Okruh v Národním parku Gesäuse v Ennstalských Alpách

Národní park Gesäuse, ležící uprostřed Ennstalských Alp, je nejmladším rakouským národním parkem a zároveň jediným ve spolkové zemi Štýrsko. Zajímá vás jak to tam vypadá?

Alpy – Rakousko

1-denní, Okruh
Rakousko
duben, květen, červen, červenec, srpen, září, říjen
Mírně náročný

Malebnými horskými loukami Wagenbänkalm

Pro ty, kteří by chtěli strávit v tomto malebném pohoří pár dnů bez nutnosti vynést si svoje zavazadla z údolí nahoru na zádech, se nabízí možnost využít jako svojí základny horské chaty Oberst Klinke Hütte. Ta leží ve výšce 1486 metrů, nad dolinou Kaiserau v jihozápadní části pohoří a je dostupná mýtnou lesní silnicí (6 €), odbočující ze silniční spojky Admont – Trieben. Příjemné a útulné prostředí této chaty vytvářejí její nájemci, kteří jsou velice přátelští.

Snad nejhezčím ročním obdobím pro návštěvu tohoto malebného koutu přírody je začátek podzimu, jenž začíná pozvolna zbarvovat převládající modříny i borůvčí na horských loukách, kdy azurová obloha i teplé dny doslova vybízejí k horským toulkám. Od rozcestníku turistických cest v sedle Kalblinggatterl, ležícím kousek nad chatou, odkud se otvírají pohledy na dolinu Kaiserau sejdeme vpravo k lesu, kde se sbíhají dvě neznačené lesní pěšiny. Zatímco dřevěná tabulka s nápisem WAGENBÄNKALM a šipkou ukazuje na pěšinu, vedoucí vlevo úbočím hřebene 1 hodinu k horským salaším, dolů z hřebene Lahngang sem schází druhá pěšina, po níž se z tohoto panoramatického výšlapu vrátíme.

Úzkou lesní stezkou, šněrující úbočím hřebene se za výhledů na jižní části vrcholů Kalbling, Sparafeld i Reichenstein dostaneme po 3,5 kilometrech na malebnou horskou louku Wagenbänkalm, jež uchvátí každého milovníka přírodních krás. Staré dřevěné salaše, jejichž dřevo je vypreparováno sluncem, větrem i dešti jsou vkusně zasazeny do této náhorní louky, nad níž se ze severovýchodu v dálce tyčí bíle zářící vápencové vrcholky horského masivu Gesäuse. Ve dvorku u salaše, poskytující zejména v létě turistům drobné občerstvení, je vybudováno příjemné posezení, k dispozici je tu i suchý WC.

Pokračujeme přes louku k okraji lesa ve svahu hřebene Lahngang, vystupujícího nad louku po pravé straně. U dřevěného odpočívadla vedle posedu nad loukami si můžeme shora udělat představu o této části krajiny NP Gesäuse a poté šplháme neznačenou pěšinou do svahu na hřeben. Po zdolání asi 200 výškových metrů jsme u vrcholového kříže hřebene, ve výšce 1778 m.n.m. Je velice příjemné si tady na chvíli lehnout do trávy, relaxovat a kochat se širokými výhledy na okolní hory i hluboko pod námi ležící dolinu s městem Admont, za nímž se pak v dáli bělá ledovec s masivem Dachsteinu. Pěšinou vedoucí po hřebeni pak sejdeme zpět do sedla Kalblinggatterl; v podvečer se tu na podzim ozývá mohutné troubení jelenů, majících v lese pod hřebenem říji.

chata Oberst Klinke Hütte – ve správě OEAV, tel. 0043 3613 2601   [email protected]www.klinkehuette.at, otevř. Od 1.5. – 31.10.      1.12. – 30.4., 30 postelí v pokojích, 115 míst v noclehárnách, cena ubytování:

pokoj se sprchou: člen OEAV- 23,5 €, nečlen 31,5 €

vícelůžkový pokoj: člen OEAV -18 €, nečlen 23 €

noclehárna: člen OEAV 13 € , nečlen 18 €

dostupná i autem po mýtné silničce (6€)

z odbočky silnice Admont-Trieben

Obvyklé věci na turistiku včetně trekových hůlek a pohorek. V létě nezapomenout na sluneční brýle a opalovací krém.

Z Čech na dálnici A1, E55 Linz – Salzburg, na exitu Knoten Voralpenkreuz sjedeme na A9, E57 směr Liezen, za tunelem před Liezenem odbočíme do údolí Ennstal směr Admont a po č. 146 až na parkoviště u železn.stanice Kummerbrücke z Moravy na Vídeň a dálnicí A2, E59 na Wiener Neustadt, kde sjedeme na rychlostní silnici S6 směr Semmering a pokračujeme přes Mürzzuschlag na Leoben. Zde přejedeme na silnici č. 115 vedoucí do městečka Hieflau, v němž odbočíme vlevo na silnici č. 146, která vede údolím Ennstal do Admontu.

Povolení, poplatky, omezení, zákazy

chata Oberst Klinke Hütte - sedlo Kalblinggatterl - Wagenbänkalm - Lahngang

Zkušenosti čtenářů

Troll

Oberta Klinke jsem navštívil před pár lety v zimě a od té doby je pro mě tenhle dům hrůzy „no-go“ zónou. 🙂 Ale uznávám, že v létě to možná nebude tak studená lednice a k jídlu bude něco jiného než mražené knedlíky na sto způsobů. A to si myslím říkali „knodl-alm“. Druhý den jsme raději jedli v hospodě dole u parkoviště a nahoru šli jen spát. Ale ani to nebyla žádná výhra…