Lehký výstup od pramene Soči na planinu Zapotok

Přirozeným východiskem pro vý­stup na Planinu Zapotok, stejně jako pro další výlety v této oblasti, je chata Koča pri Izviru Soče, respektive Flori – usedlost na konci silnice pokračující okolo chaty údolím.

Popis trasy

Zde je možné zaparkovat a vydat se dále údolím podél vyschlého koryta potoka, nazvaného výstižně Suhi potok. Po 1 km cesta končí a značená stezka přechází přes koryto na jižní stranu údolí. Před koncem údolí se obrací do severního úbočí masivu a mění se v horskou pěšinu (místy zajištěnou) stoupající v zákrutách až na Planinu Zapotok.

Na planině najdeme zelené louky, původní usedlost, zurčící potok, a to vše pod nádhernou scenérií vrcholu Bavški Grintavec, která nás ostatně provází už od chvíle, kdy jsme se vydali podél Suheho potoka. Zde je možno odpočívat a vychutnávat krásu zachovalé přírody.

Zvídavější mohou pokračovat ve výstupu po značené stezce, která pokračuje přes planinu a stoupá směrem k sedlu Velika vrata, odkud je nádherný výhled na údolí Spodnja Trenta. Rovněž je možné pokusit se o zdolání vrcholu Grintavce; v tomto případě zahneme těsně pod sedlem vpravo do skalního amfiteátru pod severní stěnou Grintavce, odtud vpravo na hřeben a poté vlevo po strmých skalách (zajištění) a přes několik skalních prahů na vrchol. Tento úsek je středně těžký, ale orientačně poměrně náročný.

Informace o trase

Výchozí bod: Flori – rozcestí červené znač­ky nekaleko chaty Koča pri Izviru Soče, parkoviště na konci silnice, 963 m.
Možnost občerstvení: Koča pri Izviru Soče, 876 m.
Časový rozvrh: Flori – Planina Zapotok 3 hod., zpět 2˝ hod.; celkový čas 5˝ hod.
Náročnost: lehký výstup po značených stezkách.
Nejvyšší bod: Planina Zapotok, 1385 m.
Převýšení: 422 m.
Nejvhodnější období: polovina května až polovina října.