Túra přes Borovo Brdo do kaňonu Rača

Srbsko je zemí, ve které se schopný cestovatel domluví i bez angličtiny. Je však třeba dát si pozor na termíny, které mohou naše nohy stát mnoho kilometrů navíc. Tak třeba jít „právo“ znamená pokračovat rovně. Nejlepší způsob, jak si srbský jazyk turisty ověřit v praxi, je vyrazi přímo do terénu. Co třeba vyhlídka Vidikovac Crnjeskovo na kaňon Rača v NP Tara?

Tara Planina – Srbsko

1-denní
Srbsko
říjen, září, srpen, červenec, červen, květen

K východisku této túry se musíme dostat do vesnice Kaluderske Bare. Za křižovatkou na okraji vesnice, před klesáním silnice na Bajinu Baštu se nachází Vila Tara s ubytováním a restaurací a možností parkování.

Cesta k vyhlídce Vidikovac Crnjeskovo

Vydáváme se po silnici dolů směrem na Bajinu Baštu, kde u křižovatky pod vesnicí odbočíme vlevo k dřevěnému rozcestníku, jenž ukazuje 2,4 km ke klášteru Manastirski stanovi a 3,3 km k vyhlídce Vidikovac Crnjeskovo. Chvíli stoupáme silnicí vlevo mírně do kopce, míjíme nádherně kvetoucí louky a po kilometru odbočíme u dřevěné tabule se žlutou šipkou a cyrilicí psaným nápisem „Hotel Beli Bor“ vlevo na pěšinku, vedoucí zelenými kvetoucími loukami zvlněnou krajinou s hlubokými lesy v údolí pod námi.

Malebná pěšina vystoupá k bývalému tábořišti s přípojkami elektřiny, ještě z doby bývalé Jugoslávie, nad nímž stojí na vršku kopce tři staré dřevěné chalupy s doškovou střechou, jakožto památník starého srbského lidového stavitelství. Pěšina pokračuje mírně dolů loukami okrajem bývalého kempu kolem hotelu Beli Bor. Kvůli absenci turistického značení se dotazujeme ochotné domorodky na správný směr k vyhlídce, přičemž okamžitě zjišťujeme rozdíl významu některých srbských a českých slov. Jít „právo“ tu znamená pokračovat rovně, což naštěstí zjistíme, když na nás tato ochotná paní volá, že jsme doprava odbočili špatně. Doprava se tu totiž řekne „désno“. Na vrcholu stoupání silnice nad hotelem je v zatáčce dřevěný rozcestník směr Vidikovac – Borovo Brdo – Manystyr srpskich svetitela.

Šotolinovou cestou projdeme osadou Ledenice, kolem rozkvetlých luk a pasek až k odpočívadlu na okraji lesa před koňskou farmou. Rozcestník ukazuje směr vpravo lesní cestou ke starému klášteru s modlitebnou a venkovním posezením pod košatými stromy, odtud vzdálenému půl kilometru. Nedaleko odtud stojí u cesty dřevěný rozcestník, ukazující vpravo dolů cestu lesem k vyhlídce Vidikovac Crnjeskovo. Po zhruba půl kilometru sestupu stojíme na vyhlídce na skalním výběžku, z níž se otevírají kouzelné pohledy jednak na kaňon Rača, nad nímž ční zalesněné horské hřebeny a jednak do údolí řeky Driny s městem Bajina Bašta.

Instinkt na cestě zpátky nezklamal

Vrátíme se nahoru k rozcestníku za monastýrem a po směru šipky vlevo směr Borovo Brdo (950m) pokračujeme lesní cestou na tuto vyvýšenou lesní mýtinu, na níž je zbudovaný památník boje I. Partyzánské brigády v době II. světové války. V tomto přírodním amfiteátru s lavicemi a stolky si dáme příjemnou pauzu s občerstvením z vlastních zásob. K dalšímu postupu navrhuji zkratku neznačenou lesní cestou dolů do údolí potoka Jarevac v kaňonu Rača, což je některými účastníky výpravy přijímáno s nedůvěrou v moje intuitivní navigační schopnosti.

Nakonec se tato lesní cesta, jež se ze sedla na louce pod Borovým brdem spouští vpravo dolů, ukáže jako naprosto správná volba a my jsme po kilometru chůze u vodní nádrže Brana Jarevac. Kolem ní vede soutěskou vlevo podél potoka značená pěšina, jež místy divokým terénem proti toku potoka Jarevac vystoupává po šesti kilometrech od Borova brda na okraj obce Kaluderske Bare. Celá trasa měří asi 18 km.

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Brno – Bratislava-Budapest-Szeged-Beograd-Valjevo-Bajina Bašta – Kaluderske Bare

Kaluderske Bare - Ledenice - Vidikovac Crnjeskovo - vodní nádrž Brana Jarevac - Kaluderske Bare