Brouzdání s Jasinkou

K Oslavě vede nespočet cest a půvabná řeka přijímá na své pouti mnoho přítoků – tím nejznámějším je jistě Chvojnice, provázená turistickou značkou. Nás však lákaly potoky a potůčky takřka bezejmenné,bez turistického značení. Vybrali jsme jeden z nich se slibným názvem Jasinka, na němž leží i zajímavá obec Jasenice. Trasa to je letní, protože cesta údolím Jasinky zdolává mnohokrát potok – někdy přeskáčeme po kamenech, jindy se nevyhneme mělkému brodu. Bude to takové romantické brouzdání s Jasinkou…

Výchozím místem putování je ves řadového typu Jasenice, ležící v údolí Jasinky. Ve svahu při potoku stála středověká tvrz, zmiňovaná r. 1353. Obec ovšem vznikla zřejmě již za kolonizace v 1. polovině 13. stol. Tvrz zanikla ve 2. polovině 17. stol., kamenná zeď s pilíři je vidět u čp. 20. Nad východním okrajem obce stojí pozdně románský kostel sv. Klimenta  z poloviny 13. stol., s pravoúhle ukončeným presbytářem a později rozšířenými románskými okny v lodi. V 16. stol. byla přistavěna věž a kostel nově omítnut, v 19. stol. přibyla sakristie. Ve věži jsou zavěšeny dva zvony, starší nese letopočet 1488.

Přímo na návsi vidíme pozdně románskou kapli sv. Maří Magdaleny  ze 2. pol. 13. stol. s původní kamennou klenbou a s dřevěnou hranolovou zvonicí. Ve vsi se narodil literární kritik, překladatel a básník Miloš Dvořák (1901–71). V okolí se v minulosti těžila stříbrná ruda, je tu naleziště barytu, břidlice s vrstvami tuhy, galenitu, limonitu, sfaleritu, na okolních stráních se vyskytují vzácné teplomilné rostliny. (Stravování, občerstvení: hospůdka Ve dvoře ÚT–ČT 18–21, PÁ, SO 18–24, NE 17–21 h.)

Z návsi se vydáme po silnici směrem k Tasovu – stoupáme kolem hospodářského dvora a pak volným terénem, pěkně se nadýchneme a rozhlédneme se daleko po kraji – vlevo se stráně svažují k Oslavě, vpravo se stáčí nehluboké zalesněné údolí Jasinky. Míjíme rozcestí (vlevo směřuje silnice do Naloučan) a vstupujeme do vsi Čikov. Na návsi je kaplička a pomník padlým z obou světových válek. (Občerstvení: pohostinství Ve škole PO–ČT 18–24, PÁ 18–23, SO 18–21, NE 10–12 a 18–22 h; koloniál Valová, smíšené zboží mj. SO 7–10 h.) Pokračujeme na konec vsi a na křižovatce se dáme po asfaltové silničce k zemědělskému areálu.

Za ním se silnička mění v polní cestu, která podél rozlehlého areálu lesní školky míří k lesu. Vlevo vidíme postupně se zahlubující údolí Bělinského potoka, nescházíme však k němu a pokračujeme přímo lesem. Široká pohodlná cesta nás přivádí na rozcestí v místech, kde se terén sklání ostřeji k řece. Širší cesta se rozdvojuje, my ale vybereme střední variantu, třetí možnost – a jdeme méně výraznou cestou přímo a opět širší cestou k Naloučanskému mlýnu  v údolí Oslavy.

Tady narazíme na zelenou značku.Zatočíme vlevo a cestou napříč loukou (po levé ruce máme skupinu chat) se vydáme podél proudu řeky. Přejdeme ústí Bělinského potoka, mineme další chaty, přiblížíme se k řece a takřka se dotkneme skal, které se z levého břehu sklánějí k vodě, a pozdravíme první hezky upravená stavení v Naloučanech.Z dálky vidíme gotický kostel sv. Jakuba Většího ze 14. stol. (do středu vsi můžeme odbočit po silnici) a opustíme zelenou značku – za prvním domkem se dáme vlevo podél potoka Jasinka k silnici.

Po ní zatočíme vlevo ven z obce a hned první cestou (u travnatého maličkého hřiště), ještě než vozovka začne v serpentýnách stoupat z údolí, uhneme vpravo k Jasince. Široká cesta vede stále údolím, jdeme bez turistického značení, ale naše trasa je dobře „čitelná“. Údolí je porostlé bujnou vegetací, zprava se sklánějí strmé zalesněné stráně, vlevo jsou svahy mírnější. Občas se údolí rozšiřuje a místo si najdou svěží palouky, na jednom z nich vidíme samotu Jasinka .

Cesta několikrát přechází potok, ale brody (když nemáme k dispozici pár větších kamenů) jsou mělké – pokud právě nepřijde velká voda. Míjíme areál dětského tábora v meandru potoka, obemknutém skalnatou strání a jehličnatým lesem. Pak zleva ustoupí lesní porost, před námi se objeví hezké panorama vsi Jasenice. Po pravém břehu potoka pohodlnou, teď už zpevněnou cestou se vracíme na jasenickou náves.

(Doporučujeme průvodce Pojihlavím a Pooslavím ze Zelené edice.)