možností v údolí pod sedlem, kde bylo málo sněhu, se otočit a vrátit se stejnou cestou zpět. To se ale nikomu nechce, neboť polovinu treku jdete do sedla Thorong La ve, a druhou polovinu z něj sestupujete. Pokud by se trekaři na místě řídili jednou z těchto možností, počet obětí by byl minimální.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: