Oblastem Karavshin a Laylak se také říká Asijská Patagonie, protože se zde nachází množství granitových vrcholů a stěn, jejichž parametry jsou srovnatelné s mnohem známějšími horami v jižním Chile.
Pamiro Alaj – Kyrgyzstán
Mapa oblasti
Mapa oblasti
Podrobný popis
Oblastem Karavshin a Laylak se také říká Asijská Patagonie, protože se zde nachází množství granitových vrcholů a stěn, jejichž parametry jsou srovnatelné s mnohem známějšími horami v jižním Chile. Obě údolí jsou jen minimálně navštěvovaná turisty. Nejvyššími, přes 1500 metrů vysokými stěnami se pyšní vrcholy Pik 4810 v oblasti Karavshin a Pik Aksu na konci údolí Laylak. Nejvyšším vrcholem oblasti je impozantní Pik Pyramidalnyj (5509 m). Na pastvinách žijí přes léto domorodci, kteří vždy pozvou na čaj a drobné pohoštění. Většinou je od nich možné dokoupit chleba a ajran.
Ubytování a jídlo
je potřeba mít sebou stan a vzít si většinu jídla sebou. Od pastevců je možné dokoupit chleba a ajran.
Potřebné vybavení
pevné boty, nutné oblečení a spacák do nízkých teplot
Přístup na začátek
letecky Bishkek – Batken, najatým autem Batken – údolí Karavshin (80 km)
Přístup z konce
najatým autem Ozgerjuš – Isfana (100 km)
Povolení, poplatky, omezení, zákazy
Základní trasa
Orientační rozpis po dnech
- Začátek údolí Karavshin – soutok říček Ak-Su a Kara-Su
- soutok říček Ak-Su a Kara-Su – údolí Ak-Su
- údolí Ak-Su – údolí Kara-Su
- údolí Kara-Su– sedlo Karasu
- sedlo Karasu – sedlo Koš Majnok
- sedlo Koš Majnok – údolí Orthochashma
- údolí Orthochashma – sedlo Ak-Tjubek
- sedlo Ak-Tjubek – údolí Laylak
- údolí Laylak– Ozgerjuš – alplager Aksu
Další možnosti túr v okolí
Trek je možné prodloužit západním i východním směrem až na tři týdny.
Zdruf,
nema nahodou mapu toho vasho treku cez aksu a karasu? Chcem tam ist toto leto. Bodla by sa.
Vdaka.
Zavaky
Podivej se na http://www.tichavsky.net do sekce informaci je tam scan, jinak v lepsim rozliseni to bude na mapy.mk.cvut.cz Tomas
Tak aktuální info:
Nejjednoduššá cesta do Karavshinu (tj. přes Voruch, který je Tádžickou enklávou v údolí řeky Karavshin) je z politických důvodů zavřená, praxe je taková, že se jede do osady Sardžál (na ruské mapě je tam planina označena myslím Sary Džal, je to relativně velká zajíždka, navíc po špatně sjízdné cestě) a přejde se přes sedlo cca 2900 a následně je prudký sestup do údolí řeky Karavshin a poté asi 20 km po relativně dobré cestě do Karavshinu. Ze Sardžálu je to tak 10-11 hodin chůze k začátku doliny Ak Su. V opačném směru může být výstup na závěr treku asi 1400 metrů z údolí do sedla celkem drsný. Doprava do Sardžálu vyšla taxi s Batkenu na 5000 somů (100 USD) za auto, asi by šlo tak 1000 dolů usmlouvat, ale vzhledem k tomu, jak špatná je tam cesta se tam moc nikomu nechtělo. Permit do pogranzony nám kontrolovali vojáci po cestě, když jsme projížděli kolem Voruchu, bylo to zdlouhavé, ale nedivil bych se kdyby to prošlo i bez něj. Nejlevnější jsme sehnali do Dostucku za 15E/os.
Z Ozgerjuš jezdí do Isfany maršrutka. Pastevci v horách říkali i cosi o nějaké maršrutce (ne každodenní) do Oše, ale na místě jsme neuspěli, tak jsme za 5000 usmlouvali taxi do Batkenu.
Lety Bishkek-Batken-Bishkek letos operuje ve dny 2467 aerolinka Tez Jet za 3500 somů jednosměrně, nevím, jestli maj nějakou zpáteční slevu. Pozemní cesta do/z Oše už je celkem bezproblémová, s výjimkou asi 50 metrů se nejede přes Uzbekistán, resp. jeho enklávy a na těch 50 metrech jen zkontrolovali pasy a nedělali problémy. Ale je nutné si domluvit cestu, která takto Uzbekistán objíždí, normálně jezdí především sharedtaxi stále po lepší silnici přes Uzbek, nicméně nová objízdná už je skoro hotová.
Aktuální info – léto 2015: Nová silnice z Oše do Batkenu je již hotová, běžné maršrutky jedou mimo uzbecké enklávy, cesta trvá 3 až 4 hodiny a stojí 300 Somů. Bohužel velká voda zničila mosty přes řeku Karavshin a nebylo možné dojít do Karavshinu přes Sardžál, ale jen z osady Ozgerjuš. Jsou to náročné 3 až 4 dny přes 5! sedel (až 3700m), v nižších údolích je hodně pastevců. Na samotném treku je minimum turistů. Z Ozgerjuše jezdí každé ráno v 7h maršrutka. Moc pěkný trek 🙂
Ahoj, díky za aktualizaci. Chápu to dobře, že je tam nějaká varianta z Ozgerjuše do Karavšinu jinudy než přes Ak-tjubek? Tedy se dá jít v podstatě okružní trek?
Jinak 3-4 dny a 5 sedel zní celkem náročně, ale dohromady to může být i praktičtější.
Problém je v tom mostu pod tím sestupem ze Sardžálu, nebo nějaký blíže pod Karavšinem?
Těším se na fotky!
Ahoj Vojto! Dle pastevců první most pod Sardžálem / Sarjazem prý ještě stojí, ale další 4-5 proti proudu ne. Našli jsme okružní trasu asi stejnou jako Pavel: Z Ozgerjuše na východ přes sedlo Buldžuma, pak proti proudu potoka údolím Ak-taš a pak ta sedla do údolí Orta-čašmy. Zpátky klasicky přes Ak-ťubek. Náročné, ale krásné. Viz
http://www.ak-sai.com/en/Fixed-departure-dates-2014/asian-patagonia/map-of-the-route
Dobrá zpráva je, že dle místních z Ozgerjuše na podzim „Batkenci“ zase chtějí mosty přes Karavšin postavit . Ale samozřejmě by to chtělo ověřit.
Ahoj Pavle, prosímtě, byl při cestě z Ozgerjuše k Karavshinu nějaký brod přes řeku ? Tour agentura Ak-sai má ve svém programu nějaký brod na koních, proto se ptám. Jinak prý jsou už nějaké mosty opraveny, ale doporučují cestu z Ozgerjuše. Díky Martin
Aktuální info z Karavšinu. Voruch je stále uzavřený. A cca 5 km před větvením na Ak-Suu a Kara-Suu je jen jedna polovina mostu. Řeka je nebroditelná (ráno i večer stejný stav). Obešly jsme to přes hory – 2 dny navíc mimo cesty. Nahoře na Ak-Suu také chybí most – tam by se to možná někde hodně vysoko u ledovce dalo. Chtěly jsme pokračovat do Ozgeruše, ale nechtěly jsme riskovat, že mosty budou chybět i tam. Údajně napadlo hodně sněhu, který nahoře rychle odtává – vysoké průtoky. Takže jsme uplatili baču – jediného v celém údolí – aby nás převezl přes chybějící kus mostu. Nechtělo se mu – chtěl 5000 somů a žádné smlouvání nepomohlo. Přecházeli jsme v 7 ráno a kůň měl v proudu co dělat. Naši zamýšlenou trasu jsme probírali v Batkenu s chlapíkem z Batken TService, který nám zařizoval víza a o chybějícím mostu nevěděl. Turisty jsme nepotkali žádné. V oblasti panují vedra a potoky značené čárkovaně (staré sovětské mapy) byly vyschlé.Mosty na Ak-Suu chybějí od protržení závalu v horní části údolí v roce 2016. Klíčový chybějící most (níže po proudu už mosty jsou) je přibližně zde: https://mapy.cz/s/3w7BO
Téma měsíce: Babí léto v Česku a na Slovensku
České hřebenovky na (prodloužený) víkend
Adršpach, Teplické skály a Broumovsko s dětmi
TIP na výlet – Roháče aneb turistika v Západních Tatrách
Zajímavé vybavení
Ponožky Darn Tough s doživotní zárukou
Skvěle sedí, nesmrdí (příměs merina), hezké designy a když je prodřeš, zdarma výměna za nové. Fakt.
COROS PACE 3
Nejlehčí multisportovní GPS hodinky nadupané funkcemi.
ORTLIEB Duffle RG
Vodotěsná cestovní brašna se systémem popruhů na záda. Různé barvy, objem 49 – 89 litrů.
Forclaz stan tarp MT900
Hybrid stanu a tarpu pro dva (1,3 kg) za 4499 Kč
TOULÁNÍ GRUZIÍ: Místní kultura a výstup na Kazbek
BULHARSKO: Turistika po nejvyšších vrcholech Balkánu
FERRATY: Solné komory pro začátečníky
VÝSTUP NA DACHSTEIN: Po ledovci až na vrchol 2995 m
KARPATSKÉ TREKOVÁNÍ: Fagaraš, nejvyšší hory v Rumunsku
Zajímavé vybavení
Feratový set Ocún Via Ferrata Webee Pail
Nejoblíbenější volba na ferraty. Set složený z úvazku, tlumiče pádu a helmy.
Pánská Bunda Rafiki Colin II Majolica
Nová generace ověřené pánské sportovní bundy pro lezce i turisty.
Vojenské boty LOWA Zephyr GTX černé
Moderní lehká outdoor bota pro rychlé přesuny, vhodná i do těžšího terénu.
Zajímavé túry
Volovské vrchy: skrytý poklad Slovenska
Šikoku trail aneb tak trochu jiné líbánky
Kungsleden (Královská stezka): divočinou švédského Laponska
Další zajímavosti
KVÍZ: Jak dobře se vyznáš v dálkových trecích?
SOUTĚŽ: Vyhraj ultralehkou péřovou bundu Warmpeace Minto nebo Viki Lady
Snow Film Fest 2024: adrenalin, humor, i dojetí na plátnech kin