HedvabnaStezka.cz SvetOutdooru.cz SvetBehu.cz TuleniPasy.cz Padler.cz FestivalObzory.cz SnowFilmFest.cz ExpedicniKamera.cz

Edice nových cyklomap SHOCart

Nestává se často, aby byla ohlášená zcela nová edice map. Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku. První mapy budou v prodeji koncem března …

Nestává se často, aby byla ohlášená zcela nová edice map. Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku. První mapy budou v prodeji koncem března.

Údaje vydavatele
Edice velkých cykloturistických map
Cyklotrasy, tipy na výlety, profily, klasifikace povrchů
1: 60 000, začátek vydávaní edice 2006
Vydavatel: SHOCart
Infocena: 99 Kč

Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku

Cyklotrasy, cyklostezky a cyklomapy jsou pojmy, které zná každý cyklista, obsah těchto pojmů ale není jednoznačný. Otázka cyklotras již byla probírána mnohokrát a bohužel dosud neexistuje solidní dostatečně hustá a v terénu vyznačená síť. Cyklotrasy vyznačené KČT (známé žluté tabulky s čísly tras) zdaleka neposkytují dostatečné pokrytí území republiky a zejména pak jejich značení nijak nevystihuje charakter trasy. Můžeme se setkat s trasami vedenými po běžné silniční síti, trasami vedenými po cyklostezkách, a také s trasami vedenými po polních cestách. Způsob výběru tras není ideální, někdy má cyklista dojem, že ten kdo trasy navrhoval nikdy na kole neseděl. Jsou i speciální případy, například trasy 0078 a 0079, vedoucí z Prahy na Okoř a zpět. Tyto trasy jsou totiž vyznačeny jednosměrně, trasa 0078 ve směru z Prahy na Okoř a 0079 z Okoře do Prahy. Jsou to trasy po nichž se jezdí Pražská 50 a zřejmě odtud vyplývá uvedené značení, tyto dvě trasy totiž spolu tvoří okruh. Samozřejmě se po nich dá jezdit i obráceně, není to obdoba jednosměrné silnice kde se obráceně jezdit nesmí, budete ale těžko hledat kudy trasa vede, protože směrové šipky a tabulky s označením čísla trasy pro opačný směr chybí.

Na trhu je možné najít nejrůznější cyklistické mapy a cyklistické průvodce, v nich jsou ale často navrženy zcela jiné trasy než jsou značené trasy KČT. Problémem takovýchto průvodců je, že navržené trasy nejsou vyznačeny v terénu a cyklista je odkázán jen na mapu.

Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku - srovnání se standardní velikostí

Porovnání edic map, vpředu 1:60 000,
v pozadí 1:75 000

Známé vydavatelství ShoCart se rozhodlo nevyhovující situaci změnit a pustilo se do grandiózního projektu. Cílem tohoto projektu je poskytnout cyklistům mapové dílo, z nějž se dovědí téměř o každé cestě použitelné pro jízdu na kole, co se zde dá očekávat. Podstatou projektu je praktické zmapování veškerých cest tak, že je skutečně projedou dobrovolníci a podají informaci o tom, jak která cesta vypadá, jaký má povrch, případně zda se na ní vyskytují nebezpečná místa. V průběhu práce se ukázalo, že klasifikace cest není vůbec jednoduchá záležitost a získané informace jsou do určité míry subjektivní – to co se jednomu může jevit jako cesta, po níž lze jet zcela bez problému, může jiný považovat za cestu málo vhodnou. Dalším problémem je, že nelze volit příliš mnoho kategorií, protože by bylo obtížné je v mapě vyznačit tak, aniž by byla dotčena přehlednost. Samozřejmě by bylo ideální mít ke každé sjízdné cestě také výškový profil, to však lze těžko realizovat v případě, že jsou mapovány veškeré sjízdné komunikace, což mohou být jednotlivé úseky, nemající přímou vazbu do souvislé trasy. Poklonu lze složit vydavatelství ShoCart za snahu konzultovat trasy procházející chráněným územím. Vyznačené trasy by tak měly být v pořádku i z hlediska ochrany přírody, více o tom v článku Bohuslava Háje, jednatele nakladatelství ShoCart.

Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistikuPřes uvedená omezení se podařilo najít vhodný kompromis značení tras a klasifikace terénu. V terénu značené cyklotrasy jsou v mapě vyznačeny poněkud tmavším barevným odstínem, projeté cesty nebo zatím jen plánované trasy jsou světlejší (chvíli trvá než si oko zvykne a barvy začne rozlišovat). Cesty samotné jsou rozděleny do tří kategorií, v mapě značených plnou, čárkovanou nebo tečkovanou čarou. Cesty vyznačené plnou čarou jsou cesty sjízdné pro veškerá kola včetně silničních, obvykle jde o cesty asfaltové, někdy mohou být také s kvalitním šotolinovým nebo makadamovým povrchem. Cesty vyznačené čárkovaně jsou cesty sjízdné na kole vhodném pro jízdu na méně kvalitním povrchu, jakým jsou polní a lesní cesty. Nemusí jít o MTB, čárkované cesty jsou vhodné pro trekkingy i pro crossy. Tečkovaně vyznačené cesty jsou vhodné jen pro MTB a bývají náročnější jak povrchem, tak vedením v terénu. Uvedený popis nelze brát jako dogma, někdy je totiž obtížné určit, zda třeba cestu z betonových panelů, jakých je řada například v Jizerských horách, vyznačit plnou čarou, nebo raději čarou přerušovanou. Je to vždy na rozhodnutí „mapaře“, a samozřejmě jde, jak už bylo řečeno, o subjektivní názor. Mapování bylo zahájeno v roce 2005 a v roce 2006 vycházejí první mapy.

Pro porovnání množství zaznamenaných tras následuje výřez z mapy 1:75 000:

a výřez stejného území z nové cyklomapy 1:60 000 (přehlednost mapy a velikosti popisek jsou v reálu u obou map úplně stejné, nová mapa má více detailů a podrobnější vrstevnice. Výřez nové mapy jsme museli víc zmenšit, aby se zobrazilo stejné území):

Postupně budou vydávány tituly, až dojde k pokrytí celého území. Přesný časový harmonogram není znám, přednostně budou vydávány atraktivní lokality a v horizontu dvou let by měla být nová řada kompletní. Právě vyšly první čtyři tituly Krkonoše, Pálava a Lednicko-valtický areál, Českosaské Švýcarsko a Okolí Prahy – Nymbursko. Sympatické je, že zůstal zachován stejný klad a číslování listů jako u dosavadní edice cyklomap, klad listů obsahuje celkem 70 map. Mapa zobrazuje stejné území, jako starší vydání, ovšem v lepším měřítku. Na obrázcích jsou ukázky, z nichž je zřejmé, jak mapové dílo vypadá v porovnání s mapami řady 1:75 000. Jak je zřejmé, je hustota a nabídka nových cest přibližně trojnásobná proti dosavadním mapám a jsou zde vyznačeny i cesty které nejsou součástí v terénu vyznačených tras. To zájemci umožňuje si naplánovat výlet podle vlastního výběru, přičemž má k dispozici přehled prakticky ověřených cest.

Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku - složená mapaVydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku - ukázky profilu

Velikost složené mapy

Ukázka profilu cyklotrasy

Mapy jsou vydávány v měřítku 1:60 000 a interval vrstevnic je 10 m. Rozložená mapa má proti dosavadní edici zvětšený rozměr na 960 x 660 mm, po složení je naopak velmi skladný formát 107 x 165 mm. Složená mapa se díky harmonikovému skladu velmi dobře a vcelku logicky rozkládá aniž by člověk zjistil, že ji má „zase“ vzhůru nohama. To je třeba ocenit. Zadní strana mapy nahrazuje dřívější brožuru, takže se nenechte splést zapomenutým odkazem ve vysvětlivkách, že podtržené heslo je popsáno v brožuře a žádný sešitek nehledejte. Vše je na zadní straně mapy, ale něco za něco. Mapa je v harmonice přeložená napůl, což dovoluje zmíněný rychlý přístup k mapové části, ale zadní strana s popisem je o něco hůře přístupná. Textová část obsahuje nově zpracované návrhy tras, u nichž jsou zobrazeny výškové profily s barevným rozlišením povrchů. Kromě profilů je u tras i popis zajímavostí a v textu je i mnoho dalších informací, například info o žlutě podtržených obcích, památkách a zajímavostech, o informačních centrech a také o servisech a půjčovnách kol. Mapy navíc obsahují ještě samolepku pro cyklisty a v obchodech by měly být k dispozici od konce března 2006.

Jak je zřejmé z předchozího textu, máme se na co těšit.

Jan Merhaut a Jiří Červinka

Zkušenosti čtenářů

mifr

Neni to srovnani map s 1:50000 ?

mifr

Podle velikosti ctvercove site asi ne, ale ta petasedmdesatka mi prijde takhle na prvni pohled „vetsi“…

Jiří Červinka

Je pravda, ze to na prvni pohled trochu mate. Ale to je tím, že podrobnější mapa je ve skutečnosti na větším kusu papíru. A tak při zobrazení stejného území na stejné ploše vedle sebe je písmo podrobnější mapy víc zmenšené. Fyzicky jsou písma na obou mapách stejně velká. Kdybychom vedle dali ještě ukázku mapy stejného území na podrobné mapě v měřítku 1:10 000, tak už názvy sídel pomalu nepřečteš, jak budou titěrné. A v reálu by to byla mapa 6x potažmo 7,5x větší, tedy nástěnná a písmo totožné. Chtěli jsme jen ukázat, o kolik je na nové mapě víc vyznačených cyklotras. Ostatně jsi na to sám přišel. Přidáme k tomu komentář.

Jiří Červinka

Upravil jsem popisky u výřezů, snad je to už jasnější. Díky za upozornění. Jirka

Pepa

Tyhe mapy mi uz nikdy nesmi prijit pod ruku.Jsou vhodne leda tak na silnicku, jinak pro toho, kdo ma hodne casu a rad bloudi v lese….

Aleš Gregor - Bikebase.cz

Jezdim na kole celkem dost, beru se za průměrnýho cykloturistu a průměrnýho závodníka. U mě doma v mém „revíru“ mapu nepotřebuju, ale když jedu pryč, tak jí mám radši sebou. Porovnal sem vícero „výrobců“ map – i když těch velkejch u nás fakt moc neni a Šokarti se mi líběj nejvíc – jak co se týče detailů, podle kterých zjistíš kde seš a kudy máš jet, tak v aktualizaci a pokrytí území. Fakt že si uvědomujou svoje postavení, ale mapy maj dobrý. Nechápu důvody, který tě vedou k tvýmu závěru, že sou jen na silničku – nemusíš snad jezdit jen po značenejch – nebo čekáš, že tě mapa bude tlačit?

rosta

Shocart jsou dobre do te doby, nez v slozitejsim terenu zakufrujes a potrebujes presne vedet, kde jsi a nechces jet tak dlouho az narazis na silnici nebo vesnici.Provereno nekolikanasobnou praxi, kdy jsme se uchylovali k „ceskym turistum“ a SHOCard odkladali na dno batohu…tzn. neni to jen muj nazor.

Petr

Já to vidím tak, že porovnávat se dá ještě tak Shocart a KČT u klasických 1:50 000. I tam dám vždy přednost Shocartu. Možná nemá tolik detailů, ale většinou jsou informace na nich aktuální, což u KČT zdaleka neplatí, zvlášť pokud jde o neznačené cesty, tak na ty se nedá spolehnout vůbec.
Využití KČT pro cykloturistiku si tak nějak ani představit nedokážu…

mirass

Asi jde o pojeti cykloturistiky, mi znami a ja jezdime – po cervene, pak na modrou, kousek po zelene….horske kolo. Kdyz sjezd neni po korenech a sutrech tak si neuziju.Toto pojeti neni pro Shocart ty jsou pro jezdeni po cyklostezkach. Cyklotrasy ve Velu jsou taktez uvadeny v KCT.Je to zajimave, ale mapy KCT se prubezne aktualizuji. Z vlastni zkusenosti vim, ze chyba na mape z 98 na 2004 jiz nebyla. Tech chyb jsem tolik nevidel, jak uvadi Petr. Staci dat pryc detaily, tak pocet chyb jde zakonite dolu, mapa CR na A4 je bez chyb. Nepouzivaji jako zaklad udaje od Vojenskeho kartogr. ustavu?

angua

co to je Vojensky kartograficky ustav, to uz prece neexistuje 🙂 ted se to jmenuje VGHMÚř 🙂 Vojensky geograficky a hydrometeorologicky urad… Shocart bere zakladni udaje od tohoto uradu 🙂

Petr

Taky jezdím hlavně MTB, značené (nebo zakreslené) trasy přímo pro kola používám spíš jen jako spojovací úseky místo tur. stezek, o kterých vím, že jsou nesjízdné. Nicméně hodně chodím i pěšky.
Často ale dělám to, že značená tur. cesta mi nějakým způsobem nevyhovuje a tak využívám jako spojovací úseky i cesty mimo značky. Ze zkušenosti vím, že v tomhle směru je mnohem větší spoleh na Shocart, než KČT. Na kole to ještě jde, tam pár set metrů zajížďky nehraje roli, ale pěšky to dokáže ke konci dne dost nas… 😉

Petr

…ale o množství detailů v KČT se nehádám. Jenže on památný strom nebo el. vedení se při zalesněnosti a elektrifikaci naší země se dá využívat jako zásadní orinetační bod jen s bídou. No a orientovat se dle náspů u cesty, to mi taky moc nejde. Neříkám, že Shocart je bez chyby, ale pořád se mi zdá nejlepší z toho, co je k mání.

Peter

Mam mapy od obou a pouzivam je jak na kole tak pesky, nebo na lyzich. Rozdily v presnosti dost zavisi na oblasti, kazdy ma presneji zpracovanou jinou oblast. To zavisi dost na autorovi co povazuje za dulezite a co ne. Stezovat si na presnost zakresleni lesni a polni cesty je ponekud puntickarske, jelikoz skutecnost se nekdy meni rychleji nez je kdokoli schopen udelat novou mapu. Bez orientacnich schopnosti nepomuze ani nejlepsi mapa. Mne osobne vadi u Shocartu pouzite barvy, ktere jsou jeste tak pouzitelne za dobreho osvetleni, ale vecer a v noci to je dost bida. Cist je pri svetle baterky anebo ledky neni vubec jednoduche.

petula

VKU = Vojensky kartograficky ustav Harmanec (Slovensko). Existuje stale jako akciovka. Zdaleka uz nema takove udaje jako kdyz byl opravdu vojensky…. Ne vse, co ma v nazvu „vojensky“ je nejlepsi. KCT pouziva mapy VKU Harmanec, na ktere dodava jen turistickou nadstavbu. KCT nevlastni zadne sve mapove dilo a jeho vliv na kvalitu dila VKU na Slovensku je minimalni (zmeny se plati…).

Alda

Skoda, ze se vsechny diskuse na webu ohledne map vzdycky stoci k tematu SHOCart vs. KCT a jejich kvalita map. Daleko konstruktivnejsi by bylo diskutovat o tom, o cem je clanek. Nemyslite?

Alda

Jak muze nekdo napsat po precteni clanku takovou blbost, ze „Shocart ty jsou pro jezdeni po cyklostezkach“? Nejsou snad prave nove cyklomapy dukazem opaku? autor prispevku (mirass) zrejme budto nic nepochopil nebo clanek necetl a nebo ma na ocich klapky. Tendence KCT vyhanet cyklisty z turistickeho znaceni a braneni tohoto prava mimo jine i autory novych vyklomap je mirassovi asi neznama…

Peťa

Souhlasím, po několikaletém výběru map jsem zakotvila natrvalo u Shocartů, které používám jak na kole, tak při pěších výšlapech, protože jsou podle mě nejpřehlednější a obsahují veškěré potřebné informace. Pracuji v cestovním ruchu a můžu potvrdit, že turisté, cykloturisté i obyčejní výletníci, ať už tuzemci nebo cizinci, si mapy Shocart hodně pochvalují a ještě jsem na ně nezažila negativní reakci, což podle mě mluví samo za sebe 🙂

Egi

A ja zrovna ted o vikendu mel Shock-Card v ruce.
Moc skvele.
Ze polni a lesni cesty vedou jinak a jinam, to se da pochopit. Ze znacky taky nebyvaji stabilni a obcas o kousek zmeni trasu, tomu bych taky veril.
Ale pokud na mape 1:50000 chybi treba betonarna, je to vicemene smutne.
Takto jsem si nabeh ponekolikate a tyhle mapy poleti, jen vybalim bagl.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: