Bled – perla Julských Alp na kole i pěšky

Jezero Bled, Bohinj, vodopád Savica, soutěska Vintgar, hora Triglav či bezpočet horských ok – to všechno je oblast Julských Alp na severozápadě Slovinska. Země, která díky svému bývalému spojení s Jugoslávií má většina lidí zařazenu pod oblast Balkánu.

Slovinsko však díky blízkosti Rakouska a severní Itálie svým naturelem směle konkuruje těm nejvyhlášenějším alpským střediskům a to nejen panoramaty, ale i poskytovanými službami.

Těch poklidných šest dní v srdci nejteplejší části Alp začíná tradičně na břehu Bledu – nejznámějšího jezera oblasti. Klienti jsou ubytováni ve dvoulůžkových pokojích s vlastním sociálním zařízením a již při příjezdu na ně čeká snídaně formou bufetu. První den tohoto jinak velice akčního pobytu je zasvěcen pohodovému poznávání smaragdového jezera, na němž se v roce 2011 pořádalo MS ve veslování a stejnojmenného městečka Bled, jehož status zní město lázeňské již od konce 19.století, kdy zde vznikla první zařízení pro vodoléčbu. Dodnes tuto atmosféru podtrhují honosné budovy z dob Rakousko-Uherska. Několikakilometrová procházka kolem jezera, prozkoumání města a k tomu předcházející noční přesun z Čech společně s bohatou večeří nás rychle první večer zahnal do peřin.

Oblast Bohinjského jezera

Následující den se přesouváme asi o dalších dvacet kilometrů dál do útrob Julských Alp až k vodopádu Savica, který napájí Bohinjské jezero. Klient si tak může vybrat hned z několika variant. Zvolit lze od té nejlehčí pohodové varianty spojené s procházkou kolem jezera či plavbou lodí po jezeře až po tu variantu nejtěžší s několika set metrovým převýšením přes stěnu Komarča a vyhlídku Pršivec ve výšce 1761m n.m., kdy se tričko doslova ždímá. Stejně tak i cyklisté volí přesun k Bohinji a přes typicky alpskou vesnici Stará Fužina směřují zelenajícími se loukami zpět do Bledu, kde vystupujeme na 139 metrů strmě se týčící skálu, na jejímž ostrohu nad jezerem ční Bledský hrad, kde už je pro nás nachystána večeře. Nikdo nebyl na pochybách, že po tak krásném dni je tato večeře s krásným výhledem dokonalou tečkou.

Ze sedla Vršič

Další den je zasvěcen výjezdu na historicky významné sedlo Vršič v 1611m n.m., na který vede legendárních 48 serpentin, které zde v době I.světové války vystavěli ruští váleční zajatci. Jak pěší, tak cyklisté se tak dostávají nejvýše jak to jen autobusem ve Slovinsku jde. Naskýtá se nám tak pohled na jednu stranu do údolí Trenta, kde pramení řeka Soča, na druhé stráně pak výhled ke Kranjské Goře, blízko níž pramení evropský veletok Sáva. Cyklisté se pak spouštějí serpentinami právě tímto směrem, aby přes světově známé lyžařské centrum Kranjska Gora dojeli až na slovinsko-italské hranice. Pěší pak volí pohodovou variantu horskými loukami s překrásnými výhledy směrem na vrchol Sleme. Na jedné straně jsou přimknuti k jedné z nejmalebnějších hor Julek Mojstrovce, na opačné straně se jim pak otvírá výhled do údolí Planica se světově známými skokanskými můstky. Společně pak v odpoledních hodinách odpočíváme u kávy a zmrzliny v uličkách Kranjské Gory a u tyrkysového pramene řeky Sávy. Následuje den, který opět trávíme na severu Julských Alp, tentokrát stoupáme údolím Vrata až k Aljaževu domu a k sedlu Luknja. Na tomto sedmisetmetrovém stoupání každý pokračuje dle svých schopností a nálady. Někteří si dávají do těla a díky závěrečnému suťovisku vyzkouší svou odolnost vůči závratím. Jiní v klidu posedí pod strmou severní stěnou Triglavu a pozorují mraky tříštící se o vrcholy tohoto nejvyššího vrcholu celé bývalé Jugoslávie. Závěr dne pak trávíme v chladu tříštícího se vodopádu Peričnik. Cyklisté se tentokrát přesouvání z městečka Mojstrana vedlejšími cestami zpět k jezeru Bled. Čeká nás ještě jeden výlet, jehož zvládnutí si opět vybereme variantně. Je naplánován výlet do skalní skupiny Vogel, tyčící se nad Bohinjským jezerem. Pod vrchol hory vede lanovka, a proto si každý může dle svého přání zvolit, zda pomocí lanovky vyjede i sjede nebo zda lanovku použije pouze k výstupu a cestu dolu absolvuje po přilehlých sjezdovkách. Cyklisté ten den objíždějí po místních komunikacích oblast na jih od jezera Bled.

Okolí Bledu

Pobyt se chýlí ke konci, a tak tempo dní zvolňuje, volíme proto výlet do soutěsky Vintgar, jednomu z největších lákadel Slovinska vůbec. Soutěska na řece Radovna je nedaleko městečka Bled, a proto si turisté, tentokrát jak pěší tak cyklisté, mohou vybrat, zda k dopravě do soutěsky zvolí autobus, či místní vláček či své vlastní nohy. Při procházce průrvou dlouho kolem 1,5km pak v klidu a pohodě vstřebáváme atmosféru volně tekoucí řeky. Končíme tak s pohodou v Julských Alpách, víme, že jsme stihli jen určitou část, nicméně počasí nám přálo, a tak vše, co jsme si naplánovali vidět, jsme viděli a zbytek uvidíme snad někdy příště…