Okružní výstup na Monte Nabois aneb krále údolí Valbruna

Nad údolím Valbruna jednoznačně kraluje vrchol Monte Nabois, který poskytuje nádherný výhled na hluboko položené údolí i na okolní vrcholy, z nichž nejblíže se nachází druhý nejvyšší vrchol italské části Julských Alp Jôf Fuart.

Alpy – Itálie

Výstup na vrchol, 2-denní
Itálie
říjen, září, srpen, červenec, červen, květen

Při výstupu na vrchol vystřídáme pohodlné stezky i náročnější chodníky, při sestupu budeme moci obdivovat několik nádherných vodopádů.

Výstupová trasa

Výchozím bodem trasy je údolí Valbruna, odkud se vydáme po značené stezce č. 616. Zprvu jdeme po pohodlné cestě, která pozvolna stoupá širokými zákrutami. Přibližně po hodině chůze se přiblížíme k závěru údolí, odkud následuje prudší stoupání po stezce vedoucí podél úpatí skalní stěny. Poté se cesta stáčí vpravo a mírnějším stoupáním nás dovede k chatě Pellarini, v níž si můžeme dopřát dostatečný odpočinek.

Od chaty pokračujeme po stezce č. 616 stoupající po okraji ka­menného pole a později zákrutami přes ně směrem k sedlu, které se ­nachází mezi masivy vrcholů Monte Nabois a Jôf Fuart. Kousek před ním však dojdeme k rozcestí, kde vpravo odbočuje stezka na Monte Nabois. V blízkosti rozcestí se nachází velký převis, kde můžeme zanechat přebytečnou zátěž, abychom na vrchol mohli pokračovat nalehko.

Stezka zprvu poněkud krkolomněji stoupá po přirozených a umělých kamenných schůdcích, později se však mění v pohodlnější pěšinku stoupající velkými zákruty. Z ní je pěkný výhled na údolí pod námi a na protější skalní masiv. Cestou několikrát projdeme okolo převisů, kde můžeme přečkat případnou nepřízeň počasí. Přibližně po 30 min. stoupání stezka směřuje na severozápad a stoupá k místu, kde začíná nejnáročnější část našeho výstupu na samotný vrchol Monte Nabois, při níž lze využít nataženého lana. Od kříže na vrcholu je nádherný výhled do okolí a zvláště severním směrem do údolí Saisera, na přilehlé vrcholy a vzdálené Karnské Alpy.

Sestup

Po sestupu zpět na rozcestí pokračujeme vpravo krátkým výstupem do sedla Sella Nabois, odkud následuje celkový sestup doplněný několika krátkými výstupy. Před námi se otvírá soutěska s kamenným polem, my se držíme vlevo při úpatí skalní stěny. Podél ní sestupujeme mírně náročným terénem, který má většinou kamenitý charakter. Po čtyřech krátkých výstupech, které spolu s občasnými sněhovými poli zpestřují naši trasu, zahájíme definitivní sestup a náročná stezka se změní v pohodlnou pěšinu. V zalesněném terénu mineme odbočku č. 626 vlevo a po chvíli i odbočku k bivaku Mazzeni, rovněž vlevo. Za ní pokračujeme v mírném sestupu k místu, kde začíná prudší klesání do postranního údolí Spragna. Sestupujeme krátkými serpentinami, které nás provedou okolo několika krásných vodopádů, z nichž jeden končí v lehce přístupném jezírku. Několik desítek serpentin nás dovede na dno údolí, kterým pokračujeme mírně zvlněným a zalesněným terénem. Mineme travnatou mýtinu, za níž cesta chvilku mírně stoupá, a posléze i značenou odbočku č. 611vlevo k bivaku Stuparich.

mostu přes potok, který zanecháme vpravo, pokračujeme po pohodlné štěrkové cestě, která nás přes vyschlé řečiště dovede k místu Malga Saisera. Zde najdeme konec silnice, po které se dáme vpravo. Přejdeme přes most a podél bývalého vojenského prostoru pokračujeme k začátku asfaltové silnice, po níž se vrátíme do svého výchozího bodu v údolí Valbruna.

chata Pellarini (1499 m)

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Do údolí se dostaneme nejlépe od Tarvisia, respektive Klagenfurtu.

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

údolí Valbruna - chata Pellarini- Monte Nabois

1. den – údolí Valbruna chata Pellarini

2. den – chata Pellarini – Monte Nabois grande – sedlo Sella Nabois – údolí Valbruna