Českým středohořím na kole

Tahle trasa vás provede okolím Ústí nad Labem, což je v podstatě České středohoří. Už název oblasti naznačuje, že se bude jezdit v kopcích a to znamená zvýšené nároky na vaši fyzičku. Budete za to odměněni krásnými výhledy, ke kterým vám pomůže i rozhledna.

Základní údaje

Délka: 44,5 km

Terén: 2,5 km nezpevněná cesta, asfalt 42 km

Převýšení: 1000 + m

Trasa

Cestu začneme na okraji Ústí nad Labem, přesněji na konečné autobusu číslo 9 (zastávka Nové krematorium). Ulice Kojetická nás definitivně vyvede z Ústí. Budeme pokračovat rovně až do Kojetic. Po pravé straně můžete vidět první pahorek, kterým je Vysoký Ostrý (587 m), kolem něj vede naučná stezka, ale to až někdy jindy. Vy projedete Kojeticemi směrem na Malečov. Na jeho konci (u fotbalového hřiště) je křižovatka, na které se dáte doleva na Horní Zálezly.

Volba trasy je na vás…

V nich je v podstatě jediná velká křižovatka a vy pojedete doleva. Asi po 1,5 kilometru dojedete na další křížení v Byňově. Tady to nechám čistě na vás. Pokud jste obdivovatelé zámků, jeďte doleva na Velké Březno, ve kterém se nachází stejnojmenný novorenesanční zámek z 19.století. Pokud se k zámku nevydáte, přijdete o 130 výškových metrů do kopce, které byste nabrali cestou zpět, protože až k zámku je to odtud z kopce. Výběr tedy nechám na vás.

Ať už jste se rozhodli pro zámek či ne, každopádně budeme pokračovat na vesničku Homole u Panny (viz obr). Pojedeme po cyklostezce č. 274. Na ní nevydržíme dlouho, protože ve vesnici odbočuje doprava, ale my pojedeme přes křižovatku, která je na konci vesnice rovně na Haslice a z nich na Zubrnice. Tady si můžete vydechnout a dát si třeba oběd, ale ten hlavní důvod, proč jsme sem přijeli, je naučná stezka Luční potok, která měří 2,5 kilometru a je na ní 12 informačních tabulí. Ty vás seznámí s místní botanikou a zoologií.

Směr rozhledna

Ze Zubrnic se vrátíme až ke křižovatce, kde jste opustili cyklostezku č.274 (křižovatka ve vesnici Homole u Panny) a budete po ní pokračovat až do Řepčic, kde ji zase opustíte. Před Řepčicemi máte po pravé straně možnost vidět nejvyšší vrchol okolí Sedlo (726 m).

Řepčice projedete rovně a na první křižovatce za nimi se dáte doprava (cca 1 km). Projedete Rýdeč a u vesnice Ovčárna odbočíte doprava na Čeřeniště a z něj už na vrchol a rozhlednu Varhošť. Z ní si můžete vychutnat opravdu krásný výhled na celé České středohoří.

Až se vaše oči dostatečně nabaží, tak opět naberete směr Ovčárna a v křižovatce odbočíte doleva na Tašov a vám už známý Malečov. Zpět do Ústí je to už jen necelých sedm kilometrů.