Krkonošská 70 v běhu na lyžích letos odstartuje svůj jubilejní 60. ročník

Krkonošská 70 v běhu na lyžích letos odstartuje svůj jubilejní 60. ročník

V sobotu 28. února se v Krkonoších pojede jeden z nejstarších závodů v Evropě – Krkonošská 70 Kooperativy. Závod odstartuje ve Špindlerově Mlýně v areálu Svatý Petr. I tentokrát je „K70“ součástí seriálu Stopa pro život.

Stopa pro život

Stopa pro život je série závodů, která K70 spojuje s dalšími dvěma běžeckými závody – Karlovým během České spořitelny v Krušných horách a Šumavským skimaratonem Kooperativy. Díky spojení K70 a Stopy pro život, k němuž došlo před čtyřmi lety, se závod otevřel široké veřejnosti.

Stal se tak prestižní záležitostí pro milovníky běhu na lyžích a nabízí všem účastníkům profesionální zázemí. Není proto divu, že se K70 dostala do mezinárodního kalendáře Euroloppet.

„Stopa pro život závodu vrátila lesk a masovost,“ dodává jeden z organizátorů Radek Horák z Loko Trutnov. Garanty celé akce jsou Královéhradecký kraj a město Trutnov.

Proč soutěžit?

Zážitek ze závodu je neopakovatelný. Krkonoše samy o sobě nabízejí skvělé výhledy na hory a údolí, ale také spoustu nástrah nevyzpytatelného počasí, jež organizátoři nemohou ovlivnit. Krása hor spojená s dávkou adrenalinu rozhodně stojí za účast. Závod se jede převážně po hřebenech hor, ale také se projíždí třemi skiareály – Špindlerovým Mlýnem, Pecí pod Sněžkou a Černou horou.

Krkonošskou 70 lze pojmout jako závod, nebo jako pohodový turistický pochod, obojí stojí za to.

Kdo může závodit?

Každoročně se K70 zúčastní okolo 1000 nadšenců, kteří si volí délku tratě, tedy 70, 50 či 25 km.

Závodit může úplně každý, buď v pětičlenných mužských nebo smíšených hlídkách, nebo jako jednotlivec. Cílem závodu je ujet ve stanoveném časovém limitu předepsanou trať. Rozdíly mezi soutěžícími jsou mnohdy velké, ale nakonec všichni dojedou do cíle. Mezi nejrychlejším a nejpomalejším týmem je někdy rozdíl až 5 hodin, ale to nic nemění na tom, že všichni ukazují velkou odvahu. Letos se závodu zúčastní i skvělí běžci z oddílu Olfin Car Vella.

Bezpečnost na trati

Vzhledem k proměnlivosti počasí na horách se na bezpečnost bere velký zřetel. V posledních letech měla K70 na počasí velké štěstí, ale i tak jej organizátoři nepodceňují. Všechny trasy jsou proto před závodem znovu značeny a nebezpečné úseky hlídají pořadatelé. Také kvůli bezpečnosti nastupují na nejdelší trať pouze pětičlenné hlídky, aby si v případě nouze dokázaly pomoci. K70 má smlouvu s horskou službou, která trať pravidelně projíždí, není se proto čeho bát.

Na co se můžeme těšit?

Snahu o maximální servis závodníci a fanoušci jistě ocení. Na Krkonošské 70 budou připraveny velkokapacitní vyhřívané stany s nabídkou teplého jídla v ceně startovného, občerstvovací stanice a lyžařský servis. Jubilejní K70 milovníky běhu na lyžích rozhodně nezklame.

Dotazy na pořadatele závodu K70 Radka Horáka

Krkonošská sedmdesátka v běhu na lyžích letos odstartuje svůj 60. ročník. Plánujete nějaké zajímavosti nejen pro závodníky?

Šedesátiletá existence tohoto závodu, který se koná na hřebenech našich nejvyšších hor, je už sama o sobě zajímavostí. A také to, že jsme se před třemi lety spojili se Stopou pro život, což velmi významně posunulo závod v poskytovaném servisu závodníkům. Díky této spolupráci dnes nabízíme závodníkům a doprovodu velkokapacitní vyhřívaný stan s klidovou zónou a jídelnou, kde vydáváme několik druhů teplých jídel z vlastní kuchyně. Účastníci závodu jistě uvítají stoprocentně spolehlivé depo Kooperativy, kde najdou úschovnu lyží a zavazadel, která je po celý den zdarma, i pohodlné vyhřívané převlékárny. Nebude chybět zateplený ski servis České spořitelny s profesionálními servismany. Zájemci mají také na každém závodě možnost využít Testovací centrum Rossignol. Zde mohou v rámci závodu vyzkoušet lyže z kompletní řady Rossignol 2014-2015. Každý závodník navíc obdrží v rámci startovného dárek od společnosti Lawi (čepici, čelenku nebo šátek) s logem Stopy pro život a energetické výrobky Nutrend. V areálech závodů na účastníky čekají prodejní stánky našich partnerů, audiovizuální doprovod s profesionálním moderátorem, slavnostní vyhlašování výsledků na velkém pódiu a další občerstvení. Na perfektně připravených tratích závodů jsou zimním podmínkám přizpůsobené občerstvovací stanice s energetickými nápoji, tyčkami a gely Nutrend. Výsledky účastníků závodu jsou měřeny osvědčenou čipovou technologií Sportsoft.

Bude trasa závodu změněna nebo se budete držet tradiční trati? Kudy povede? Dopřejte čtenářům malou ochutnávku.

Nepředpokládáme změnu trasy, ale zima může přinést různá úskalí, tak jako tomu bylo například minulý rok, kdy jsme z důvodu nedostatku sněhu závod nemohli uskutečnit. V případě, že nastane tato situace a sněhu bude v některých úsecích málo či nedostatek, budou tato místa označena. Již v minulosti se několikrát stalo, že závodníci museli zout lyže a určité úseky přecházet. Pokud nám počasí nebude přát, budou některé tratě zkráceny, ale to vše je zatím předčasné.

Závod klasicky začíná ve skiareálu Sv.Petr ve Špindlerově Mlýně a pokračuje pro nejdelší trať 70 km přes další dvě lyžařská střediska Pec pod Sněžkou a Černá hora a zpět.

Ochutnávka trati: Muži -70 km:

Start – Svatý Petr Špindlerův Mlýn – Hromovka – rozcestí Struhadla – Krásná Pláň – Nad Krásnou Plání – stanice lanovky – rozcestí za lanovkou – Srub – nad Láhrovými boudami – Zinneckerova strouha – Liščí cesta – rozcestí nad Tetřevími boudami – rozcestí u Lesní boudy – Zahrádky – vysílač – Pražská bouda rozcestí – Krausovy boudy – U Modrých Kamenů – Pardubické boudy – pod Černou horou – pod Zrcadly – pod Kolínskou boudou – Pražská bouda – Liščí cesta – Zinneckerova strouha nad Láhrovými boudami – Srub – Krásná Pláň – Struhadla -Hromovka – cíl Svatý Petr

Od kdy a proč je tento velmi známý závod součástí seriálu Stopa pro život?

Naše první spolupráce nastala v roce 2012. Součástí „Stopy pro život“ se Krkonošská 70 stala především z důvodu inovace a modernizace. Závod jako takový stagnoval. Dříve nabízel start pouze pětičlenným hlídkám. A přestože byl výjimečný, nebyl konkurenceschopný. Museli jsme se zamyslet nad tím, zda chceme či nechceme tento závod přizpůsobit dnešnímu trendu, a myslíme si, že se toto spojení prozatím vyplácí.

Očekáváte nějaké známé sportovce, osobnosti na trati závodu?

Novinkou pro letošní rok je spojení se závodním běžeckým týmem Olfin Car Vella, který vyšle na K70 své sportovce, a to jak v individuálním běhu, tak i v běhu hlídek. Kdo patří do týmu Olfin Car Vella? Třeba Eva Vrabcová-Nývltová, Ondřej Horyna – závodník usilující o návrat do reprezentace a několikanásobný mistr republiky, loňský účastník světových pohárů v klasickém lyžování, zlatý juniorský medailista z EYOF 2005, bronzový medailista ve štafetě z MSJ 2006, člen současného Bauerova týmu dálkových běhů. Dále pak Pavel Vozka, člen Bauerova týmu dálkových běhů, Martin Švarc a zároveň člen vítězné štafety na Red Bull Harrachov, Ondřej Dudek člen vítězné štafety Red Bull Harrachov je také mistrem republiky na horských kolech z roku 2012. Matěj Opočenský a štafety na Red Bull Harrachov. Zástupci oddílu Olfin Car Vella pojedou tratě 70 km a 50 km v hlídkách, jednotlivci pak trať 25 km. Uvidíme, kdo se postaví jejich výkonům.

Kolik hodin jsou závodníci na trati a jaké bývají rozdíly mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími?

Vše se odvíjí od počasí a kvality sněhu. Například 70km trať se dá zvládnout za necelé 4 hodiny, ale také za 7 hodin. Na Krkonošské 70 se již 60 let schází sportovci, aby změřili své síly nejen s nástrahami Krkonoš a jejich nevyzpytatelným počasím, ale především sami se sebou. Spolu s tím si zúčastněné hlídky prověří i sílu i týmového ducha, který je v pětičlenné skupině základním stavebním kamenem. Každý rok se Krkonošské 70 účastní okolo 1 000 závodníků rozdělených do hlídek. Někteří pojmou K70 jako závod, jiní jako turistický pochod s pohodovým tempem. Všechny ale spojuje stejný cíl: ujet ve stanoveném časovém limitu předepsanou trať. Jen považme, že rozdíl mezi nejrychlejším a nejpomalejším týmem činí někdy i bezmála 4 hodiny! Záměrně zde neříkám nejlepší či nejhorší, neboť každý účastník si zaslouží uznání. S velkou pokorou však skládáme poklonu těm nejlepším.

Velké téma je jistě bezpečnost, jak je ošetřena a zajištěna?

Na 70km trať se vydávají pouze pětičlenné mužské (nebo smíšené) hlídky a to s ohledem na bezpečnost účastníků. Poslední tři roky měla Krkonošská 70 opravdu štěstí na počasí, a tak si účastníci mohli vychutnat nezapomenutelné výhledy na Sněžku či Obří důl. Vše se ovšem může v Krkonoších změnit během chvíle. Hřebenová túra ve větru, mlze či hustém sněžení je opravdu nebezpečná, a proto organizátoři zatím volí na nejdelší trati variantu v hlídkách. Tratě na 50 km a 25 km si pak mohou vyzkoušet vedle hlídek i jednotlivci. Trať se každým rokem pečlivě značí a nebezpečné či nepřehledné úseky dozorují pořadatelé. Účastníci závodu projíždějí třemi velkými skiareály, a to Špindlerovým Mlýnem, Pecí pod Sněžkou a Černou horou. Máme smlouvu s horskou službou, která danou trať projíždí a v případě úrazu zasahuje. V neposlední řadě jsou zde mobilní telefony či pomoc kolegů a kamarádů z jiných hlídek.

Poslední otázka: Jak je to s partnery? Mají o tento závod komerční zájem?

Je to stejné asi jako u každého velkého závodu. Jeden rok se vám podaří sehnat partnery, další rok nikoliv. Dnes je doba opravdu „zlá“, je zde mnoho partnerů, kteří jsou ochotni a schopni vás podpořit materiálně, ale finance se shánějí opravdu těžko. Musím ale na druhou stranu říci, že máme velkou podporu v Královéhradeckém kraji a městě Trutnov, kteří si váží našeho závodu a finančně nás podporují.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: