Chcete trekovat dlouho ve zdraví? Zaměřte se na své trekové boty

Chcete trekovat dlouho ve zdraví? Zaměřte se na své trekové boty

Zničená kolena, natržené achilovky nebo bolesti zad jsou jen některé z dlouhodobých následků, které může zapříčinit špatné obutí – a to nejen na treku. Pojďme se proto podívat, jak můžeme vhodným výběrem trekové boty takovým zdravotním potížím předcházet.

Většina z nás, kdo neradi sedí na gauči, to už někdy zažila. Dlouhá túra, třeba vícedenní, třeba s těžkým batohem. A nohy následně bolí nejen „normálně“, ale svaly jsou namožené a natržené, šlachy a klouby přetížené. Někdy je nutné s pohybem přestat na pár dnů, někdy mohou být následky i trvalé. Všichni také známe ze svého okolí někdy i dost mladé lidi, kteří museli skončit s aktivním pohybem, protože „mají zničená kolena / kyčle / achilovky“ nebo „bolesti zad“. Kolena ani záda se ale samy od sebe nezničily. Něco muselo být špatně.

Přetížení svalů, šlach či kloubů vašich nohou může mít tři hlavní příčiny:

  • nadměrnou námahu,
  • špatný styl chůze,
  • nezdravé boty.

Pokud chcete zůstat zdraví musíte:

  • přizpůsobit námahu své kondici,
  • věnovat se způsobu svého pohybu, neboť i miniaturní chybička opakovaná během tisíců a tisíců kroků uškodí vašemu zdraví,
  • používat boty, které vám zdravý styl chůze umožní a budou ho podporovat

Základní prvek zdravé boty: široká špička ve tvaru lidské nohy

Proč je široká špička důležitá?

Prsty a celá přední část chodidla musí mít možnost se přirozeně hýbat a roztahovat, nesmí být nijak svázány, znehybněny, vybočeny, semknuty do špičky. Je zcela logické, že pokud se vaše chodidlo nemůže přirozeně hýbat, pružit, vyvažovat, dojde k tomu, že některé svaly a šlachy nebudou používány, a tím pádem jiné budou přetěžovány. To se pak může projevit v achilovkách, kolenech, kyčlích nebo i zádech.

Pozor, toto pravidlo se netýká jen lidí se „širokou nohou“, ale každého.

Ale úzká bota je přece více sexy. Ano, možná, ale stojí vám to za riziko zdravotních problémů?

Chtěli byste nosit rukavice, které by vaše prsty sevřely do špičky a znehybnily? Ne? Tak proč to dělat vašim nohám.

Jak široká by tedy bota měla být?

Postavte se na botu nebo na vložku z boty, a pokud vám prsty někde přesahují, je bota moc úzká.

Samozřejmě, že když půjdete na túru v botách s úzkou špičkou, nezhroutíte se po pár kilometrech v křečích. Zrádné je, že přetěžování šlach a kloubů probíhá postupně, nenápadně, ale poškození bývá často dlouhodobé nebo trvalé. Bohužel velká většina bot na hory je zatím vyráběna s úzkou (= deformovanou, nepřirozenou) špičkou a možná jste nikdy ani v jiných botách na trek nevyrazili. Možná vás ani nenapadlo o tom přemýšlet.

Na obrázku vidíte vložky z bot jedné běžkyně. Již podle tvaru jde dobře odhadnout, o jaký typ boty se jedná (zleva – závodní maratonka, klasická objemovka a trialová bota s širokou špičkou). Při vyjmutí vložky, jde krásně vidět, jak moc se noha v botě musí zmáčkout, aby se tam všela. Přesto při vyjmutí noha přes vložku „přetéká“. Upozorňuji, že běžkyně v těchto všech botách má odběhanou již slušnou porci kilometrů. Zkuste si to doma také!
Na obrázku vidíte vložky z bot jedné běžkyně. Již podle tvaru jde dobře odhadnout, o jaký typ boty se jedná (zleva – závodní maratonka, klasická objemovka a trialová bota s širokou špičkou). Při vyjmutí vložky, jde krásně vidět, jak moc se noha v botě musí zmáčknout, aby se tam vešla. Přesto při vyjmutí noha přes vložku „přetéká“. Upozorňuji, že běžkyně v těchto všech botách má odběhanou již slušnou porci kilometrů. Zkuste si to doma také!

Nulový drop

Drop je rozdíl mezi výškou paty a špičky boty.

Představte si, že byste podrážku levé boty měli o centimetr vyšší než u pravé boty. Jak by se vám chodilo? Jak by na to reagovala vaše záda, kolena, kyčle po pár stech kilometrech? A teď si uvědomte, že většina turistických bot je vyrobena tak, že pata je nejméně o centimetr výše než špička. Není vám to divné?

Samozřejmě, že trvalé chození v botách s vysokým dropem na vašem těle zanechá následky. Připomeňte si: v botách s dropem chodíte nepřirozeně na podpatkách, vaše tělo je vytahováno na špičky, ovlivňuje to váš odraz i dopad, přičemž ani jedno neděláte přirozeně. Achilovky chátrají, naopak kolena a záda jsou přetížena, a narušení vaší fyziologické rovnováhy se může přenést do různých jiných částí těla (podle stylu chůze a dalších vlivů).

Proto je zdravější chodit (nebo běhat) v botách s nulovým dropem, tj. takových, kde pata není uměle vyvýšena. Nulový drop neznamená chodit naboso a mnohé boty s nulovým dropem mají velké tlumení. Rozhodně doporučujeme nachodit alespoň polovinu kilometrů v botách s nulovým dropem.

Ohebnost podrážky všemi směry

Vaše nohy kdysi uměly číst terén. Nyní máte dost pravděpodobně nohy analfabety 😊

Drtivá většina turistických bot má tak tuhé a necitlivé podrážky, že už jste ztratili schopnost vnímat, po čem šlapete. Je to škoda, protože vaše chodidla jsou svým způsobem geniální. Během milisekundy dokážou předat mozku spoustu informací o povrchu, na který teprve dopadáte: jak je tvrdý, jak je hladký, jaký má sklon. Mozek pak bleskově nařídí svalům, šlachám a kloubům, aby se v reakci na podobu povrchu nastavily. Pokud svým nohám dáte tuto možnost, poznají, že dopadáte na beton (nebo mech), a ještě než skutečně dopadnete, vaše tělo se přizpůsobí tvrdosti dopadu a odpovídajícím způsobem ho odpruží. Ještě důležitější je, aby noha mohla číst sklon podkladu, protože pak se nárt, kolena, kyčle a stehna přizpůsobí a nedojde k akutnímu úrazu nebo k pozvolnému poškozování kloubů či svalů.

Nic z toho není možné, pokud je podrážka tvrdá. Pak prostě dopadáte jako by poslepu, tělo se nemůže připravit, a dostáváte jeden tvrdý náraz za druhým. A ani supertlusté odpružení boty vám nepomůže.

Pozor: podrážka by správně měla být pružná všemi směry. Nestačí (jak to u většiny bot bývá), aby byla ohebná jen jedním směrem. To by stačilo, pokud byste chtěli chodit jen po zcela hladké rovné silnici a jen rovně.

Mezi běžci je tento princip zdravého běhání už poměrně rozšířený. Pro klasické trekaře je ale měkká podrážka stále často nepředstavitelná. Ale jen u nás. Bota ALTRA Lone Peak, která má širokou špičku, nulový drop a všemi směry ohebnou podrážku, je v USA již několik let nejpoužívanější botou na vícedenních trecích.

Altra Lone Peak 5 je v USA již několik let nejpoužívanější botou na vícedenních trecích.
Altra Lone Peak 5 je v USA již několik let nejpoužívanější botou na vícedenních trecích.

Zdravé boty jsou i rychlejší boty

  1. Zranění je největší překážkou výkonnosti. Choďte a běhejte ve zdravých botách, budete méně zranění a vaše kondice bude lepší.
  2. Výše uvedené principy, zejména široký tvar boty a nulový drop, zapojují všechny svaly a šlachy na noze, žádné nebudou zanedbávány. Tak to má být, a je velmi pravděpodobné, že pokud se naučíte využívat všechny nástroje svého těla, budete po horách běhat a chodit rychleji.

Altra Lone Peak 5

altra-lone-peak-5-svet-outdooru

Osvědčený model americké značky Altra svou neuvěřitelnou odolností podrážky a tlumením zajistí pohodlí a bezpečnost jak při jednodenních trecích v českých horách, tak na dlouhých přechodech hor. Není divu, že je to nejpopulárnější bota na amerických dálkových trasách. Více v recenzi z pohledu běžce zde.

Více o specifických vlastnostech bot Altra v tomto videu.

Zkušenosti čtenářů

Karel

Docela dobře vyargumentovaná reklama na Altry 🙂 Mám už čtvrtý pár Lone Peaků, v každých nachozeno kolem tisíce km přes hory a doly. A jsem s nimi spokojen, ten rozdíl pro celé tělo je po nějakém čase myslím opravdu znatelný. Diskutovat by se dalo o „neskutečné odolnosti“ podrážky… vydrží prostě přibližně to samé, jako běžné trailovky. Co článek pomíjí je zvýšené riziko úrazu při využívání těchto „bačkor“ v technickém terénu a to především při sestupech. Seběhy v horském terénu jsou s těmito trailovkami zkrátka o hubu. Je to prostě daň za volnost nohy. Jinak je mám ale opravdu rád, jako lehké trekové boty na zpevěných stezkách Altry opravdu excelují.

Jirka z Altry (a-running.cz)

Karel má určitě pravdu. I boty ALTRA nejsou vhodné na všechno. Konkrétně pro seběhy v nepříjemném technickém terénu, kde jsou volné kameny, skryté kořeny a podobně. Obzvlášť, když běžíte v tomto terénu závod a chcete valit z kopce bez ohledu na to, kam noha dopadne. Pak si vezměte nějaké boty s tvrdou podrážkou a úzkou špičkou. Samozřejmě tyto dopady a nárazy „padni kam padni“ jsou pro tělo obrovská zátěž. Ale v závodě to nevadí.

Maja

Ja mam druhy par Alter, super je, ze nemam zadny puchyr od te doby co jsem je obula. Co uz je mene super je, ze bota je ve spicce dost nizka a palec mi vzdycky tlaci smerem nahoru. Dospicky je velikost dobra, ale smerem nahoru tlaci… Resim to vetsi velkosti, ale nez mi otece noha, treba po 100km, tak v bote celkem litam. Ale stejne je taham, protoze jsem lepsi botu nenasla.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: