Trek Yasaki Mountain 1900 v Barmě

Od jeskyně tisíců Budhů Pindaya na vrchol Yasaki mountain.

Yasaki -ZAWGYI – Myanmar

Výstup na vrchol, 3-denní
Myanmar
prosinec, listopad, říjen, duben, březen, únor, leden

V Pindaye je nádhrná jeskyně plná soch budhů (asi 8000) stojí za návštěvu na začátku nebo konci treku, počítejte min. 3 hodiny na prohlídku!

Z centra městčka-od levého horního rohu jezera-Pindaya (1185m) se vydáme na západ, cestou mineme klášter s řadou soch mnichů nesoucích jídelní misku. Stojí za zastávku a dá se v něm případně přespat, pokud hotely ve městě jsou plné, Kolem něj doleva a tam začíná silnička do hor směr vesnice Htwet-Ni, stoupá strmě serpentýnami do cca 1400 m (asi 45min) Nejprve starý asfalt, pak beton, později prašná cesta. Vesnice Htwet-Ni je jediná a poslední, která je nakreslená a pojmenovaná na nějaké mapě, všechny ostatní nebyly na žádné mapě ani vyznačené, ani pojmenované, a ukazuje je pouze Google-Earth, ovšem bez jejich názvů. Nezbývá než se ptát vesničanů, nebo spoléhat na GPS body, nebo si udělat print screeny z google earth.

Odtud  míříme stále na západ do vesnice See.Kya.Enn (kmen Danů) Možná by se tu dal domluvit oběd u místních. Asi 1.5 hod, zatím asi 5.5 km a jsme asi 1700m. Okolo nádherné zelené hory, ostré zelené hřbety. Ve vesnici je třeba trefit správnou pěšinu na západ, nápověda je, že by neměla být sjízdná pro motorky, ale spíš jen pro pěší, dovede Vás po dalších 5 km (asi 1.5 hod) do vesnice Yasaki, nejprve „dolní“ a později „horní“ kde je budhistický klášter vhodný na přespání. Kmen Palangů.

My u kláštera se ptali místních po jídle a pití, zvou nás k sobě domů na čaj a sušenky. Dáváme dětem omalovánky, starším pohled Prahy, dárek, který tady má slušný ohlas. Paní domu začala pro nás vařit, ale tolik času abychom čekali na jídlo nemáme, čeká na nás blízký vrchol Yasaki – výstup ve vedru do 1900 m. Cesta vede krásnými horami a po chvíli jsme na vrcholu špičaté hory, nejvyšší v okolí, nikoli však v celém pohoří, ze kterého je nádherný kruhový rozhled a je na něm pagoda. Těsně pod vrcholem je malý klášter, kde by se dalo přespat.

Z vesnice Yasaki je to na vrchol 1895 m ještě 1.5 hodin, závěrečné převýšení je 200 metrů. Kousek za vsí na západ, cesta je dobře vidět.

Z vrcholu jsme viděli na severu asfaltovou silnici, zakousnutou v horách, k té se vydáme až slezeme dolů  a tam co jsme uhýbali na západ zdolávat vrchol, teď zahneme na sever a po 4 km prašnou cestou budeme u silnice. Jdeme po ní vpravo asi 600m a pak zahneme zase na sever, cestou, která vede stále nahoru, místy velmi příkře, projdeme vesnicí až na vrcholek 1880 na kterém cesta končí v budhistickém klášteře. Dá se tu přespat, případně podniknout průzkumný tek do dalších vesnic směr východ.

Když už nadávám na příšernou cestu, zjeví se její konec na jakémsi vrchlku u pagody a kláštera. Ptám se tu po noclehu, prý ok. Mniši nám ustelou v komůrce. Jdeme ještě do blízké vesnice sehnat něco k večeři.Asi třetí chalupa pod klášterem je naše, hodná paní se na nás směje z okénka a pochopí moji pantomimu, že máme hlad, i to, že chceme jíst u nich doma. Rychle spolu s mužem připraví k rýži nějaký česnek a smažené nudle, dostaneme i čaj. Pořád nám chce přidávat a má starost, jestli nám chutná. Peníze za jídlo nechce vzít, nakonec  jí vnutím aspoň 1000 Kyat. Opět jsme tu rozdali nějaké pastelky a omalovánky. Děti ve vesnici se nás bojí, utíkají, sem komerční treky s průvodci nechodí. Mnich nám nanosil hromady dek, horkou vodu a sušenky. V noci mrzne, ještě že kromě dek máme sebou i naše spacáky.

Z kláštera seběhneme na asfaltovou silnici buď stejnou cestou, nebo o jedno horské žebro na výchdod dál. Jdeme po ní asi 2 km do sedla v 1800 m, kde se musíme rozhodnout, jestli se dál držet této silnice a třeba i něco stopnout přes větší vesnici Taungbaw rovnou dolů z hor o Pindaye, nebo tu odbočit na sever a jít až k betonové pagodě Nyaunglebin dole u jezera na severu přes Kanbegon.

Jídlo – Pindaya reastaurace, jinak ve vesnicích doma u lidí nebo vlastní zásoby.

Spaní – Hotel Pindaya, klášter v Yasaki, klášter druhý den na bezejmenném vrcholku, anebo stan.

Pokud nestanujete, stačí spacák – i v klášterech nebo u lidí doma bude dost zima, může i mrznout! Jinak pevné boty, event. trekové hůlky.

Městečko Pindaya je dostupné moto-taxi, evnt. místní dopravou od hlavní silnice (pick-up), případně i stopem.

Přístup z konce

taxi, stop, místní doprava (pick-up)

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

Vstup do oblasti kmene Danů cca 2 USD

Počet lidí za rok (odhadem)

Pindaya - Htwet - Ni - See Kya Enn - Yasaki - Lynn Lay Enn - Taung Paw Gyi

1. den – Pindaya – Htwet – Ni – See Kya Enn – Yasaki

2. den – Yasaki – Lynn Lay Enn – Taung Paw Gyi

3. den – Klášter v horách – Taungbaw a rovnou dolů z hor o Pindaye, nebo  odbočit na sever a jít až k betonové pagodě Nyaunglebin dole u jezera na severu přes Kanbegon.

Vydat se dál na sever objevovat pohoří Zawgyi.